Köksbygget har blivit lite försenat, så jag överväger nu att beställa LED-drivare från DX.
Jag hittade då dessa MR16 1*1W 320~350mA Constant Current Regulated LED Driver (8~40V Input) men funderar lite.
Ger dessa ALLTID 320-350 mA, oavsett last (Så länge lasten inte kräver mer än ingångsspänningen givetvis)? Dvs. kan man då koppla ett par 1W LED i serie, och sedan till en sådan?
Med tanke på att det står i beskrivningen "1W", är det bara en riktlinje eller går det ej få ut mer än 1W ur dem?
Sen så hittade jag dessa MR16 3*1W 300~350mA Constant Current Regulated LED Driver (12~16V Input), jag förstår inte riktigt vad de menar med "3*1W"?
Menar de att man ska ha tre 1W LED i serie till den eller vad?
urlfix //blueint
LED-drivare till flera lysdioder i serie?
- Klas-Kenny
Re: LED-drivare till flera lysdioder i serie?
En 1W drivare driver 1W.
Alltså inte så bra att koppla fler än 1st 1W LED på.
3*1W drivare, tolkar jag som att du får tre stycken om du beställer.
Alltså inte så bra att koppla fler än 1st 1W LED på.
3*1W drivare, tolkar jag som att du får tre stycken om du beställer.
Jag har själv beställt en liknande produkt. http://www.dealextreme.com/p/mr16-1-3w- ... nput-13557.
Den är baserad på PowTech PT4115 och klarar flera dioder i serie alldeles utmärkt. Kör 6 st vita LED:ar med en sådan, och når över 95% effektivitet. Det enda jag ändrade var att jag bytte kondensatorn till en bra låg ESR-variant och tog bort likriktaren.
Sen är ju frågan om det är samma drivkrets på den du länkade, men dom ser ju onekligen ganska lika ut.
Inspänningen som anges till 8-40 V ska man ta med en nypa salt. Dom använder en 25V elyt och driv-kretsen är specad för 8-30V.
Den är baserad på PowTech PT4115 och klarar flera dioder i serie alldeles utmärkt. Kör 6 st vita LED:ar med en sådan, och når över 95% effektivitet. Det enda jag ändrade var att jag bytte kondensatorn till en bra låg ESR-variant och tog bort likriktaren.
Sen är ju frågan om det är samma drivkrets på den du länkade, men dom ser ju onekligen ganska lika ut.
Inspänningen som anges till 8-40 V ska man ta med en nypa salt. Dom använder en 25V elyt och driv-kretsen är specad för 8-30V.
- Klas-Kenny
Då tar jag och beställer 5st. av "3x1W" då de låter bäst, låter alltså som att det inte ska vara några problem att koppla två LED till den.
Tack för svaren!
Tack för svaren!