Laddningsproblem på MC
Laddningsproblem på MC
Hej,
Har problem med laddningen på min hoj, en Tiger 955i
På tomgång ligger spänningen på drygt 13 volt men den SJUNKER vid gaspådrag till runt 12.5, skall tydligen öka till 13.7 vid 5000rpm
Har fått kollat generatorn och den skall vara ok, ger 65-70 volt på alla 3 lindningarna
Har bytt spänningsregulatorn men samma fenomen, vad sjutton kan det vara, nån här i församlingen som har nån idé?
Har problem med laddningen på min hoj, en Tiger 955i
På tomgång ligger spänningen på drygt 13 volt men den SJUNKER vid gaspådrag till runt 12.5, skall tydligen öka till 13.7 vid 5000rpm
Har fått kollat generatorn och den skall vara ok, ger 65-70 volt på alla 3 lindningarna
Har bytt spänningsregulatorn men samma fenomen, vad sjutton kan det vara, nån här i församlingen som har nån idé?
Re: Laddningsproblem på MC
Är batteriet okej ? batterier slits ofta hårt på motorcyklar.. speciellt om man köper billiga batterier.
Har fått batteriet testat och det var inga problem. Inga fler förslag?
Utan lite seriös information lär du knappast få bättre svar...
* Var mätte du den sjunkande spänningen?
* Är det en generator med elektrisk magnetisering eller en PM-generator? Jag gissar på den senare men vet ej.
Om du har mätt spänningen på ackumulatorn och det är en PM-generator kan det fint vara glappkontakt på vägen dit som ställer till det men som sagt: utan lite vettig information är det omöjligt att svara.
* Var mätte du den sjunkande spänningen?
* Är det en generator med elektrisk magnetisering eller en PM-generator? Jag gissar på den senare men vet ej.
Om du har mätt spänningen på ackumulatorn och det är en PM-generator kan det fint vara glappkontakt på vägen dit som ställer till det men som sagt: utan lite vettig information är det omöjligt att svara.
Spänningen mätt direkt över batteriet, har provat ett annat batteri oxå med samma resultat.
Generatorn tror jag är en PM.
Generatorn tror jag är en PM.
Med de höga toppspänningar måste generatorn nog vara av PM-typen.
Var sitter regulatorn inkopplat? Nära ackumulatorn eller nära generatorn?
Min omedelbara gissning är att den är kopplat nära generatorn och att det är glapp/dålig kontakt på biten mellan generatorn och ackumulatorn. Skulle även gissa på att alla förbrukare är kopplat nära ackumulatorn och med de scenarion får du just det symptom du beskriver.
Så leta efter dålig kontakt helt enkelt.
Var sitter regulatorn inkopplat? Nära ackumulatorn eller nära generatorn?
Min omedelbara gissning är att den är kopplat nära generatorn och att det är glapp/dålig kontakt på biten mellan generatorn och ackumulatorn. Skulle även gissa på att alla förbrukare är kopplat nära ackumulatorn och med de scenarion får du just det symptom du beskriver.
Så leta efter dålig kontakt helt enkelt.
Kan ju vara kabeln mellan generator och batteri. inte ovanligt att kabelskor blir dåliga fast det inte syns utanpå.
En kabel kan mäta bara några få mOhm men resistansen stiger brutalt med ökad ström.
Laddningsregulatorn försöker uppehålla spänningen just på generatorn och bara där, sen om kablarna är
dåliga så får batteriet lägre spänning.
Har du mätt spänningen över kabeln mellan generator och batteri när du varvar upp motorn ?
Kjelle
En kabel kan mäta bara några få mOhm men resistansen stiger brutalt med ökad ström.
Laddningsregulatorn försöker uppehålla spänningen just på generatorn och bara där, sen om kablarna är
dåliga så får batteriet lägre spänning.
Har du mätt spänningen över kabeln mellan generator och batteri när du varvar upp motorn ?
Kjelle
Skall ta en titt igen. Helt riktigt så sitter regulatorn nära generatorn, efter regulatorn så är det en ganska lång kabel tilll säkringsdosan och sedan ännu lite längre kabel till batteriet, verkar finnas möjlighet för spänningsfall i kabeln om inte annat. Återkommer.
kan vara dags att motionera säkringarna och flatstiftkontakterna som har med laddningsströmmen att göra, det är väldigt lite på en motorcykel som _inte_ vibrerar