Aktivera LEDs med knapptryckningar

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
oskars

Re: Aktivera LEDs med knapptryckningar

Inlägg av oskars »

Åh! Åhkej! Hur tjocka är dina kretskorts-skivor? =)
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Skulle det här fungera? Har hittat bra vinklade stiftlister hos Swech! Dom är bra för dom kommer inte bygga så mycket på höjden.

Jag har räknat på att kretskortet är 2mm tjock, så kommer det ta upp så mkt plats som den gröna markeringen på stiftlisten. Alltså att nya kretskortet sitter mellan arduinopin + stiftlist.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Enligt skjutmåttet är laminatet jag har liggande ca. 1,66mm tjockt.

Det går nog att göra så, problemet är väl det att det gärna blir glappigt och risk för problem när stiften inte är riktigt nedtryckta i hylsorna.
Annars om du ändå har lust att löda om din kontakt du hade nu på filmen, så skulle du kanske kunna göra typ såhär:
swstr254p1x36_med.jpg
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Fiffigt! Bra idé! Stort tack för den tanken!

EDIT: Jag håller på att prototypar lite. Jag hittade nämligen ett gammalt prototypkort jag hade liggandes.. Jag testar att göra en grej som jag aldrig gjort förut... Återkommer...
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

22k eller 1k :humm:

5V / 1k = 5 mA för varje nedtryckt knapp = mycket onödig ström.
10k = 0.5 mA är bra
22k också bra...

avgör själv.
jag hade valt 1k om jag inte haft nåt annat hemma, men jag hade absolut valt 10k eller mer om det varit möjligt.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

jesse!

jag är inte så elektriskt bevandrad så jag förstår inte nackdelen... 1K var det jag hade hemma, så därför valde jag det. Men självklart kan jag ju beställa hem 22K.

Jag har testat med 16st 1K-mostånd för varje knapp nu, och det fungerar mycket bra med allting faktiskt. Men som sagt... Jag förstår vad du menar med att det kommer fram mer ström med 1K än med 22K... Kan något gå sönder om jag kör så här? Vill påpeka att jag absolut tar till mig det du säger, och jag kommer överväga 22K, och vill gärna förstå för- och nackdelarna!
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Nej, det är inga problem egentligen. Men det är väl bara allmänt att man försöker spara ström i alla grejer man ritar... om man har kopplingar med massor av pull-up och alla är på samtidigt kan det ju betyda att spänningsregulatorn blir överhettad... men i dit fall är det knappast ett verkligt problem - även om du trycker på 10 knappar samtidigt kommer du inte upp i mer än 50mA... och dina lysdioder drar många gånger mer ström.
labmaster

Inlägg av labmaster »

Verkar som du är ute på hal is i din konstruktion. Förefaller som om du inte har kontroll över hur elektronerna far runt. Jag skulle satsa på något lite mera robust och införa två transistorer per switch-krets. Något i denna stilen skulle kunna fungera men jag har inte räknat på komponenterna så resistanserna är tagna i luften.
schema.jpg
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

jesse skrev:Nej, det är inga problem egentligen. Men det är väl bara allmänt att man försöker spara ström i alla grejer man ritar... om man har kopplingar med massor av pull-up och alla är på samtidigt kan det ju betyda att spänningsregulatorn blir överhettad... men i dit fall är det knappast ett verkligt problem - även om du trycker på 10 knappar samtidigt kommer du inte upp i mer än 50mA... och dina lysdioder drar många gånger mer ström.
Aah, okej, så min låda kommer dra mer ström från USB-porten, om jag kör med 1K, och mindre med 22K? Vi får se hur jag gör. Det är ju lätt att byta till 22K :)

labmaster, ...det är är överkurs just nu... Skulle ju jättegärna testa det där, men som det är så fungerar det ju nu, och skulle betyda att jag måste göra om hela konstruktionen. Känns tufft i dagsläget då jag precis nått sista målet för att få det att fungera :)
labmaster

Inlägg av labmaster »

Ja det är alltid lite jobbigt när man hamnar snett från början. Det tar tid att hitta lösningen genom "try and error". När det väl verkar fungera orkar man inte slänga konstruktionen som plötsligt började att fungera av någon anledning som man nästan inte förstår.

När det sedan efter X-antal knapptryckningar plötsligt slutar att fungera så står man där lika villrådig som då man började med de första trevande försöken att få f-skapet att funka. Det finns ju de som inte gör annat än att tillverka CPU-kort så det är bara att köpa ett nytt om det går sönder efter ett visst antal knapptryckningar.

Det är ofta klokskap som skiljer den vise från den envise.

Lycka till med din apparat!
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Aaaah, då har jag lött lite :D Blev väldigt nöjd faktiskt. Hittade lite labbkort hemma som jag klippte till. Bör påpekas att jag aldrig gjort så här förut. Så det var mycket kul att få testa!

Min första prototyp för knapparna funkar mycket bra! :tumupp: <- Första och andra bilden!

Mina andra prototyp för skjutpottarna funkar mindre bra <- Bild 3

Men ska verkligen pottarna behöva pull-down-motstånd? Jag verkar i vilket fall som helst ha kopplat dom fel för värdet i programet jag använder flimmrar. Det visar ju iaf ett värde, men det flimmrar både när man drar i potten, och när den står stilla.

Jag har det kopplat så här från pottarna:
1:an -> jord
2:an -> signal
3:an -> 5v

Har även testat att byta 1:an och 3:an.. men blir samma sak. Några tips? Ska dom ha pull-down eller ha utan?

Kul att löda på labbkort :tumupp: :D :)
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Testa med en kondensator mellan signal från poten och jord, gissningsvis borde sådär 0,1µF keramisk vara lagom.

Potarna ska inte ha något pull-down motstånd, det kommer inte ge någon skillnad mer än att värdena kommer att bli knepiga, du kommer aldrig att komma upp i riktigt max-värdet från ADC'n i arduinon då spänningsdelningen blir knas om du sätter dit ett motstånd där.

Så som du kopplat (Om du kopplat som du säger :P ) ska vara korrekt annars, pin1 till GND, pin2 till Signal (ADC-ingång på Arduinon) och pin3 till +5V.
Om du byter pin1 och pin3 med varandra blir det ingen skillnad mer än att värdena blir tvärt om, du får vrida på poten åt andra hållet för att öka och vice versa.
Användarvisningsbild
oskars

Inlägg av oskars »

Så som du kopplat (Om du kopplat som du säger :P )
:tumupp: :tumupp: Kanske den bästa kommentaren! Så helt sant asså!

Det visade sig efter lite test att dom inte behövde något motstånd alls. Så ni kör dom rakt ner i pinnarna bara. Dom flimrar liiiite nu bara... pytte ... pyyytte... är det farligt? Fixar kondensatorn det kanske?
Användarvisningsbild
Klas-Kenny

Inlägg av Klas-Kenny »

Japp, normalt sett kör man pin2 från poten direkt till analog-ingången på microprocessorn, men gärna med en kondensator (Eller man kanske SKA ha en kondensator rent av, vad vet jag? Låter någon annan fylla i där, men min erfarenhet är att ofta fungerar det acceptabelt utan).

Om det är farligt beror mest på dig och din applikation, kan du acceptera flimret? I så fall gör det antagligen inte så mycket, annars så är det inte bra.

En kondensator fixar troligtvis flimret (Till viss del i alla fall, och ju större kondensator, ju mindre flimmer, men har du för stor kan det bli att ADC'n inte riktigt hänger med, det blir alltså fördröjning i responsen, det bästa kan vara att prova sig fram), och framför allt så fixar den "skrapet" i poten när du ändrar på den, det är inte alls säkert att det går från 0-100% i poten när du vrider på den, utan det kan hoppa lite fram och tillbaka som det behagar pga. att poten "skrapar" och inte alltid har 100% kontakt som den ska.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Kondensator är alltid bra i det läget (på ingången vid varje pot). Har du någorlunda stabil (avkopplad) V+ så ska det räcka med en 100nF keramisk.

Ett problem med analoga ingångar är om du tar +5V spänningen från en plats där det är en massa annat (digitalt) skit som skapar störningar, t.ex. AVR-processorns +5V matning. Även den analoga GND (både på processorn och på potarna) bör vara lite på avstånd från de värsta digitala prylarna. Prova att dra trådar direkt från spänningsregualtorn (både V+ och gnd) som bara går till potarna. Vid potarna sätter du sedan två kondensatorer mellan +5V och GND: en 100 nF keramisk och en elektrolyt på kanske 10µF-100µF.

Annars brukar jag ha ett mjukvaruknep: om det är viktigt att värdet ska vara stabilt (är det farligt? det kan bara du avgöra - det beror på vad du ska ha det avlästa värdet till?) så läser du av ingången flera gånger, t.ex. 16 ggr och tar ett medelvärde. Det kan minska bruset med upp till 1/16. Eller så gör du ett sånt här filter som effektivt minskar på brus.
Skriv svar