Övervaknings kamera

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Lödmannen

Övervaknings kamera

Inlägg av Lödmannen »

Hej!

Jag är ute efter trådlösa övervakningskameror. Räckvidden ska helst ligga runt 3 km.
Nerre

Re: Övervaknings kamera

Inlägg av Nerre »

3 km? Då får du antagligen lov att använda dig av 3G och mobilt bredband.
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Okej!

och hur gör jag då?
Användarvisningsbild
AndLi
Kontakt:

Inlägg av AndLi »

Hittar du inte en kamera med inbyggt 3G (eller en mobil med lämplig övervakningsapp)
kan du ju ta en trådbunden nätverkskamera, ett 3G-USB modem och en dovado låda.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Undrar om inte nån Android-mobil med lämplig app är billigaste lösningen... Allt i en burk, flexibelt, och troligen relativt enkelt att bygga in om det krävs väderskydd. Strömförsöjning 5V via micro-USB är det väl på allt idag.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Hur mycket medeleffekt för en mobiltelefon för den applikationen av med egentligen?

En 500 MHz CPU, stor skärm och massa julgranspynt tar kanske mer än man tänker sig?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Inlägg av grym »

med fri sikt kan man klara 3km hyggligt lätt med bra antenner
Användarvisningsbild
zeus

Inlägg av zeus »

Utan att ha skärm igång håller min android 3 dagar.
Så 4-8 dagar är nog max om man optimerar telefonen lite.

Borde inte krävas så stor solcell eller adapter.
Sonar

Inlägg av Sonar »

Inga problem att köra 3km med WLAN std. prylar, gör man rätt så funkar det.
Det man måste tänka på är att dessa WLAN "hem" eller "soho" pryttar är oftast anpassade för relativt korta avstånd det kan ställa till bekymmer, det som händer är att när enhet 1 sänder till enhet 2 så tar det helt enkelt för lång tid för paketet att nå fram och sen kvitteras tillbaka så att enhet 1 "tror" att paketet gått förlorat och skickar det igen....å igen....å igen...
Resultatet kan vara att trots perfekt signalstyrka så har man nära 100% "packet loss" i transmissionen.

Man måste se till att "länk längden" går att ställa in som en parameter i WLAN prylen, alltså egentligen tiden för signalen mellan enheterna. Detta är en självklarhet i dyrare och därför avsedd utrustning, t.ex. i min Proxim Tsunami, men dessa kostar ofta väldans mycket pengar.
En billigare fullt fungerande apparat är t.ex Compex WP54AG som jag har flera länkar uppe med i skrivande stund.

Signalstyrkan fixar man enkelt antigen med köpta antenner eller hembyggda, yagi, patch, parabol osv. Det man måste se till är det helst är "LOS" eller LineOfSight mellan enheterna, och helt lite höjd över marken åxå.

SJälv har jag kört 13km någorlunda stabilt med enkla "hem" grejor för flera år sen redan, allt detta med hembyggda 0-budget antenner.
Hade även en Internet förbindelse till huset i många år mha. liknande prylar och en två-stegs länk på 1,6km och 9km där mellansteget var på ett berg "mitt i skogen" utan el och annat ;) ..strömmen fixade jag med vindsnurra, solpaneler samt dieselgenerator, allt övervakat och styrt med små mikroprocessorer :mrgreen:
En och annan skotertur företogs på det mörka vinterhalvåret upp till masten med bränsle till generatorn då inte solens 2 timmar räckte att ladda batteripacken :?
Användarvisningsbild
mrfrenzy
Co Admin

Inlägg av mrfrenzy »

Två stycken UBNT Nanostation är nog enklaste lösningen, dom monteras utomhus och har antennen inbyggd.
Vill man ha separat antenn är det billigare med Bullet.
Dessa prylar har såklart alla inställningar som behövs för långa avstånd.
Denna sida är bra för att räkna ut hur långt man kommer. http://www.afar.net/rf-link-budget-calculator/
Nerre

Inlägg av Nerre »

blueint skrev:Hur mycket medeleffekt för en mobiltelefon för den applikationen av med egentligen?

En 500 MHz CPU, stor skärm och massa julgranspynt tar kanske mer än man tänker sig?
Troligen mindre än en IP-kamera med WLAN i alla fall.

De flesta (alla?) Android-mobiler har dynamisk klockfrekvens. Min Hero står just nu inställd på att köra mellan 245 och 691 MHz. Och skärmen behöver man ju inte ha på för att kunna sända video.

Och det går ju alltid att mata mobilen via laddningskontakten (idag har väl alla micro-USB?).

En stor fördel är att det finns färdiga appar, och det innebär att man kan köra det med vilken Android-mobil som helst. Man behöver alltså inte samma hårdvara för alla kameror, bara att ta en Android-mobil och installera appen.

http://www.androlib.com/android.applica ... -qqzp.aspx

http://www.androlib.com/android.applica ... qADjC.aspx
Lödmannen

Inlägg av Lödmannen »

Okej!
tack för all hjälpen
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Helt analoga system bör ju funka bra med rätt antenn: CCTV + 433MHz sändare.

Billigt på Ebay om än kanske inte helt lagligt.
Johanb

Inlägg av Johanb »

Om du hänger på en högförstärkande antenn måste du sänka uteffekten så att du hamnar under eller lika med 20dBm EiRP för att vara inom lagens gränser.
Skriv svar