Installation av tvättmaskin

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
travis

Installation av tvättmaskin

Inlägg av travis »

Jag har en tvättmaskin stående i mitt badrum som inte är korrekt installerad. Jag brukar dra en skarvslad från rummet bredvid.
Inte så smart och inte så praktiskt, därför vill jag ändra på det.

I badrummet finns en IP44 klassad dosa som innehåller en kopplingsplint av sockerbitsmodell med gulgrön, blå, svart, brun och vit kabel.
Antar att detta är trefas då det också finns 3 säkringar för tvätt.

Finns det nått som hindrar att jag klipper av stickkontakten till tvättmaskinen och skruvar ihop?

Det borde väl finnas en gulgrön (skyddsjord) och en blå (nolla) i sladden till maskinen också + en till som jag kan koppla till valfri fas (svart, brun eller vit).

Antyder mitt resonemang att jag kan göra detta själv eller att jag inte har en aning om vad jag håller på med och snarast skall tillkalla en elektriker?
Användarvisningsbild
Icecap

Re: Installation av tvättmaskin

Inlägg av Icecap »

Först det legala: om du inte har behörighet är det inte lagligt. I mitt tycker verkar du ha bra koll, alltså "nödvändig kännedom" men då det är fast installation ska man ha en behörig.

Sedan det rent teoretiska:
Om du kopplar Gul/Grön till Gul/grön osv som du beskriver är det ganska säkert att det fungerar.

Att det finns 3 faser betyder inte att du måste använda alla 3, bara att du kan det.

En möjlighet är ju att ta en jordat hona och koppla in så att du har uttaget direkt ute från dosan men ur vattenstänk-synpunkt är det ingen bra lösning.

Och sedan kan en kunnig obehöring nog göra minst lika bra jobb en slarvig behörig - och det får du tolka precis som du vill...
travis

Inlägg av travis »

Tack för bra och otroligt snabbt svar!

Låter som att jag kanske ska försöka själv.

Det man brukar få höra är att "har du gjort det själv: bla bla bla höljet kan bli strömförande och alla du känner och deras husdjur kommer att dö"

Vad är det man kan koppla fel så att höljet blir strömförande fastän maskinen efter installation ser ut att fungera ok, är det om man byter plats på nolla och skyddsjord?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Du MÅSTE ha en brytare innan maskinen, finns dyliga att stoppa in i en dosa OBS inte en vanlig "lamp-brytare" utan en riktig låsbar vridomkopplare, sedan kan du koppla in den.
Typ en sån här Bild http://www.elonline.se/eljo-trend-tvatt ... ytare/10-0
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Se under alla omständigheter till att koppla gul/grön - till - gul/grön.

Uttaget ska vara anslutet till jordfelsbrytare. Och är maskinen avsedd för 230 V och man kopplar in till fas-fas istället för nolla-fas så brinner maskinen.
svanted

Inlägg av svanted »

sen ska du mäta fram vad som gömmer sig i kablarna, man ska inte garantera att färgerna är de rätta.
och kollmät allt sedan du kopplat....
Användarvisningsbild
Micke_s
EF Sponsor

Inlägg av Micke_s »

TomasL: är du säker på att du måste ha en brytare innan, i våran hyreslägenhet så satt de inte in någon brytare. Kan det bero på vad tvättmaskinen är typad för?
Edit: Vad jag fick fram så måste denna typ av maskiner kunna bryta alla poler in. vilket den gör i 0 läget antagligen.
Senast redigerad av Micke_s 6 maj 2011, 21:09:02, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Alla maskiner skall antingen vara försedda med stickpropp= ingen brytare behövs, eller fast anslutna=Allpolig brytare krävs.

Meningen är att du skall kunna stänga av kraften direkt vid maskinen vid fel eller service, utan att behöva fippla med säkringar osv.
Detta är krav både i MD och LVD, Här i landet har det varit krav rätt länge (+30 år typ).

Edit: För att svara på din fråga 200% säker.
travis

Inlägg av travis »

Tack för alla bra, sakliga och snabba svar.

Om jag sammanfattar kommer jag fram till det här:

Jag är inte behörig så att jag gör nått alls är helt olagligt.

En behörig elektriker skulle byta ut dosan med bara ett hål rakt ner för sladden mot en 3-polig vridströmbrytare som bryter alla ledare till maskinen ELLER så skulle han installera ett jordat uttag istället för dosa så man kan dra ur sladden.

Skulle det här få installeras i ett badrum t.ex. : http://biltema.se/sv/Bygg/El/Uttag-Stro ... lsbrytare/.
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

Nej.
Nollan behöver du inte bryta.
Jorden ska du absolut inte bryta.

Du ska bryta alla faser, en i ditt fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Danei, Allpoligt innebär även NOLLAN. Det är ett krav.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Vet att vi fick ta hem en elektriker och installera en "huvudbrytare" till tvättmaskinen när huset jag bodde i som barn byggdes, och det var tidigt 80-tal, så den regeln är nog ganska gammal.

Däremot var det väldigt oklart ifall man fick koppla tvättmaskin och tumlare på samma brytare, men tillslut kom elektrikern och hans kollega(?) fram till att man fick det.

..Det var dock en såndär stor utanpåliggande låda med en kraftig brytare på sidan och en stor lampa som indikerade "på".

..Ang behörig, jo, men i praktiken kan man inte bli straffad så länge man gör RÄTT.. så vet man vad man sysslar med så är det bara att koppla, inte enligt lagboken, men i praktiken ostraffbart, i alla fall så länge man kopplar åt sej själv.. ..Man ska akta sej för att göra fel dock, då kan det gå riktigt illa, både rent straffmässigt, men framförallt om nån skadar sig.

..Eller så är man lat som jag och ringer sin kompis som är f.d elektriker med mångårig erfarenhet och låter honnom göra det så VET man att allt blir rätt :D
danei
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av danei »

TomasL skrev:Danei, Allpoligt innebär även NOLLAN. Det är ett krav.
Konstigt att den länkade brytaren är trepolig i så fall. Vi kan vara överens om att jorden INTE ska brytas i alla fall.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu länkade jag till en brytare som är typ generisk, denna brytare är för 3-fas utan nolla alt 1-fas/2fas med/utan nolla, finns ett antal varianter, av naturliga skäl.
Ja naturligtvis jorden får aldrig brytas, däremot Samtliga faser inklusive Nollan, orsaken är att man kan då koppla in en tumlare och tvättmaskin på samma brytare (olika faser).
Användarvisningsbild
swesysmgr

Inlägg av swesysmgr »

Min är fast ansluten och har ingen brytare utan bara ett slags tätad dosa, samma som till handdukstorken. Monterat av elektriker för några år sedan.
Skriv svar