Motstånd i nätdel, Amiga 600

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Motstånd i nätdel, Amiga 600

Inlägg av toffie »

Hej på er,
Jag har idag fått hem en Amiga 600 som jag beställde i förra veckan, efter att ha varit Amiga-lös i 15 år! :O
Stackars mig alltså! hehe

Hur som, öppnade upp och kollade runt lite. Kondensatorerna brukar man tydligen behöva byta men de såg rätt ok.
Däremot i nätdelen hittade jag två motstånd som förmodligen fått gå rätt varmt.

Det är två stycken på ~47 ohm, 0.25W.
Jag tänkte att jag kanske kunde byta ut dem mot nya 0.5W istället, men hade inga sådana hemma.

Skulle det skada om de tillsammans byts ut mot ett 120ohm 0.5W istället? De går ju i serie så att byta ut två mot ett borde väl ändå vara ok?

Lite bilder skadar ju inte heller;

Bild
Bild
Användarvisningsbild
Henry

Re: Motstånd i nätdel, Amiga 600

Inlägg av Henry »

If it aint broken dont fix it.

Men visst skulle det nog fungera bra att byta rent effektmässigt dock kommer det nya att bli mer eller mindre lika varmt som de andra två ihop så du har på så sätt inte löst något så att säga, lite svalare blir det nog dock eftersom värdet du tänkt använda är högre. Närmast värde är dock 100 ohm (94) så har du det använd det istället då jag inte vet vad dessa resistorer har för upgift i sammanhanget.
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Nej det var så jag tänkte också, men har ju dessvärre inte 100ohm hemma heller.
Får väl gå tills nästa beställning av komponenter.

Det tänkte jag inte på, men två 0.25W blir ju 0.5W tillsammans.. Smart där ;)
Men om man tar två 47ohm på 0.5W vardera då?

Det är mest i förebyggande syfte som jag skulle vilja byta dem, vill inte att något ska råka hända min lilla pärla ;)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Det där är nog f.ö en A500-nätdel, den för A600 var nämligen helgjuten och gick inte att få isär.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

100 Ohm 1 Watt , sen behöver du nog inte bry dej mer.
Men trådarna har varit varma, så ta det försiktigt när du löder så inte folien lossnar från kortet! :pray:
/Ingvar
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Använd annan nätdel? :D

+5, +12, -12V osv.. är ingen rocket science direkt numera ;)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ett gammalt ATX nätagg funkar fint. Men ser ju tyvärr inte lika fint ut.
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

PicoPSU?
Eller laptop adapte + ett gäng simple-switcher?
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

På A500/600/1200 är det ju lugnt, jobbigare på de Amigor som behöver tick-signal, typ A2000 och A3000. (Och A4000, men den kan jumpras bort där.)
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Här är ni uppe sent för att hitta en lösning ser jag :P

Glenn,
Det är en A600 nätdel, det står nämligen så på undersidan av skalet ingjutet i skalet ;) Det fanns nog flera versioner ;)
Men jag har för mig att den jag hade för 15 år sen var helgjuten dock.

SM7CZR,
Jo det kan ju fungera, men jag fick följande info från ett engelskt Amiga forum;
rkauer skrev:You noticed those resistors are away from the board, right?

That's for a reason: they act as a voltage regulator of sorts. When they get hot they decrease the voltage supplied. Old electronic nasty trick to regulate a PSU.
Zetr0 skrev:Now, I can confirm that the PSU you have is stock and there has not been any modifications done to it.

Ironcially I have one open on my workshop table and it is identical - even to the floating resistors (3x 47 Ohm metal film 5% tolerance).

As rkauer has stated this is a bit of a dirty trick to regulate a power line (hence the use of metal film resistors)... I will say that looking at yours there has been some serious juice being pulled from it!
Kan det vara bra att byta ut de tre? /två? mot ett motstånd då?

Till er andra,
Klart man skulle kunna skaffa en ny nätdel, men då förstör man lite av själva känslan med en Amiga. Man skulle visserligen kunna bygga in det hela i nätdelsskalet, men om nätdelen fungerar så kanske man slipper det.

Tack för alla svar dock, vill ju göra det bästa möjliga ;) Så jag uppskattar er hjälp!
Senast redigerad av toffie 28 april 2011, 12:52:43, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Den där diskussionen att de två metallfilmsmotstånden "reglererar" spänningen får stå för honom själv.

Jag antar att du har en multimeter. Då skulle du kunna mäta resistansen på motstånden (ett och ett) för jag tycker att det ser ut på bilden som om benen inte har blivit lika varma, det skulle kunna tyda på att motstånden har olika resistans. Men helt säker kan man ju inte vara. :humm:
EDIT:
Att byta till två stycken 0,5 Watt är också en bra idé. Två motstånd = bättre kylning.
/Ingvar
Användarvisningsbild
toffie
Kontakt:

Inlägg av toffie »

Det är enligt den principen jag tänkt, 2st 0.5W istället för de som sitter, men blev osäker när han skrev så.

Det är dock precis samma värde på de två; 47,2 ohm, det är ju även samma färgkodning på dem.
Såg även efter han skrivit att det ska va tre motstånd, att det finns ett till ovanför i bilden.

Men det tredje har ju inte gått varmt, åtminstone inte på samma sätt.
Skriv svar