Fläktstyrning

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
kvaark

Fläktstyrning

Inlägg av kvaark »

Har jag rätt om jag säger att en sådan här krets kan göra så att en fläkt startar vid säg 40grader och stannar vid en lägre temperatur typ 30 grader. Beroende på hur dom olika potentiometrarna ställs så kan man välja mellan vilka värden på in spänningen som fläkten ska vara på?
326239000.755777.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av kvaark 5 maj 2011, 06:28:09, redigerad totalt 1 gång.
kvaark

Re: Fläkt styrning

Inlägg av kvaark »

Kanske såhär: P1 ställer när fläkten ska slå på och P2 när den ska slå av.

För när utgången blir låg så jordas positiv-ingång via P2 och referensspänningen sjunker?
326251948.866746.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
jesse

Re: Fläktstyrning

Inlägg av jesse »

Den nedre ritningen ser bättre ut.
Fast byt plats på plus och minusingångarna så blir det nog ännu bättre.

På återkopplingen bör du ha referens till VCC/2 och inte till jord. (därför är inte den övre ritningen så bra).

Då kommer du att få balans i kretsen (V ut = VCC/2) när NTC motståndets resistans är lika med det nedre motståndet. Så då väljer du bara det nedre till det värde som du har i NTC-motståndet vid 35 grader. Sen justerar du förstärkningen med återkopplingsmotståndet så att du får fullt utslag vid +/- 5 grader C.

Det går säkert att räkna på resistanserna så att du får lämplig förstärkning (temperaturintervall då utspänningen går från 0 - 12V)

Sen får du tänka på effekten som utvecklas i OP:n. vid 50% spänning så hamnar halva effekten där och andra halvan i fläkten. Det kan kanske bli mycket för en liten OP?
kvaark

Inlägg av kvaark »

Japp andra förslaget fungerade bäst!

Man ställer först in när fläkten ska starta och sedan när det är så kallt som jag vill ha det så ställer jag in när den ska stanna.. Men jag kopplade exakt som på bilden skiftade inte på plus o minus.. På vad sätt skulle det bli bättre om jag kopplat tvärtom?

Och jag använde en pnp-transistor för att styra fläkten.
Senast redigerad av kvaark 5 maj 2011, 16:54:38, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Vilket värde har du på NTC-motståndet?
/ Ingvar
kvaark

Inlägg av kvaark »

10k vid ca 24 grader
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Tackar!
Jag hade samma idé som du, men inte kommit loss.
/Ingvar
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

kvaark skrev:Japp andra förslaget fungerade bäst!

Man ställer först in när fläkten ska starta och sedan när det är så kallt som jag vill ha det så ställer jag in när den ska stanna.. Men jag kopplade exakt som på bilden skiftade inte på plus o minus.. På vad sätt skulle det bli bättre om jag kopplat tvärtom?

Och jag använde en pnp-transistor för att styra fläkten.
Å, sjutton, så det funkade rakt av som du hade ritat. Det var ju bra jobbat. Jag trodde absolut inte det skulle funka med återkopplingen på plus-ingången - det brukar nämligen fungera som schmitt trigger, och jag trodde inte du ville ha den funktionen. Jag tänkte mig en långsam analog ändring av fläktens hastighet...

Men som det funkar nu så kör den på max tills det blir kallt och då slår den av? I så fall förstår jag din koppling.
kvaark

Inlägg av kvaark »

Ja det va så jag tänkte mig!! :D
Skriv svar