Akustisk elektron-detektor??

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
Electricguy

Re: Akustisk elektron-detektor??

Inlägg av Electricguy »

Så, vad är då detta "lokala fält" som bildar corona?
janaf
EF Sponsor

Inlägg av janaf »

Var det ingen mer än jag som såg på TV för ett halvår sedan om "videokameror" för coronaurladdningar. Det jag verkligen minns var när dom satte ner en reparatör på en spänningssatt högspänningsledning med helikopter :shock: Nästan overkligt. Koronan spreds då även från helikopterbladens spetsar. Grymt.... Redigerat: det man ser är tydligen temperturen via en / IR kamera.

Här en snutt där man öppnar en 500kV brytare,,,,,,

Det finns rätt mycket på Youtube om högspänningsurladdningar, corona run högspänning.
Senast redigerad av janaf 19 april 2011, 20:45:40, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
ajje

Inlägg av ajje »

De koronakamerorna som finns idag ser en bit in i UV-området, på så vis synliggör de koronan.

http://www.daycor.com/DayCor-Family/dow ... veLine.WMV

Kraftig korona går ju bra att fota med lång slutartid på en vanlig systemkamera.
t_DSC_2022.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Electricguy skrev:Så, vad är då detta "lokala fält" som bildar corona?
Runt spetsen
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Ja, men mer exakt VAD är det som skapar coronan? kan ju aldrig vara elektroner iaf......
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Jag skrev ju det, fältstyrkan blir såpas hög, lokalt vid exempelvis en nålspets, så luftens genombrotts-spänning överstiges, det är exakt så som åskledare fungerar.
Luften blir helt enkelt elektriskt halvledande.
Du kan ju läsa mer här
http://en.wikipedia.org/wiki/Corona_discharge

Och här ser du hur en fältkvarn fungerar
http://www.missioninstruments.com/pages ... t_fm2.html
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

Okej, så du kan tydligen inte svara på vad det är som orsakar det......bra med folk som tror att dom vet iaf...
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nä, det är ju du som inte fattar, uppenbarligen.
Vi tar det igen:

Runt spetsen på en nål blir pga nålens krökning fältstyrkan tillräckligt hög för att i det omedelbara närområdet, dvs några molekyltjocklekar jonisera luftens molekyler, varvid luften blir partiellt ledande, detta fenomen kallas coronaurladdning.
Det optiska fenomenet beror på den höga fältstyrkan, dvs det höga energiinnehållet, vilket då frigör elektromagnetiska vågor, vilka kan uppfattas som ljus
Användarvisningsbild
Andax

Inlägg av Andax »

För att återgå till originalfrågan så ja visst sprutar det elektroner från ledare. För att slippa lite av det tramset som varit i tråden tidigare länkar jag bara vidare till Wiki:Thermionic emission.
Hur mycket det sprutar och om man kan detektera elektronerna är inte lätt att svara på då det beror på många faktorer.
Men det är en intressant fråga!
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Nu pratar du om termisk emission från starkt upphettade ledare såsom glödtrådar mm, inte riktigt samma sak som kraftledningar.
Användarvisningsbild
Walle
Moderator

Inlägg av Walle »

Först vill jag påpeka att jag inte alls har bra koll på det här området, men två saker tror jag mig veta:

1: "fria elektroner" kommer inte långt i luft. Det finns en anledning till att det är vacum i t.ex. CRT-skärmar och annat som använder elektronstrålar.

2: För att (visuellt) detektera "fritt flygande elektroner" behövs det inget annat än en glasskiva täckt med ett tunt lager fosfor, t.ex. ett gammalt frontglas från en oscilloskop. En lite mer avancerad variant görs m.h.a. en tjock ljusledare täckt med ett lager fosfor i ena änden, i andra änden sitter en känslig fotodetektor. Elektroner som träffar fosforlagret ger upphov till "ljusglimtar" som en tillräckligt känslig fotodetektor kan uppfatta. Kolla på den hemmabyggda SEM'en (SvepElektronMikroskop/Scanning Electron Microscope), där används just en sådan elektrondetektor.
Användarvisningsbild
hcb
Moderator
Kontakt:

Inlägg av hcb »

Enstaka elektroner detekterar man t.ex. med en MCP.
barbarossa
EF Sponsor

Inlägg av barbarossa »

Luftburna laddningar mäter man med jonspektrometer, men jag kan inte tänka mig att det är praktiskt för att detektera koronor. Det är nog bättre att satsa på RF.
Användarvisningsbild
erdes
Kontakt:

Inlägg av erdes »

Att detektera själva jonerna som flyger runt blir lite svårt. Måste säga att ajje hade en riktigt snygg bild, och man ser att coronaeffekten inte når så ruskigt långt. Ska man direkt mäta elektroner får man stå ett par mm från högspänningsledningen. efter det så har elektronerna krockat med någonting i luften och bildat joner. Jonerna kan man detektera på längre avstånd, men problemet är att de är lika stora som luftmolekylerna och krockar runt hela tiden. Så de kommer inte att röra sig rakt fram utan följa luften, de blåser iväg helt enkelt. Vill man ha någon moj som man riktar mot saker för att detektera coronaeffekt så gäller det att detektera andra saker som coronan ger upphov till, typ ljud, ljus och radiovågor. Jag skulle satsa på att mäta ultraljudet som bildas, för det är nog enklast att bygga.

Och angående att elektroner inte kan flyga i luft... det är ju en fråga om avstånd. De kanske inte kan flyga 700 meter genom luft men kortare avstånd går ju. T.ex beta-strålning är ju elektroner och de kan flyga någon dm i luft, elektronstålsvetsning funkar vid atmosfärstryck, men bara på några cm avstånd (de har lägre hastighet än beta-elektroner).
Användarvisningsbild
4kTRB

Inlägg av 4kTRB »

Satt i halvmörker och putsade en vinylskiva och det
smattrade som vanligt när det blir statiskt. Sedan råkade
jag böja skivan och då blev det vackra blåa blixtar ut från
etiketten mot ytterkanten, såg faktiskt riktigt coolt ut.

Det blev väl för tätt med elektroner i "vecket" kan jag tänka mig.
Skriv svar