Tempvarningslampa lyser när den inte ska, Volvo 460 -91

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
X-IL
EF Sponsor

Tempvarningslampa lyser när den inte ska, Volvo 460 -91

Inlägg av X-IL »

Hejsan, har en gammal rostvolvo som pendlarbil, och nu ska den besiktas. Problemet är att bilprovningen inte gillar varningslampor som lyser, och det gör templampan. Den lyser när det blir tillräckligt liten resistans i givaren och är tänkt att lysa vid 115 grader, men börjar mycket tidigare. Jag bytte tempgivare idag och problemet verkade löst (innan lyste den mest jämt), men precis när jag skulle parkera hemma efter testvändan började fanskapet lysa igen.

Jag kan inte se att kabeln skulle vara skadad och kunna ligga emot jord, kopplar jag bort givaren så lyser inte lampan hur mycket jag än vrider och vänder på kabeln. Glapp i kontakten skulle yttra sig tvärtom, att lampan slutade lysa, jag har dock bytt flatstiftskontakten i alla fall.

Jag har bara hittat detta schema: http://volvo.ic.cz/volvo440_el_schaltpl ... 9__098.JPG men där framgår inte mycket (nere till höger är fallet som gör att lampan lyser).

Nu vet jag inte vilken princip som används för att kontrollera lampan, spänningsdelning och en komparator eller strömmätning eller hur det nu sker, uppenbart är att det inte fungerar som det ska i alla fall.

Jag hoppas att min tes stämmer att det bara är fel på indikatorn, då kan jag leta nåt på skroten så småningom. Till besiktningen kommer det dock att bli att lyfta av kontakten så att lampan inte kan lysa, det finns ju inget krav på att ha en fungerande tempmätare vad jag vet.

Vad tror ni kan ha hänt? Hur brukar såna här indikeringslampor styras, uppenbart är att det behövs något mer än vad som är utritat på bilden i alla fall.
Imorgon bitti är bilf-n kall igen, och då hoppas jag att lampan inte lyser förrän det blivit lite värme i systemet.
iuiv

Re: Tempvarningslampa lyser när den inte ska, Volvo 460 -91

Inlägg av iuiv »

Om du är säker på att motorn håller normal tempratur. Ryck ur lampan ! Problemet löst :D
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jepp, det alternativet finns också, måste dock plocka ur instrumenttavlan för det, och då kan jag lika gärna kolla om problemet går lätt att fixa, i.e. det finns ett fåtal diskreta komponenter.
iuiv

Inlägg av iuiv »

Bryr dom sig om en temp givare på en sådan gammal bil inne på besiktningen! Kanske bara att skita i lampan! Dom borde se om den kokar eller inte?
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Tror att de har en regel som säger att inga varningslampor får lysa, oavsett om det är falskindikering eller ej.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Det kanske är kontaktfel på kortet där mätaren sitter.
Jag har en 740 där både bensinmätaren och temp. mätaren är lite opålitliga.
I mitt fall hjälper det att klappa till med handflatan några gånger ovanför instrumentpanelen. Sen funkar det en tid.
Har tänkt att fixa det i sommar. Jag inbillar mig att det är lättare än man tror att plocka ut instrumentpanelen.
Hoppas på det i alla fall. :humm:

/Ingvar
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Får se om påskhelgen bringar tid att lyfta ur panelen.
Gästaren

Inlägg av Gästaren »

På bilden du skickade med, så är nog (4.30) en spänningsregulator. Den är kopplad till både tempmätare och bensinmätare och ger ut 9-10 volt gissar jag. Utan den hade spänningen varierat beroende på om bilen går(typ 14 volt på batteri) eller är avslagen(typ 12.5 volt på batteri).

Om spänningsregulatorn är kortsluten och istället ger ut batterispänningen till mätarna så kommer dom att visa för mycket.
Men om nu själva tempmätaren visar rätt värde så kan det ju inte vara de som är felet förstås.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

men om du bara kopplar ur givaren så lyser dne ju inte, problem löst på besiktningen ?

Tyvärr kan dom ju bli griniga om inte alla lampor funkar under "lamptestet" så klassikern är ju att bygla mot typ oljetryckslampan,
vanligt om man har lysande check-engine tex..
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Gästaren skrev:På bilden du skickade med, så är nog (4.30) en spänningsregulator. Den är kopplad till både tempmätare och bensinmätare och ger ut 9-10 volt gissar jag. Utan den hade spänningen varierat beroende på om bilen går(typ 14 volt på batteri) eller är avslagen(typ 12.5 volt på batteri).

Om spänningsregulatorn är kortsluten och istället ger ut batterispänningen till mätarna så kommer dom att visa för mycket.
Men om nu själva tempmätaren visar rätt värde så kan det ju inte vara de som är felet förstås.
Jag tycker nog att det verkar gå fram oregulerad 12V till varningslampan jag. Mätarna visar inte för mycket, bensinmätaren visar "rätt" och tempmätaren lågt i allmänhet, i synnerhet nu sen jag bytte givaren. Att mätaren visar lågt men kontrollampan lyser får jag inte alls ihop, så nånting eller några saker är trasiga, alternativt glappa/ligger och kortsluter ibland. Det tråkiga är ju att det inte finns mer detaljerade scheman på hur det är kopplat. Skall kolla ett annat jag hittat också.

Kontrollfunktionen när man startar bilen funkar, men inte om jag drar ur givaren antar jag. Drar jag ur givaren så tror jag inte att besiktningsmannen reagerar då det knappt syns att det finns en kontrollampa om man inte aktivt letar efter den.

EDIT: Här http://volvo.ic.cz/elektro/original/12-28.gif (kontrollampan är 4.25, givaren A.39 och mätaren 4.24) är det lite mer inblandat, en MFU vad det nu är?

EDIT2: MFU = Multi Function Unit, förstås... Antar att det är färddatorn i de bilar där den finns.
Gästaren

Inlägg av Gästaren »

Jag tycker nog att det verkar gå fram oregulerad 12V till varningslampan jag.
Jo, själva "temp-lampan" får oreglerad spänning från batteriet, men inte tempmätaren och tempgivaren. Ta loss kabeln som går till tempgivaren och mät spänningen mellan kabeln och jord(minus), vad får du?

Att mätaren visar lågt men kontrollampan lyser får jag inte alls ihop, så nånting eller några saker är trasiga, alternativt glappa/ligger och kortsluter ibland.
När jag nu ser på schemat här, så skulle faktiskt en för låg spänning till tempmätaren kunna ge både ett för lågt värde på mätaren samtidigt som varningslampan lyser. För om spänningen är lite för låg blir den lägre även över tempgivaren, och eftersom ”MFUn” verkar mäta just spänningen över givaren och tolkar låg spänning som, ”mycket varm givare”, blir resultatet att elektroniken i MFUn tänder varningslampan.

Att spänningsregulatorn skulle ge ut en något för låg spänning är kanske långsökt,
men visar mätaren för lite finns det bara 3 möjliga orsaker
  • Fel på mätaren
    Fel på givaren
    För låg spänning till mätaren, givaren
    Dåliga anslutningar till mätaren
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Jag ska ta loss och mäta lite ikväll eller imorgon.
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Det är nåt fel som är trasigt, på riktigt alltså... :P

Nu lyser lampan vid mycket kallare motor, kunde även få lampan att fladdra genom att koppla loss kabeln från givaren och sen låta den hänga i luften, tror att det berodde på tändkabeln bredvid.

Mätte i alla fall spänningen, 10,16V visade multimetern.
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Har du provat med att ge instrumentbrädan en "lusing" ? :mrgreen:
/Ingvar
X-IL
EF Sponsor

Inlägg av X-IL »

Nej än så länge har jag inte spöat på'n...
Skriv svar