Få datorn att ta ström!

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Mindmapper

Få datorn att ta ström!

Inlägg av Mindmapper »

Vad behövs för att få en Compaq bärbar att få ström utifrån, utan orginalnätdel?
Har en Compaq 6715b som orginalnätadaptern har lagt av på. På adaptern står det 19V, 4,74A. Anslutningen till datorn är en DC-plug med - på yttersidan, + på innersidan och en centrumpinne som jag inte vet vad den ska ha för signal för att den ska acceptera ström utifrån.

När jag skickar in 19V från ett labbagg som klarar 5A så indikerar den ej nätanslutning. Drar jag ur DC-pluggen och ansluter den igen så känner den av att spänning anslutits för den blinkar ett antal ggr på indikeringsdioden men sen händer inget mera. DC-pluggen är orginalpluggen som jag klippt loss från den trasiga nätadaptern.

Är det någon som vet hur man ska göra för att få det att fungera!
blueint
Kontakt:

Re: Få datorn att ta ström!

Inlägg av blueint »

En del har elaka protokoll och pratar med nätdelen för att se till att du bara använder deras egna nätdelar..
beangan

Inlägg av beangan »

bryt upp nätdelen och leta upp delen som den snackar med.. inte ovanligt med 1-wire grejer där i. jag har lyckats få igång en annan nätdel genom att flytta över just den kretsen.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

Mitten pinnen måste kopplas till + med ett 270k motstånd.
Eller om det var mot - Testa det.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Bild på kontktakten och transformatorn samt dess typskylt underlättar. I synnerhet kontakten iaf. Tänk på att få skarpt foto.
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Mittpinnen är en serieport som talar om för nätaggregatet vilken maxström burken tål, beroende på batterityp etc. I alla fall på Dell.
// Korrigerat: det är tydligen tvärt om: serieporten talar om för datorn vilken kapacitet laddaren har. Strömmen styrs sedan från datorn.
Senast redigerad av janaf 3 maj 2011, 10:14:19, redigerad totalt 1 gång.
DeeJayPA2

Inlägg av DeeJayPA2 »

På HP/compaq funkar "mittpinnen" som en status signal från nätdelen. Så att datorn vet att nätdelen är OK.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

DeeJayPA2 skrev:Mitten pinnen måste kopplas till + med ett 270k motstånd.
Eller om det var mot - Testa det.
Jag ska testa det ikväll när jag kommer hem. Hoppas det är så lätt fixat.
Freezer7Pro

Inlägg av Freezer7Pro »

Jag håller med DeeJay. Jag har hackat ganska många HP-laddare genom åren (min laptop har tuggat sig igenom minst fem), och resistormodden funkar alltid. Det är till + den ska kopplas.

Se dock upp, för datorn kan inte veta när den överbelastar laddaren med den här modden. Med 90W-laddare brukar det vara OK, men 65-Wattare brukar få det lite varmt.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tack för den informationen.
Har sökt en hel del men inte lyckats hitta om resistorn, men har sett att en hel del har överbelastat 65W nätdelarna. Det är ingen fara hos mig jag kommer att köra labbagget till jag har fått tag på en ny 90W nätdel. Orginalet var lite dyr, nästan 1000kr så jag ska leta runt lite.

Orginalet har ingen bra historia heller, utan HP har fått mycket kritik för den.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

>Se dock upp, för datorn kan inte veta när den överbelastar laddaren med den här modden.

Kanske sätta en temperaturberoende switch vid 270Ω motståndet? :)

Men datorn stänger väl av laddningen själv när det inte behövs mer, hoppas jag?
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

270k utvecklar inte många mW.

Datorn styr laddningen, men de har ändå haft en del bekymmer med batterier som blivit för varma. Hp är inte vad de varit förut.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Produktionen omförlagd till Kina? ;)

Frågan är vilka märken som håller kvalitet till ett rimligt pris övh.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Tråkigt att kvalitetsmedvetande och yrkesstolthet inte verkar leva kvar längre, utan det är ekonomerna som styr allt numera verkar det som.

Hur som helst så laddar datorn på mitt labbagg, med 270k till +. Labbagget kokar snart, kylfänsen är riktigt varm. Det ska ge 5A ut, men när jag byter bild tar den över 5A. 3.9, 5.3, 4.4, 4.9A pendlar den mellan. Strömbegränsningsindikeringen blinkar som den värsta discolampa.

Efter att den fått gå en stund och laddat upp från 28% till 69% börjar ampmetern lugna ner sig mellan 3.0 - 3.3A ligger den på nu medans jag skriver denna mening.

Nu ner mot 2.9.

Tack för hjälpen!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

270k utvecklar inte många mW.
hehe, nej, jag menade att man mäter tempen på transformatorn - det var ju den som ville bli för varm. Switchen bryter strömmen genom motståndet som aktiverar att datorn tar emot laddning.
Skriv svar