Stegmotordrivning - fråga om pwm och steghastighet

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Stegmotordrivning - fråga om pwm och steghastighet

Inlägg av strombom »

Jag har kollat på geckodrives stegmotordrivare

I beskrivningen står det att de använder 20kHz PWM, jag antar att det är för strömbegränsningen

Samtidigt påstår de att de har en steghastighet på upp till 200kHz. Hur går det ihop ?

Min teori:
200kHz är vid 10 mikrosteg (max upplösning). Då blir ju hastigheten för en period hos signalen 20kHz, och då skulle PWM signalen kunna hinna växla i samma takt... det känns som lite fusk, kommer man verkligen upp i de hastigheterna tror ni ?

Jag är väldigt sugen på att bygga en riktigt ordentlig stegmotordrivare och exprimentera lite med dynamisk decay och mikrosteg... Skulle vara kul att någon gång under min livstid att få upp min lilla cnc-fräs i fagges prestanda
:D

/Johan
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

De data som du hittar på Geckos kan du nog blint lita på, Mariss ger sig inte ut och skriver 'upp' sina prylar.

Varför göra egna drivers? Inte värt slantarna. Jag är jättenöjd med mina Geckos jag har till min Aldrin Fräs.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Handlar väl mest om att jag vill lära mig... Är medveten om att det blir minst lika dyrt att bygga själv :) Ska förmodligen läsa 3 kurser om motorteknologi under kommande läsår, vill känna på det i praktiken också!

Jag tror absolut att siffrorna stämmer, men vill veta hur det kan räcka med 20kHz PWM vid 200kHz steghastighet.

/Johan
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

Om jag kunde svara på det. Detta med Geckos specialitet är ju resonansdämpning och kanske har PWM nåt med att göra också, det finns nog en massa att läsa om detta, ska kolla runt lite på Yahoo där jag ugglar en del på bla Gecko grupen och se om jag kan fixa lite läsbart.

Kul med lite vassa kurser
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

När det gäller geckos resonansdämpning så har jag för mig att jag läste följande

Man stegar dem som om det vore hel- eller halvsteg. Geckon mäter då tiden mellan stegen och multiplicerar denna 5 alternativt 10 gånger. Detta skulle då innebära att stegmotorn även vid låga frekvenser kan ha en mjuk och fin gång. Att den använder PWM måste vara för att helt enkelt styra strömmen för mikrostegen.

När en stegmotor går upp i varv blir gången mjuk och fin även om man kör med helsteg, därför misstänker jag att den inte använder mikrosteg vid högre hastigheter. Om det är så kan ju uppgifterna om 20kHz PWM och 200kHz steg stämma.

Det var så jag tänkte att min stegmotordrivare skulle fungera, fina mikrosteg i början för att sedan gradvis minska ner till helsteg när motorn snurrar på snabbt. Annars hade jag behövt en PWM-frekvens på nästan 8MHz kom jag fram till och det är ju totalt orimligt :roll:

En trevlig finess vore att automatiskt känna av när belasningen börjar närma sig den att motorerna riskerar tappa steg och då automatiskt begränsa hastigheten. Ännu svårare blir det om då samtidigt andra axlar måste begränsas om de håller på att interpolera en helix eller liknande :twisted: Jag får nog ha den här tråden som lite brainstorming.

Detta är mina gissningar...
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

När jag höll på med min stegmotorstyrning, så höll choppernoscilatorn ca20Khz & den är ju till för att kolla om strömmen överstigit gränsvärdet!. Och med min lilla erfarenhet av det bygget är att en stegmotorn hinner alldrig ladda upp en ström på T.e.x 3A under så kort tid p.g.a Induktansen!.
Så strömbegränsningen används bara när motorn körs sakta!.
Sen så kan man ju köra stegmotorn fortare än 20Khz, men då med så liten ström genom motorn att den tills slut dör av orkeslöshet!.

Det där med att gecko drivaren ställer om sig automatiskt mellan olika steglägen tror jag inte på!. Och fartskilnaden mellan att köra motorn i helsteg eller 1/8 steg är så liten att det ej är lönande att krabba med!.

Tänk en stegmotor utan induktans, oj vad fort fräsen hade gått då :shock:
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Det jag ville säga var bara att den inte kan köra mikrosteg hela tiden, den måste växla någon gång. Om man matar geckon med ett pulståg på 200kHz och den är inställd på 1/10 steg så tror jag faktiskt att den kör helsteg i 20kHz, eller ?

Bild

Om man tittar på grafen till min motor så verkar det lämpligt att köra mikrosteg upp till ca 100rpm och sedan byta till helsteg. Eller om man vill vara kinkig kan man köra:

mikrosteg 0-100rpm
halvsteg 100-1000rpm
helsteg 1000- uppåt

om man nu kommer upp i 1000rpm :)
Användarvisningsbild
Fagge

Inlägg av Fagge »

Jo visst om drivaren är instäld på 1/10 så krävs det 2000pulser för att snurra motorn 1varv, som annars skulle ha 200pulser om motorn kördes i helsteg!.
Om man ska ha en elektronisk växel makanism, så gällert det att den är ordentligt snabb! T.e.x mina motorer accelerar från 0-24Khz på ca 0,2sek.
Användarvisningsbild
strombom
Kontakt:

Inlägg av strombom »

Jag har ändå tänkt att evaluera varje PWM-puls för sig, med tanke på att jag även dynamiskt vill att den ska välja mellan snabb och långsam återföring i h-bryggan... min ambitionsnivå är nog lite väl hög :)

kommer du upp i 24kHz med last på 0.2 sek ? är det halvsteg då = 3600rpm ?
Skriv svar