Servomotorer för kont. linjedrift.

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
Användarvisningsbild
Bobec

Servomotorer för kont. linjedrift.

Inlägg av Bobec »

Tjena,
jag håller för närvarande på med en linjekonstruktion för klipp och tork av tunna remsor av fiberboard, sk. stripe-line.
Boarden, 1.7 - 2 mm tjock är paketerad på rullar om ca 400m som vi ska rulla ut, dela i remsor och klippa av i lagom långa bitar. Detta till en hastighet av 30m/min, 0.5m/s.

Klippen är en ganska stor historia om ca 150 kg. med en cykeltid på 2s. och kommer att drivas av en ganska rejäl servomotor, 5kW.

Inga konstigheter ännu..

Men, nu har någon sagt att det behövs servomotorer för att driva resterande delar av linjen, d.v.s. driva frammatarvalsar (6 st). Detta kan jag bara inte förstå?

Är det någon här som någonsin varit med om att servomotorer använts för linjedrift? Tidigare har jag bara använt VDF och asynkronmotorer, vilket är norm.
Och var hittar jag växlar med m.m. som kan passa till dessa? Jag antar att IEC-standard inte passar.

// E
Användarvisningsbild
konig7070

Re: Servomotorer för kont. linjedrift.

Inlägg av konig7070 »

Kan det vara så att man mäter hastigheten på bandet med servomotorerna, eller så kanske det krävs servomotorer för att få snabba accelerationer och inbromsningar? Annars kan man sätta en encoder på en vanlig asynkronmotor och koppla den in på VFD för att få ett ÄR-värde på matningshastigheten.
Morgons

Inlägg av Morgons »

Vi använder servo för fram drivning av valsarna. Hur ska du annars veta hur mycket material du har matat fram???
Anledning till att använda servo framför asynkron är ju hastigheten med.
Användarvisningsbild
Bobec

Inlägg av Bobec »

Mmm,

med servomotorer får vi återkoppling, men det är lika enkelt gjort med en takometer. Eller med en encoder på valfri motor, som konig föreslog..

Men i detta fall är det inga speciella krav på noggrannhet, vare sig i linjehastighet eller mått på färdig produkt. Kan diffa på någon hundradels sekund hit eller dit, 5mm i linjeriktningen per varje hundradel.

Jag tycker bara att det blir onödigt besvärligt att hitta växlar m.m. till servo istället för IEC standard. Dessutom påverkas priset och leveranstillgängligheten.
Användarvisningsbild
maverick4door

Inlägg av maverick4door »

Vi använder mycket av Neugart och Wittenstein växlar till Elau servomotorer för våra bandrifter på jobbet. Fungerar mycket bra. Dessa växelmärken användes också till Kollmorgen m fl servomotorer.
Användarvisningsbild
Bobec

Inlägg av Bobec »

Ok,

har ni stora krav på linjehastighet etc?

// E
Användarvisningsbild
maverick4door

Inlägg av maverick4door »

Ja, på avdelningen som valsar bärverk till innertak via rullformning, är precisionen minutiös. Här körs med bl a Dibalex maskiner med flygande klipp och stans i 30 m/min. Toleranser på urstansade hål mätes med en noggrannhet på 0,01 mm. Servo från Rexroth. Klippstationen svävar i ett magnetfält för att minska friktionen - då den stansar i matningsriktningen gör den 30 m/ min , då den stansar mot matningsriktningen gör den 60 m/min. En verkligt imponerande maskin. Material galvplåt och rostfritt.
Skriv svar