Byta ut transformator från USA 120 till 240 V
Byta ut transformator från USA 120 till 240 V
Hej!
Jag har en subwoofer från USA som jag vill byta ut trafon på, dvs köra med 240V istället 120V...
Jag har mätt lite på trafon med 120V inkopplat och kommit fram till följande konstiga resultat:
Primärsidan 2 sladdar 120V 1A.
Sekundär 3 sladdar ca 27V - 0 - 27V.
totalt över ändsladdarna ca 55V.
Jag mäter bara över transformatorn utan någon last eller slutsteg.
(När jag mätte med lite last (inkopplad med musik) så märkte jag ingen större skillnad)
Transformatorn är en med O-kärna i järn och två separata lindningar för primär och sekundär.
Eftersom jag aldrig sett en 2x27V trafo så misstänker jag att det är en 24V eller kanske 25V och den ger bara 27V i tomgång...
Hur kan jag lista ut vilken trafo jag ska köpa?
Ska man lasta den lite? Isf med vad?
Tacksam för svar.
Jag har en subwoofer från USA som jag vill byta ut trafon på, dvs köra med 240V istället 120V...
Jag har mätt lite på trafon med 120V inkopplat och kommit fram till följande konstiga resultat:
Primärsidan 2 sladdar 120V 1A.
Sekundär 3 sladdar ca 27V - 0 - 27V.
totalt över ändsladdarna ca 55V.
Jag mäter bara över transformatorn utan någon last eller slutsteg.
(När jag mätte med lite last (inkopplad med musik) så märkte jag ingen större skillnad)
Transformatorn är en med O-kärna i järn och två separata lindningar för primär och sekundär.
Eftersom jag aldrig sett en 2x27V trafo så misstänker jag att det är en 24V eller kanske 25V och den ger bara 27V i tomgång...
Ska man lasta den lite? Isf med vad?
Tacksam för svar.
Re: Byta ut transformator från USA 120 till 240 V
Du råkar inte ha schema? Dvs vad sitter efter trafon? Likriktare? Kondingar? Stabbar?Eftersom jag aldrig sett en 2x27V trafo så misstänker jag att det är en 24V eller kanske 25V och den ger bara 27V i tomgång...
- prototypen
Det är nog en 2x24, apparaten kanske inte ska ha 120 utan 115 volt och sedan ger trafon alltid mer obelastad.
Är du noga så gör du en resistiv konstbelastning och lastar trafon till 100% och mäter spänningen.
Protte
Är du noga så gör du en resistiv konstbelastning och lastar trafon till 100% och mäter spänningen.
Protte
-
Mindmapper
Är trafon märkt med 120V 1A eller är det säkringen som är på 1A?
Kommer inte ihåg exakt, men trafon följs iaf direkt av en likriktare, med mitten sekundär-sladden som en virtuell nolla. Ändsladdarna går in i likriktaren. Jag kan kolla beteckningen på den. Efter likriktaren är det svårt att följa eftersom det sitter på ett kretskortAndersG skrev:Du råkar inte ha schema? Dvs vad sitter efter trafon? Likriktare? Kondingar? Stabbar?Eftersom jag aldrig sett en 2x27V trafo så misstänker jag att det är en 24V eller kanske 25V och den ger bara 27V i tomgång...
Trafon har märkningen "500137 R4 TWI 0840", iaf inga som jag som kunde söka på. Själva apparaten har 120V 1A på utsidan. Säkringen är på 250V 1A..Mindmapper skrev:Är trafon märkt med 120V 1A eller är det säkringen som är på 1A?
Likriktaren är en KBU 604 AC.
- prototypen
Mittuttaget är ingen virtuell nolla, det är den riktiga nollpunkten, mätt utifrån den så har du ca ±33VDC.
Likriktaren är en 6A, 400 V spärrspänning. Den finns hos ELFA.
Beteckningen på trafon kommer du troligen aldrig att få något vettigt ur, oftast är det enligt en kundspecifikation med kundens eget internnummer.
Protte
Likriktaren är en 6A, 400 V spärrspänning. Den finns hos ELFA.
Beteckningen på trafon kommer du troligen aldrig att få något vettigt ur, oftast är det enligt en kundspecifikation med kundens eget internnummer.
Protte
Subwoofern är också märkt med:
200 W Dynamic / 60 W RMS
Hur vet man vilken storlek på trafon man ska ha? 60VA, 120VA, 200VA?
Spelar det någon roll om man väljer 120 VA eller 150 VA på trafon, om man bara använder typ max 120Vx1A... ?
200 W Dynamic / 60 W RMS
Hur vet man vilken storlek på trafon man ska ha? 60VA, 120VA, 200VA?
Spelar det någon roll om man väljer 120 VA eller 150 VA på trafon, om man bara använder typ max 120Vx1A... ?
Det är väl aldrig fel att ligga lite i överkant med effekten.
En annan sak du ska tänka på att den gamla trafon är gjord för 60Hz och då har mindre fysiska
mått än en trafo för 50 Hz. Om du skall montera den på samma ställe alltså.
/Ingvar
En annan sak du ska tänka på att den gamla trafon är gjord för 60Hz och då har mindre fysiska
mått än en trafo för 50 Hz. Om du skall montera den på samma ställe alltså.
/Ingvar
Bra påpekande. Fysisk storlek på trafon är inget större problem i mitt fall. Stor låda.
Men vilken effekt ska den ha?
120V 1A står det på utsidan av lådan och den har en säkring på 1A (250V). Är det då minst en 120VA trafo man ska ha?
Jag fattar inte hur det får det till 200W "dynamiskt"... (vad dynamiskt nu innebär).
Men vilken effekt ska den ha?
120V 1A står det på utsidan av lådan och den har en säkring på 1A (250V). Är det då minst en 120VA trafo man ska ha?
Jag fattar inte hur det får det till 200W "dynamiskt"... (vad dynamiskt nu innebär).
Strömangivelsen på skylten ska ses som "max. ström någonsin".
60W dynamisk är "riktiga" Watt, 200W dynamisk betyder bara att den kan ge en puls med tryck, sedan får den ladda upp kondensatorer igen...
Så transformatorn ska vara på minst 60VA och gärna lite mer, kanske 80VA-100VA, då borde passa som en smäck.
60W dynamisk är "riktiga" Watt, 200W dynamisk betyder bara att den kan ge en puls med tryck, sedan får den ladda upp kondensatorer igen...
Så transformatorn ska vara på minst 60VA och gärna lite mer, kanske 80VA-100VA, då borde passa som en smäck.