Fråga om Primär resp Sekundär trafoeffekt.

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Fråga om Primär resp Sekundär trafoeffekt.

Inlägg av hassefikonkasse »

Hej.

Om man tänker sig en trafo till en radio som specas till 36W vid 230V. Den visar
vid koll av texten på nätaggets kretskort ge 12V på sekundären. Primärströmmen
blir 156mA, kan man då ha som ett närmevärde att det klarar 3A på sek, eller
något i den stilen? Jag menar varför skulle man linda en trafo för 36W pri om man
bara lindar 6VA sek. Kan man inte använda primärens data för att någotsånär
klassa tåligheten sekundärt? Naturligtvis provbelastar jag och mäter strömmen ändå.
I det här aktuella fallet sitter det 4st 3A dioder som likriktar och vill man ha lite
marginal till både trafo och dioder kanske man bara tar ut typ 2A.

Och då kommer vi till nästa fråga. Mina M-meters kan bara mäta DC A av någon
anledning, en gissning är priset. Kan man mäta AC A på DC A läget och räkna om
resultatet? Skulle tro att man får köpa en till.
Nerre

Re: Fråga om Primär resp Sekundär trafoeffekt.

Inlägg av Nerre »

Man kan resonera ungefär som du gör ja, ineffekt och uteffekt är lika stora (bortsett från förluster).

Dock så är det inte så vanligt att en trafo specas i W, de brukar specas i VA. Och normalt är det sekundären man specar (det är meningslöst att speca primären, det är ju sekundären man vill lasta och eftersom ineffekten är ungefär lika stor som uteffekten så får man ju då också en siffra på vad den drar på primären).

Du kan inte mäta AC-ström med en DC-multimeter. DC-multimetern mäter i bästa fall medelvärdet och det är ju noll (strömmen växlar ju riktning).

Du behöver i såna fall mäta det likriktade medelvärdet och sen räkna om (det förutsätter dock ren sinus), men det kan du nog inte göra utan att bygga om multimetern. Du kan ju inte blanda in dioder i den krets som strömmen går genom utan måste mäta nog spänningen över en shunt och sen likrikta den spänningen. (Jag vet faktiskt inte hur multimetrar som mäter AC-ström jobbar, det kanske finns nåt smartare sätt.)
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Aktiv likriktning, postade ett schema för någon månad sedan.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Fast det går väl inte att göra i serie med strömmen man mäter? Man måste väl som sagt var mäta spänningen över en shunt och sen likrikta den?

Annars påverkar man väl strömmen som man försöker mäta?
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

En shunt, sedan en aktiv likriktare kopplad över shunten, sedan mäter man spänningen från likriktaren.
Användarvisningsbild
hassefikonkasse
EF Sponsor

Inlägg av hassefikonkasse »

Tack för svaren!
Det jag menade med 36W var en sådan etikett det sitter på elartiklar som talar om
förbrukningen. Denna radio i exemplet förbrukar väl 36W max som jag förstår.
Trafon i radion har bara en lång harang med siffror och tecken, inget uttydbart.
På kretskortet däremot finns tryckt vid en kontakt, 12V och GND och eftersom
dioderna tål 3A och 36W / 12 = 3A så kom jag att tänka på att det kan finnas ett
generellt samband mellan "konsumentetiketten" och strömmen på sekundären.
Detta skulle vara lite behjälpligt speciellt som jag brukar återvinna transformatorer
och använda i nya projekt. Naturligtvis provbelastar jag dom innan användning men
då enbart efter likriktning hittills. Därför skall jag kolla på ThomasL's lösning men på
sikt är det nog bara att köpa ett fjärde instrument. Det är ju klumpigt av mig att
inte kolla vad m-metern klarar av innan jag köpte den senaste men det visar väl
vilken kunskap man besitter.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Trafon borde generellt tåla lite mer än vad apparaten drar (eftersom man vill inte gärna att den ligger på gränsen).

MEN, det är inte säkert att apparaten drar så mycket som den är märkt.

En pryl som drar 10 W får utan problem märkas med 100 W. Det enda krav som finns är att den inte får dra mer effekt än den är märkt med. Och det finns inget som säger att trafon måste tåla den effekt apparaten är märkt med heller.

(Däremot kan man ju ifrågasätta vitsen med att märka med en mycket högre effekt än vad den egentligen drar, men värdet är främst till för att man ska kunna summera laster och vara säker på att inte överlasta gruppsäkringen.)
Skriv svar