Behöver hjälp med identifiering av en kontakt i laptop.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Behöver hjälp med identifiering av en kontakt i laptop.

Inlägg av Noddan »

Jag håller på att skruva isär en gammal laptop, tänkte montera in själva datorn under ett hyllplan och sen sätta skärmen ovanpå hyllplanet. Bokhyllan står intill sängen, så tanken är att kunna kika på tv-tablåer etc. ifrån sängen. Datorn skall troligtvis även agera printerserver.

Problemet är att skärmkabeln är på tok för kort, jag skulle visserligen kunna använda mig av en köpt extern skärm på VGA-ingången men jag vill gärna hålla kostnaden nere (så nära noll som möjligt).

Jag vill alltså kunna förlänga kabeln mellan själva moderkortet och skärmen, jag är inte säker på att det går på grund av störningar etc men jag tänkte i alla fall ge det ett försök. Jag vet dock inte vad det är för kontakt, och lite letande på elfa/farnell har inte gett något resultat än. Jag hoppas att det är någon form av "standardkontakt" som jag bara inte sett. Kontakten är vit, och består av 2x15 poler. Har tagit en närbild, men kameran vill inte riktigt som jag vill. Håller på att ladda batterierna, så bättre bilder kommer troligtvis senare ikväll eller imorgon på förmiddagen.

Bild
Större bild här
Har även en översiktsbild här om det kan hjälpa. Datorn är en gammal Dell. Modellnr kan letas fram om det kan vara till hjälp.

Tacksam för svar!
DeeJayPA
EF Sponsor

Inlägg av DeeJayPA »

Du skulle inte bara kunna skarva kablarna för att se om det fungerar?
Om det funkar så är det ju frid och fröjd.
Användarvisningsbild
Noddan
Kontakt:

Inlägg av Noddan »

Jo, det blir lösningen om jag inte kan identifiera kontakten. Det känns dock ganska riskfyllt att kapa kablarna och sedan löda på längre, jag har ingen aning om hur känslig kabeln är för störningar och så vidare. Jag vill undvika det så gott det går, men i värsta fall blir det avbitare, lödtång och krympslang som åker fram.

Någon som vågar gissa på ungefär hur lång man kan göra kabeln utan någon form av förstärkare/repeater?
Krawk

Inlägg av Krawk »

Jag har förlängt en skärmkabel till ca 2,5m utan problem.
Var iofs betydligt fler kablar än du har i din dator. Ca 35st.
Använde skärmad kabel av den typ som är till TV-scart.
Skriv svar