Installera en dubbeltrapp?

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Lärlingen

Installera en dubbeltrapp?

Inlägg av Lärlingen »

Är det någon som vet vart man ska koppla in följande ledare. I boken står inte så mycket men tänkte om någon vet vart följande ledare ska in på?

Vart ska den röda tråden in respektive den orangea?

Hur blir det när man använder sig av denna slags strömbrytare vad är det viktigt att tänka på då?

Har bifogat sidan som man kan se på.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
salle

Re: Installera en dubbeltrapp?

Inlägg av salle »

Eftersom det verka vara en skoluppgift så får du bara lite hjälp..... :D
Du frågade på en dubbeltrapp, då antar jag att du vet hur en vanlig trappomkopplarkoppling funkar (misstänker starkt att det finns ytterligare en koppling på sid 63 i din bok ), fundera oxå på varför det heter dubbel-trapp.
Som sagt av mig får du bara en liten knuff. :vissla:

Salle
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag förstår inte frågan, det syns ju på den aktuella sidan hur dubbeltrapp ska kopplas in??
salle

Inlägg av salle »

Så tyckte jag oxå, därför inte mer hjälp....

Salle
Lärlingen

Inlägg av Lärlingen »

Ingen skoluppgift i sig, är en del av min praktik som jag har . ( går i årskurs 3 nu ) så man hinner glömma bort en del.

Problematiken i det här är att , när man säger mellantråd ska den då in på Fas eller ska den in på tändtråd ( pil upp ) ?

Det som är på dessa strömbrytare som jag har är att det finns två separata ingångar på Fas, och 4 separata ingångar för tändtråden.

Om man börjar med den första där tändtråden ska från lampan till strömbrytaren, vart ska den vita in och vart ska den svarta in?

Jag tolkar det som om den vita ska in på tändtråd och den svarta också, MEN sen vet jag inte vilken av de orangea och röda ska in någonstans.

Man blir lite förvirrad då man inte riktigt tolkar själva kopplingen som de vill ha. Eftersom det enda man har tillhanda är en bild.
salle

Inlägg av salle »

Tro mig, det är mycket enklare med en bild än en muntlig förklaring från mig....
Jag kan ge dig rätt svar, men hur glad kommer du att vara när du står ute på ditt första uppdrag och kunden står bakom dig och kollar när du börjar surfa in på EF för att hitta mitt svar.. :)

Jag vet inte om du börjar din inkoppling med den svarta och den vita tråden, men om jag skulle kopplat detta så hade jag nog börjat med inkommande fas i anläggningen, och sen fortsatt med utgående trådar från brytaren, osv osv tills jag blev klar.

Jag skulle även se till att jag bara gjorde en komplett trappinkoppling i taget, så när den ena är klar så skulle jag börjat med den andra, på det viset ser man att kretsen "följer med" och att man inte får några trådar som blir hängande, med risk för att glömmas bort.

Rätt eller fel tankesätt ?, det funkar för mig iaf

Salle
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du tittat på grundkopplingen på sid 63 som Salle sa?
Kan du beskriva vad "mellantråd" och "tändtråd" är och vilka uppgifter de har?

Isåfall bör det inte vara något bekymmer att få till det på en dubbeltrapp om man förstår hur själva trappomkopplaren i grunden fungerar fungerar.

Det verkar som det är något du hakar upp dig på. Kan du lista ut vad det är och få förståelse för den saken har du löst problemet.
Är det själva omkopplarsymbolen som ställer till det?
Skriv svar