Stativ för lödning och finmekanik

janaf
EF Sponsor

Stativ för lödning och finmekanik

Inlägg av janaf »

Jag har samlat några gamla stativ och tänkte att dom skulle komma till användning. Gedingen mekanik, förmodligen några decennier gamla.

1) Platta med kulled. Den väger väl ett kg eller två och har skruvhål att fästa den med. Gängan i tappen är 3/8 UNF. Rejäl låsspak och kulleden låser bra. Plattan är ca 15 cm i diameter.
ST1.JPG
2) Delar från ett Leitz mikroskop? Horisontella bommen är ca 16mm, hålet för stora bommen är 24.9 mm. Låsen för kulled och bommar verkar mycket bra.
ST2.JPG
3) Bastant stativ som väger mellan 5 och 10kg. Delarna glider lätt och låser bergfast. Vertikala bommen är 25.0 mm. Plattan är ca 25cm och några cm tjock.
ST3.JPG
4) Mest använder jag nu Panavise stativ med delar. Helt OK men leksaker jämfört med prylarna ovan.
ST4.JPG
Nu är frågan vad jag ska göra av stativen. Stativ för lödning och diverse finjobb har jag användnig för hela tiden. Man skulle kunna göra adaptrar för Panavise hållare, små skruvstäd och liknande (Panavise mönsterkorthållare som finns på bilden gillar jag egentligen inte...)

Jag har gärna stativ som är rätt höga, ca 30-40 cm så att arbetsstyckena kan komma i höjd med ansiktet när man sitter ner, och slipper böja ryggen.

Är det någon som har förslag? Jag skulle också behöva hjälp med svarvning / borrning / mekanik då jag inte har någon sådan verkstad. Till plattan, bild 1 borde det vara lättt att göra en axel där man kan sätta in Panavisedelarna... en "redje hand" för att löda kablar och kontakter vore också bra.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Re: Stativ för lödning och finmekanik

Inlägg av AndersG »

behöva hjälp med svarvning / borrning / mekanik
Kan säkert ordnas om du säger vad som skall göras...
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Tackar, då ska jag säkert kunna få til något.

Men jag är fortfarande tacksam för tips om hållare / klämmor / miniskruvstäd och liknande som skulle kunna passa. Kanske något att hålla mönsterkort vid lödning?
Användarvisningsbild
tecno
Ort: Sparreholm, Södermanland N 59° 4.134', E 16° 49.743'
Kontakt:

Inlägg av tecno »

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 11&t=48969

Ovanstående kanske kan vara nåt för dig?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

tekno, svarade i den andra tråden.
Skriv svar