4x100W class d, strömförsörjning, parallellkoppla två smps?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: 4x100W class d, strömförsörjning, parallellkoppla två sm

Inlägg av hanzibal »

Hoppsan men bra pris så jag tar gärna 3 styck i alla fall.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Har idag fått hem mitt 27V 13A aggregat, skall bli roligt att testa.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Kul :tumupp:

Jag fick hem förstärkaren idag!
Den verkar fungera bra än så länge :)
Testat med Dell-adaptern och det låter bra. Inte testat att vrida på då jag fick igång det först för en halvtimme sen.
Men imorgon ska det meckas :wink:
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Coolt, min 2x100W stärkare har fortfarande ej dykt upp, bara kragget ännu och det låter inget alls vilket ju iofs är bra. Tänkte dock koppla in en 2x25:a och se om det blir bättre ljud än med den 24V 1.1A som matar idag:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=50425

Skall bli intressant att höra dina findings. Förresten, ang samköp kragg - antar att du inväntar fler beställare men om det blir av, kan du då skicka (tror de väger 500g) eller är det avhämtning som gäller?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Förresten, jag körde inledningsvis med ett (1) kragg från gammal hp laptop på 18,5V och 3,3A vilket också funkade bra men det blev ändå märkbart bättre med 24-voltaren trots den lägre effekten. Min 2x25:a skall heslt ha 27V.
glemmy

Inlägg av glemmy »

hanzibal skrev:Coolt, min 2x100W stärkare har fortfarande ej dykt upp, bara kragget ännu och det låter inget alls vilket ju iofs är bra. Tänkte dock koppla in en 2x25:a och se om det blir bättre ljud än med den 24V 1.1A som matar idag:

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=50425

Skall bli intressant att höra dina findings. Förresten, ang samköp kragg - antar att du inväntar fler beställare men om det blir av, kan du då skicka (tror de väger 500g) eller är det avhämtning som gäller?
Hallå igen. Min slank igenom tullen vilket var en glad överraskning.

Kragget du har, är det från Meanwell eller liknande det "noname" jag länkade till tidigare. Förekommer en del på ebay och jag ska forska lite om de är lika bra.

Anledningen till att jag ville sambeställa var mest för att dela på postens hanteringsavgift på 100kr. (Den utgör så stor del av totalpriset om man bara beställer en). Men bor du i Malmö och dessutom tänkt beställa flera tror jag det är strunt samma. Varken du eller jag sparar något på det :)

Återkom gärna när du fått 2x100W-förstärkaren!

Jag har byggt in min i en låda och monterat högtalarterminalerna som följde med. Kan lägga in lite bilder sen när jag har tillgång till bättre kamera.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Tips. Lite extra kondningar i strömförsörjningen skadar inte. Tycker min 2x100 fick lite mer punsch i basen då.

Mitt gamla bygge:
http://www.adamwesterberg.se/?p=foto&m= ... r=900_boom
glemmy

Inlägg av glemmy »

maDa: Snyggt bygge!
Gillar voltmätaren (?) starkt :)

Vart plockade du ström till fläkten förresten? Kanske finns utgång på nätagget. edit: såg nu DC-DC-omvandlaren...

Kondingar kan vara något att tänka på helt klart. Har plats över i lådan :)
Dålig koll, vilka skulle rekommenderas? Ska söka runt lite och se om jag hittar något.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Me like, verkligen snyggt gjort. Rätt verktyg och tålamod har man begagnat sig av här ser jag. Mitt kragg är av märket Mean Well så vi får hoppas på Sounds Well också. Hinner nog inte testa 2x25:an med detta ikväll, lagar mat nu och sen skall loppan sova...
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

glemmy: Tack! :)

Ja precis, det sitter en LM2576-5 DC/DC till fläkt och annat. Minns lite dåligt men tror jag har två 35V 2200uF, var mest vad jag hade liggandes. Min nätdel (meanwell 24V 6.5A) har inte så värst stora utgångskondningar, och inte heller förstärkarkortet så.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Hann faktiskt testa Mean Well kragget innan lilltösen skulle sova och kan säga att jodå, it sounds well, very well in fact.

Visst ljudet distar rejält uppåt kanske 80% av max men dels är det ju helt enligt spec, dels låter det fullt tillräckligt bra och högt innan dess. Då skall man också komma ihåg att min nuvarande stärkare bara är på 2x25W. Har endast tillgång till multimeter och hann varken mäta spänning eller strömmar, dock startade aldrig kraggets autostyrda fläkt under de ca 20 min jag öste på rätt bra så man får anta att det var en promenad i parken vad det beträffar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Testade lite mer nu på morgonen innan dagislämning och knäppte en bild också:
meanwell.JPG
De vita kablarna går till högtalarna, den lilla lådan före kragget är ett avstörningsfilter som troligen inte behövs. Jag är uppenbarligen ingen fotograf då soffan har fokus :D
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
glemmy

Inlägg av glemmy »

Finfint hanzibal :)
Vad blir det för låda sen då?

Jag var hemma och rotade lite hos mina föräldrar.
Egentligen letade jag efter någon pryl med kondensatorer i.
Hittade då en drivenhet till motorstyrd parabol. Den hade några fina kondensatorer på ett antal tusen µF.
http://members.fortunecity.com/dgg71/nokia_acu8152.html
Men istället för att sno dem mätte jag fram en lagom spänning på kortet där jag lödde på en kabel (tror jag tog den så nära "slutet" innan anslutningsterminalen, tror också att jag satte ihop Motor A & B)

Så nu driver jag min förstärkare med den här :) Lådans utrymme utnyttjas endast till hälften så jag funderar på att sätta in min förstärkare där och fixa någon snyggare front.

Kunde också sno 5V från den att driva en liten datorfläkt som sitter på förstärkarens kylfläns.
Kylflänsen till en transistor på strömförsörjningskortet blir lite varm så jag funderar på att sätta dit en lite större.

Det fungerar bra än så länge. Låter bra, ska inte säga att jag hör skillnad från innan när jag bara körde ett 65W och 19,5V-agg men jag tror bestämt att det är mer tyngd i basen när man höjer volymen lite.
Spänningen är något över rekommenderad men på ett annat forum verkar folk ha kört uppåt 36V utan problem.
Denna ger ungefär 30,5V (spänningen sjunker lite när jag spelar) och ska kunna ge 3A i två minuter. Antar att musik inte innebär en konstant ström så man kanske vågar tro att den klarar sig lite längre.

Lång utläggning här. Vet inte vad jag ville komma fram till riktigt, men jag testar såhär tills vidare och hoppas det håller :)
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Vet inte riktigt vad jag skall göra i lådväg men kanske snickrar ihop något i MDF om jag hinner. Har en massa annat trams på gång parallellt och tenderar liksom att nöja mig när jag ser att principen håller....vilket iofs resultatet att ganska få saker blir helt färdiga men de sista 10% tar ju ofta 90% av tiden och är aldrig lika roliga som de första 50 :-)

Coolt att du kunde norpa päronens parabolmotordrivare - det kan ju vara en affärsidé i sig, kanske kunde man köpa upp ett restlager billigt - eller ännu hellre, hitta en pall i en container utanför en grossist. Kan tänka mig att det vimlar av dylika som ingen vill ha längre. Som barn rotade jag jämt i containrar och knallade runt på soptippar i sökandet efter roliga grejor att mecka med. Jag och en kompis skruvade ihop alla möjliga konstiga manicker och fick många goa 220-kyssar på köpet :-)

Längtar efter min 2x100-förtjockare, såg att den lämnat HK och hoppas den dyker i veckan!

EDIT: Förfläskaren är i hufvudstaden, I sense the force is getting stronger...
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Tjoho, jag har nu fått hem min 2x100W-stärkare. Har dock endast testat ikväll på väldigt låg volym då resten av familjen sover. Stärkaren har en tempstyrd fläkt monterad vilket nog faktsikt kan behövas vid dessa effekter även om verkningsgraden ju är väldigt hög i sig. Fläkten snurrade igång och väsnas lite vilket såklart är suboptimalt även om det naturligtvis går att sätta en större, lågvarvigare och därmed tystare fläkt på flänsen.

Återkommer imorgon med intryck efter att ha kranat på lite mer. Några särskilda egenskapar som du vill att jag noterar?
Skriv svar