TIPS: Trådlöst TGB på Kjell för 199 spänn fram till 1/5

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Re: TIPS: Trådlöst TGB på Kjell för 199 spänn fram till 1/5

Inlägg av hanzibal »

Ja, kanske det - finns en "parningsknapp" på både sändare och mottagare, troligen kan man byta "kanal" (id) med dessa, annars skulle man ju inte kunna ha flera i samma rum, dock lär detta inte påverka frekvensen som förblir 2,4Ghz. Kanske hjälper det att byta id?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Nej, jag menade PS/2 :) ..Jag tänkte ha det till en Amiga med Amiga-PS/2 adapter.. men det verkar inte gå, jaja..

Jag var iaf förbi kjell idag efter jobbet, hittade tangentborden på en hylla och så stod eet "399" på hyllkanten, jag tog med det till kassan och frågade "Ska inte dom här vara på kampanj ? det står 199 på websidan", och han blippade i datorn, och där stod det också 199, så jag köpte ett :)

Har kollat lite efter ett med trackball på så det var det som avgjorde.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Kanon ju! Hade själv amiga förr i världen, en 500:a med extra minne och extern floppy, vilken magi det var jämfört med allt annat som fanns då och maskinen multitaskade och körde egentligen ett Unix. Minns när vi körde igång "Defender of the crown" för första gången och alla tjöt i kör: "Vilken grafiiiiik" En kille från Northstar gick i min parallellklass, han var kung! Minns denise, copper, blitter och fat angus.
Nerre

Inlägg av Nerre »

hanzibal skrev:Ja, kanske det - finns en "parningsknapp" på både sändare och mottagare, troligen kan man byta "kanal" (id) med dessa, annars skulle man ju inte kunna ha flera i samma rum, dock lär detta inte påverka frekvensen som förblir 2,4Ghz. Kanske hjälper det att byta id?
Såvitt jag förstått det så finns det inte så många frekvenser att använda i de där banden utan parningen handlar om en synkning på protokollnivå.

Inte ens WiFi har ju särskilt många frekvenser att välja på och de ligger ju väldigt nära.
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Precis, detta framgår också av manualen (PDF):

http://www.kjell.com/filarkiv/SUPPORTPD ... al_eng.pdf

Kan vara god idé att dubbelkolla batterierna i sändaren (tgb), om de är dåliga så får man ju sämre räckvidd direkt. Testade min räckvidd genom att successivt avlägnsa mig och först vid ca 7 meter börjar det missa tangenttryckningar. Så något är helt klart knas om man bara har 2 meter med siktlinje.

Såg förresten att styrkulan tycks ha laseravläsning (glittrar rött under kulan), vilket ju är bra även om det numera säkert är långt billigare än mekanisk.
Senast redigerad av hanzibal 2 maj 2011, 21:44:15, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Amiga rocks :)

En märklig sak är att det ska ju stänga av sej efter 8(?) minuter, men mitt har nu legat oanvänt över en timma och lyser fortfarande ?
Användarvisningsbild
hanzibal
EF Sponsor

Inlägg av hanzibal »

Har också sett det men tangentbordet tycks ändå ligga i dvala då jag måste trycka en tangent (shift) för att väcka det. Mina batterier är dock fortfarande helt ok efter ca 2 veckors tämligen flitigt användande.
OnkelF

Inlägg av OnkelF »

Jag har det andra tangentbordet de har. Det med platta istället för boll. Antar att det är samma trådlösa lösning. För mig är det riktigt kasst. Kan sitta två meter ifrån om jag riktar tangentbordet mot htpc:n. Får nån fart på sitt får ni gärna tipsa =)
Wegas

Inlägg av Wegas »

hanzibal skrev:Konstigt, mitt går som sagt genom en vägg och sedan ytterligare minst 4 meter till soffan där jag kan skriva obehindrat. Kanske måndagsex eller klen USB?
Verkar som om jag brukar få måndagsexemplaren... :?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Jag har bara testat typ 3m men det var inga problem iaf.

Men just 2.4Ghz är ju ett rätt skitigt frekvensområde, det kan ju vara så att ni som har problem har nån störkälla i närheten.
Skriv svar