Extraljus LED till bilen

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
DrZoidberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 maj 2011, 15:09:31

Extraljus LED till bilen

Inlägg av DrZoidberg »

Hej allihopa!
Jag är nybörjare på elektronikområdet men skulle gärna vilja lära mig mer och kunna göra egna små projekt.
Jag tänkte börja med att göra extraljus till bilen som kan komma till användning på dom små mörka skogsvägarna när jag åker till och från landet men förmodligen inte på det allmänna vägnätet.

Lysdioderna jag tänkt använda är dessa, på dioderna tänkta jag sätta dom här linserna. Sedan funderar jag på att sätta ner kitet i ett aluminiumrör som proppas i bakänden med en kylfläns för värmeavledning från lysdioderna.

Det jag inte riktigt har kläm på är hur jag ska driva lysdioderna. Om jag förstått det hela rätt så sitter lysdioderna i en serie på kretskortet. När jag läser specifikationerna på nätbutiken så anger dom den maximala spänningen till 12V. Läser jag däremot specifikationerna på databladet från tillverkaren så anger dom den maximala framspänningen till 3.5V per diod dvs 10.5V för 3 i en serie. Syftar dom på olika saker eller har jag missförstått datan.
Jag vill driva lysdioderna med maximala 3000mA och med hjälp av Ohms lag så fick jag det till att jag behöver ett motstånd på 0.65 Ohm som kan hantera 6W (jag räknade på 3.35V framspänning vid 3000mA enligt databladet).
Skulle det vara så enkelt att om jag hittar en sådant motstånd att jag bara kopplar det i en serie med lysdioderna för att det hela ska funka?

Mycket tacksam för hjälp!

Edit: Som strömkälla använder jag förstås bilens 12V.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Senast redigerad av DrZoidberg 5 maj 2011, 21:34:24, redigerad totalt 1 gång.
Mindmapper
Inlägg: 7109
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Extraljus LED

Inlägg av Mindmapper »

Glöm det att driva LED över resistorer i en bil gör att strömmen varierar i takt med späningen från bilen. Ibland 10 till 14 sen 20 en kort stund och ner på 14 igen osv. Detta tar död på LED och gör det till en enormt dyr och arbetsam sysselsättning att hela tiden byta LED. Du måste ha drivare avsedda för bilens elektriska miljö.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny
Inlägg: 11840
Blev medlem: 17 maj 2010, 19:06:14
Ort: Växjö/Alvesta

Re: Extraljus LED

Inlägg av Klas-Kenny »

Jag skulle säga att du inte bör mata dessa med 3000mA (3A), de där MAX som de anger är absolut max, och är absolut inte bra för lysdioderna och ska alltid hållas långt ifrån, det är endast enstaka peak det KAN vara okej med så hög ström.
Enligt databladet är 1500mA max för att inte äventyra lysdiodernas livslängd.
"Cree currently recommends a maximum drive current of 1500 mA for XLamp XM-L white in designs seeking the ENERGY
STAR* 35,000 hour lifetime rating (≥ 94.1% luminous flux @ 6000 hours) or 25,000-hour lifetime rating (≥ 91.8%
luminous flux @ 6000 hours)."

s.9 i databladet.
Värt att lära sig redan vid tidigt stadie i elektronik-branchen är att "max-ratings" i datablad alltid är att ta med en nypa salt, det bör alltid hållas en god marginal från det.

Sen så är nog inte vanliga motstånd att rekommendera vid så här hög ström, speciellt inte i en bil med tanke på den väldigt varierande spänningen. En konstantströmdrivare av något slag är att rekommendera.

Glöm inte att kyla det hela ordentligt!
Användarvisningsbild
Glenn
Inlägg: 36708
Blev medlem: 24 februari 2006, 12:01:56
Ort: Norr om Sthlm
Kontakt:

Re: Extraljus LED

Inlägg av Glenn »

Jag antar att du vill använda LED, men du får säkerligen ett bättre resultat med urladdningsrör, "xenonkonverteringskit" är tokbilliga idag, och kan sättas i billiga färdiga extraljus och ge ordentligt med lyse.
DrZoidberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 maj 2011, 15:09:31

Re: Extraljus LED

Inlägg av DrZoidberg »

Tack för svaren!
Jag har hittat en konstantströmdrivare H6Flex jag tror skulle fungera utmärkt för att reglera strömmen. Problemet är om jag förstått det rätt att den inte reglerar spänningen utan den kommer mata ut ingående spänning -1V till dioden och bränna den när spänningen skjuter för högt. Vad finns det för komponenter som skulle kunna reglera och "rena" spänningen som generatorn från bilen matar.
Vilken är den mest lämpliga spänningen att mata lysdioderna med? Klarar dom 12V som nätbutiken anger eller ska jag utgå från tabellen i databladet dvs 10.05V (3.35V x 3) vid 3000mA.
Jag vet inte riktigt vad jag kan räkna med för livslängd om de drivs med 3000mA och kyls väl men om jag bara skulle få ut 10% av de 25.000 timmarna som anges för 1500mA så räcker det gott och väl för mig.

Edit: Jo den enklaste och säkert billigaste lösningen är om jag bara köper extralamporna och monterar men jag tänkte att det kanske blir ett roligt projekt för att börja med elektronik.
Johanb
Inlägg: 3406
Blev medlem: 26 mars 2006, 22:26:12
Ort: Smedjebacken

Re: Extraljus LED

Inlägg av Johanb »

När man driver powerLED med konstantströmsgenerator så är strömmen den parameter man kontrollerar, spänningen blir ett resultat av strömmen och karaktären hos LEDarna som används. Den där 1V du nämner (-1V) är hur mycket högre spänning den behöver jämfört med spänningen ut till LEDarna. Du adderar framspänningsfallet på alla LED som är anslutna i serie och sen lägger du till 1V, det är den minsta spänning du måste mata kretsen med och den högsta är ju specad till 21V.
Mindmapper
Inlägg: 7109
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Extraljus LED

Inlägg av Mindmapper »

Konstantströmdrivare innebär att den inte lämnar ut högre ström än vad du ställt dom till. Alltså precis vad LED vill ha. Spänningen anpassar den till vad som behövs för att få den inställda strömmen (förutsatt att den spänning du matar med är hög nog).
DrZoidberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 maj 2011, 15:09:31

Re: Extraljus LED

Inlägg av DrZoidberg »

Skulle det fungera om jag parallelkopplade 6st 12v spänningsregulatorer som i sin tur matar en H6Flex begränsad till 6000mA som jag sedan parallelkopplar två utav dessa till.
Alternativt göra det med 2 uppsättningar H6Flex ställda på 3000mA, fördelen borde vara att om en lysdiod i en serie går sönder och bryter kretsen så bränner jag inte den andra serien också.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5778
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Extraljus LED

Inlägg av anders_bzn »

Det funkar inte att parallellkoppla dioder så. Du måste strömbegränsa varje diod för sig.

Det är förmodligen inte helt lika, då kommer den ena dra mer ström och åldras fortare. Pajjar den så brinner den/de andra fort...

EDIT: Sen förstår jag inte varför du ska reglera spänningen. En konstantrströmregulator ger samma ström oavsärr inspänning. Är spänningen konstant kan man lika gärna använda en resistor som konstantströmgenerator (om man bortser ifrån förlusteffekt),
DrZoidberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 maj 2011, 15:09:31

Re: Extraljus LED

Inlägg av DrZoidberg »

Men någon nämde att de 12V som bilen levererar kan variera ganska kraftigt. Konstantströmgeneratorn krävde framspänningen +1V, så säg att matningen sjunker till 10V kommer inte lysena slockna då för en kort stund?
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5778
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Extraljus LED

Inlägg av anders_bzn »

Jo, men regulatorerna du länkade till kräver en överspänning på minst 3V dvs 15V för att få 12V ut. Då kommer lysena slockna ännu tidigare.
DrZoidberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 maj 2011, 15:09:31

Re: Extraljus LED

Inlägg av DrZoidberg »

Ja det gör ju inte saken bättre :)
Skulle det funka att hålla spänningen uppe med hjälp av en kondensator, isf vilken typ och kapacitans?
Mindmapper
Inlägg: 7109
Blev medlem: 31 augusti 2006, 16:42:43
Ort: Jamtland

Re: Extraljus LED

Inlägg av Mindmapper »

Ni måste läsa databladen både för vad LED'en vill ha och för vad drivaren klarar. Att sätta in voltregulatorer (före drivaren) som i sin tur måste ha en högre inspänning än utspänning förvärar bara saken. Sedan måste man veta vad bilen lämnar och väga ihop dom sakerna.
Fakta på bordet!
DrZoidberg
Inlägg: 8
Blev medlem: 3 maj 2011, 15:09:31

Re: Extraljus LED

Inlägg av DrZoidberg »

Det mesta är ju redan konstaterat, leden klarar upp till 3000mA med god kylning (visserligen med förkortad livslängd). Framspänningen för en led vid 3000mA är enligt databladet 3.35V. Drivaren kan leverera 3000mA. Det jag inte vet är exakt hur mycket spänning bilen levererar men kan man räkna på ett medel av 12V iaf, med motorn påslagen och generatorn i gott skick.
Att det vore en dålig idé att sätta in en voltregulator som jag länkade till har Anders redan påpekat.
Användarvisningsbild
anders_bzn
Inlägg: 5778
Blev medlem: 17 december 2008, 19:22:18
Ort: Kävlinge
Kontakt:

Re: Extraljus LED

Inlägg av anders_bzn »

Jag orkade inte gräva i alla databladen, jag ville bara komma med lite generell information. Det är inte jag som ska bygga.
Skriv svar