Behöver svar på några slumpmässiga frågor

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Nerre

Re: Behöver svar på några slumpmässiga frågor

Inlägg av Nerre »

Jag har för mig FR4 är en flamklass. Det står alltså för Flame Resistant.

http://en.wikipedia.org/wiki/FR-4
Gustav180

Inlägg av Gustav180 »

Jag hade också lite svårt med att passa samman över- och undersida på kortet för att hålen skulle passa. Nu skall jag dela med mig ett litet trick som jag använder för att få hålen att stämma.

Som mönsterfilm använder jag ritfilm som går att köra i laserskrivaren. Den behöver en exponeringstid på ca 2 - 3 minuter.

När kortet är färdigritat lägger du ut 4 viaringar någon cm utanför kortets yta. De får bli referenser för passningen. Se bara till att hålen blir genomskinliga i vian. Gör viahålet lite större, ca 1 mm.

När du ritat ut de båda mönstersidorna, undersida rättvänd och ovansida speglad så att utskriften hamnar mot kortet, så passar du in de båda sidorna med hjälp av de extra viahålen. Du kan använda ett ljusbord eller exponeringslådan för att passa in dem.

Tejpa samman de båda mönstersidorna i en kant minst 3cm från där kortet är ritat. Nu kan du slutkolla att hålen stämmer på över och undersida. Det skall vara som en uppvikbar folder med över och undersida.

Tejpa fast det oexponerade kortet på det ena mönstersidorna. Se till att du tejpar där det inte går ledningsbanor. Det blir sämre exponering och klister efter tejpen.

Fäll över den andra mönstersidan och tjepa fast den i motsatta sidan. Nu har du ett stadigt paket med två mönstersidor och laminat i mitten.

Exponera en sida i taget. När ena sidan är exponerad, så vänder du kortet och exponerar den andra.

Vior brukar jag borra med 0,3mm. Som viatråd använder jag kardeler i kopplingstråd. När de monteras lägger jag kortet på en bit svart ESD-skumplast. Viatråden kan tryckas genom skumplasten så att det blir en bit över på undersidan. På ovansidan löder jag först alla vior och klipper tråden i jämnhöjd med lödningen.

När ena sidan vior är lödda, så lossas kortet försiktigt från ESD-plasten. De trådar som sticks upp böjs längs med ledningen och kapas lätt med en vass kniv. Sedan löds de.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har köpt kretskort både från Cogra och från Electrokit som heter FR4 som inte är fiber. Så jag trodde det var beteckning för själva materialet, men det finns visst FR4 glasfiber också.
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

FR4 är ju med glasfibrer, så det bör vara någon annan beteckning isåfall. Frågan är vad det heter? Letat efter sådant material till isolationsfräsnings kort då glaset tär kraftigt på verktyget.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det som är lite skumt är ju Electrokits lista över laminat. Här har de antingen FR4 eller Glasfiber att välja på ... :humm:
Men det kanske är så att FR4 är en särskild klass laminat som även den är av glasfiber?
Jag vet inte om det är exakt dessa jag beställt förut (det var nåt år sedan sist), men jag har köpt icke-glasfiber-kretskort både hos dem och hos kjell. Dom är mjukare och sliter inte lika mycket på borr eller kapskivor.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Det är inte FR2 du blandar ihop med?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Det kan ju vara så enkelt att jag tar fel (det har ju hänt förr :roll: ), men jag minns inga andra beteckningar än FR4.
Användarvisningsbild
tecno
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Hittar du enkelsidigt epoxi laminat utan glasfiber kan du väl hojta till. Allt från 1mm uppåt i tjocklek och koppar på 17,5/35/70/110µ är av intresse
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

kollade just. Kjell har slutat med sina. De hade för ojämn kvalitet. Och E-kits "FR4" är antagligen glasfiber verkar det som.
Skriv svar