Elfa säljer den här kretsen 72-053-21, den är bra till mycket men dyr och svår att styra om man inte vill använda en potentiometer. Så jag skulle vilja ha en ersättare som dels är billigare och dels kan styras via optokopplare med fotoresistor, det sistnämda kanske går att styra elfas effektregulator med.
Finns det nån mer som säljer den där regulatorn som elfa har fast kanske lite billigare?
Ersättare till effektregulator kretsen 1004A
Re: Ersättare till effektregulator kretsen 1004A
letat lite mer nu, vet nu att kretsen egenligen heter CSR1004A, söker man på det så finner man tom den på farnell utan problem.
Elfa ska ha 100 kr mer än farnell, tittar man sen på den som heter 604A så är elfa nästan dubbelt så dur på den.
Elfa ska ha 100 kr mer än farnell, tittar man sen på den som heter 604A så är elfa nästan dubbelt så dur på den.
Tja, en diskret lösning med optotriac+triac borde bli billigare och tyvärr ta mer plats. Så tillkommer ju lite tid för utvecklingen också, men det finns ju gott om exempel att gå på. Det beror ju lite på hur många du ska ha om det är lönt.
Som vanligt så 1 ex som jag helst skulle haft igår.
På farnell kunde jag få en regulator för runt 170:- moms som pallar för 6amper. Den får duga, sedan styr jag den med optokopplare med fotocells motstånd.
På farnell kunde jag få en regulator för runt 170:- moms som pallar för 6amper. Den får duga, sedan styr jag den med optokopplare med fotocells motstånd.