Använda 20-pin nätagg till ett moderkort med 24-pin?
Använda 20-pin nätagg till ett moderkort med 24-pin?
Tjena.
Jag undrar vad de där 4 sista pinnarna är på nätaggets moderkortsmatning. På min dator har jag satt in ett gammalt nätagg med bara 20-pin, och det fungerar.
Är det vanskligt att köra så?
Kan man nalla från någon position och utöka kontakten till 24-pinnar?
Jag undrar vad de där 4 sista pinnarna är på nätaggets moderkortsmatning. På min dator har jag satt in ett gammalt nätagg med bara 20-pin, och det fungerar.
Är det vanskligt att köra så?
Kan man nalla från någon position och utöka kontakten till 24-pinnar?
Re: Använda 20-pin nätagg till ett moderkort med 24-pin?
Jag googlade lite snabbt och det verkar som om de fyra extra pinnarna är till för att strömförsörja PCI-E-kort. Så har du inget PCI-E-kort borde det alltså funka.
Men det bästa är väl att rota fram moderkortets manual och läsa vad som står där.
Men det bästa är väl att rota fram moderkortets manual och läsa vad som står där.
Det är bara extra kontakter för 12V, 5V, 3.3V och jord. Alltså bara för att kontakten ska klara högre ström för de olika spänningarna. Det fungerar så gott som alltid med 20-pins kontakt eftersom större delen av strömmen går genom andra kontakter.
Köp en 20-24pin adapter, för att vara på säkra sidan.
Det är fortfarande 20-pinnaren som är den begränsande faktorn, det fyller ingen funktion att köpa en 20-24-adapter mer än att man använder hela kontakten.
Tack för svaren.
Jasså, det finns sådana adaptrar. Men jag borde ju kunna modda mitt nätagg likagärna, sätta dit en 24-pin kontakt från ett numera slaktat nätagg?
Jasså, det finns sådana adaptrar. Men jag borde ju kunna modda mitt nätagg likagärna, sätta dit en 24-pin kontakt från ett numera slaktat nätagg?
Fungerade det inte redan utan problem?
Jodå. Men jag tänkte om det var bättre för kontakten, om jag förstod dig rätt.
Men å andra sidan har jag inte några värstinggrejor så det ska nog inte vara några problem.
Men å andra sidan har jag inte några värstinggrejor så det ska nog inte vara några problem.
Jo, det fyller funktion, eftersom 20-24-pin adaptern byglar erforderliga pinnar, dvs de extra pinnarna är byglade så att de får rätt spänningar.Borre skrev:Det är fortfarande 20-pinnaren som är den begränsande faktorn, det fyller ingen funktion att köpa en 20-24-adapter mer än att man använder hela kontakten.
mjv skrev:Tack för svaren.

http://www.kjell.com/content/templates/ ... ,161500000
Jo visst, men eftersom det endast är extra kontakter för högre ström fungerar det lika bra ändå, det är sammankopplade på moderkortet i vilket fall som helst. Det är inga nya spänningar eller något annat som gör något spänningslöst bara för att man inte använder de där fyra extra pinnarna.
Så eftersom 20-pinnars kontakten fortfarande används med den där skarven fyller den ingen funktion, eller rättare sagt den fyller inte den funktion 24-pinnars kontakten är till för, att kunna leverera högre ström.
Så eftersom 20-pinnars kontakten fortfarande används med den där skarven fyller den ingen funktion, eller rättare sagt den fyller inte den funktion 24-pinnars kontakten är till för, att kunna leverera högre ström.
Men 'Nerre' hade ju hittat nåt om att det var strömförsörjning av pci-e kort.
Inte för att det har någon betydelse för mig, men bara för att reda ut det.
Kanske det är sammankopplat på vissa mobos och vissa är det separat till något?
Kan vara bra att veta inför framtida datorbyggen. Men i värsta fall kan man ju använda en adapter som TomasL tipsade om (har några nätagg med 20-pinnar nämligen och lite halvfattig).
Inte för att det har någon betydelse för mig, men bara för att reda ut det.
Kanske det är sammankopplat på vissa mobos och vissa är det separat till något?
Kan vara bra att veta inför framtida datorbyggen. Men i värsta fall kan man ju använda en adapter som TomasL tipsade om (har några nätagg med 20-pinnar nämligen och lite halvfattig).
Hur mycket ström som PCI-E porten kan leverera är densamma som innan 24-pinnars kontakten kom.
Alla grafikkort som drar mycket ström har externa kontakter för strömförsörjning. Lika så processorn på moderkortet, den strömförsörjs med den där 12V 4 eller 8-pinnars kontakten. Alla dessa kontakter gör att ATX-kontakten behöver kunna ge ännu mindre ström varpå 24-pinnars så gott som aldrig behövs.
Jag har gissningsvis kört 20 st moderkort med 20 pinnars kontakt utan problem trots att där funnits 24 pinnars. Aldrig varit med om att det varit något problem. Vågar nästan påstå att hade det varit ett problem, så pass att det inte fungerar överhuvudtaget, hade inte 20-pinnars passat i 24-pinnars kontakten.
Men ja, om det mot förmodan inte skulle fungera så kan du använda adaptern.
Alla grafikkort som drar mycket ström har externa kontakter för strömförsörjning. Lika så processorn på moderkortet, den strömförsörjs med den där 12V 4 eller 8-pinnars kontakten. Alla dessa kontakter gör att ATX-kontakten behöver kunna ge ännu mindre ström varpå 24-pinnars så gott som aldrig behövs.
Jag har gissningsvis kört 20 st moderkort med 20 pinnars kontakt utan problem trots att där funnits 24 pinnars. Aldrig varit med om att det varit något problem. Vågar nästan påstå att hade det varit ett problem, så pass att det inte fungerar överhuvudtaget, hade inte 20-pinnars passat i 24-pinnars kontakten.
Men ja, om det mot förmodan inte skulle fungera så kan du använda adaptern.
Så här säger standarden, och nej, de extra 4 pinnarna har inget med PCIe att göra
Detta skapar problem med moderkort byggda för ATX2.x eftersom de i princip inte anvender 5V och 3.3V railarna, däremot används 12V railen nästan uteslutande.
Praktiskt innebär det att ett gammalt nätagg på ett nytt moderkort kan bli stora problem, då 12V sannolikt är underdimensionerad.
Samma, fast omvänt gäller för Nya nätdelar till gamla kort, där är +5 och +3,3V delarna kraftigt underdimensionerade.
Vidare kan man INTE använda modernare nätagg än ATX V1.2 på gamla ISAdatorer, eftersom -5V skrotades efter v1.2, och ISA kräver -5V
Från V2.0 krävs 2 oberoende +12V, vilken matar de extra 4 pinnarna.
Helt enkelt, moderkort byggda för ATX V1.x använder 5V och 3.3V railarna, nästan ingenting från 12V.# ATX12V 1.x PSUs on ATX12V 2.x motherboards because those systems require much more power on 12 V, and much less on 3.3 V/5 V than ATX12V 1.x PSUs provide.
# ATX12V 2.x PSUs have power distribution designed for late P4/XP PCs and for Athlon 64 and Core Duo PCs. They can be used with earlier P4/XP PCs, but the power distribution will be significantly suboptimal, so a more powerful ATX12V 2.0 PSU should be used to compensate for that discrepancy. ATX12V 2.x PSUs can also be used with pre-P4/XP systems, but the power distribution will be greatly suboptimal (12 V rails will be mostly unused, while the 3.3 V/5 V rails will be overloaded), so this is not recommended.
Detta skapar problem med moderkort byggda för ATX2.x eftersom de i princip inte anvender 5V och 3.3V railarna, däremot används 12V railen nästan uteslutande.
Praktiskt innebär det att ett gammalt nätagg på ett nytt moderkort kan bli stora problem, då 12V sannolikt är underdimensionerad.
Samma, fast omvänt gäller för Nya nätdelar till gamla kort, där är +5 och +3,3V delarna kraftigt underdimensionerade.
Vidare kan man INTE använda modernare nätagg än ATX V1.2 på gamla ISAdatorer, eftersom -5V skrotades efter v1.2, och ISA kräver -5V
Från V2.0 krävs 2 oberoende +12V, vilken matar de extra 4 pinnarna.