Ersätta 30 VAC - 20A relä???

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
Användarvisningsbild
jesse

Ersätta 30 VAC - 20A relä???

Inlägg av jesse »

Nu håller ännu ett relä på att ge upp i mitt nätaggregat.

Jag vet inte vad exakt som orsakar felen, men i båda fallen har det varit en kabelsko som varit förkolnad, så antagligen har kontakterna blivit för varma och förstörts.

Jag tror det ligger max 30V AC över dem (det kan vara lägre) och DC-strömmen jag tar ut är jämna 20A... efter likriktning och glättning. Hur mycket ström det blir i AC vid trafon vet jag inte.

Nu har jag bytt kabelskon och hoppas att reläet ska hålla, men det är väl en tidsfråga bara.

Så jag funderar på vad jag ska ersätta dem med om de förstörs igen. Det är totalt tre reläer med växlande kontakter. De är kopplade "binärt" mot tre spänningar v, 2v och 4v från trafons lindningar för att alltid ha lågt spänningsfall över 3055:orna oberoende av utspänning. Reläerna styrs av 741:or (OP-ampar).

Triac verkar väl inte så smart om det är låg spänning (ibland bara 6V AC) över polerna och >20A ström... så jag funderar på nån slags dubbelriktad MOSFET-koppling... Jag har ett gäng 40V - 100A TO220 MOSFETAR liggande från ELFA-rean.
Men då ska jag generera isolerade gatespänningar på allihop separat.... så jag vet inte om det är en smart lösning?
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Andy

Re: Ersätta 30 VAC - 20A relä???

Inlägg av Andy »

Kontaktytan på dessa kabelskor är på tok för liten det är orsaken till värmen och haverierna.
Försök hitta relän med skruvförbindningar i stället.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Bara de får plats i det smala utrymmet... Men det ska jag fundera på om jag köper nya reläer.
Halvledare blir väl för dyrt eller krångligt med tanke på att styrspänning måste genereras med isolerad DC/DC för varje transistor = mycket onödigt extrajox. För det finns väl inga lämpliga tyristorliknande saker med väldigt lågt spänningsfall?
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Om man väljer halvledare är det kanske Triac-styrning på primären och att låta hela sekundär lindningen vara inkopplad som gäller. Sedan tracka och hålla ett konstant spänningsfall över regleringen på en nivå som ger ”lagom” värme. :)
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Vill helst inte börja hacka i strömmen i onödan.
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

Kan man inte försöka löda kabeln direkt och skippa kabelskorna då ? ..iofs kanske kontakten sitter i plast så det blir svårt ?
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har faktiskt funderat på det. Men då får jag klippa ner plasten runt om, flussa en massa direkt på kabelskorna och försöka löda direkt på dem. Lite svårt att komma åt bara, då flera av anslutningarna ligger lite "bakom". Får se när jag hinner kolla nästa gång. Jag kände på reläerna i dag, och bara efter någon minut med 20A så var flera av kabelskorna glödheta. Dåligt för att vara originalkonstruktion!
Jag som trodde kabelskor var avsedda för höga strömmar :roll:
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Denna typ av kabelskor är inget bra när det blir högre strömmar. Jag har aldrig förstått varför det finns med upp till 6 mm2 kabel, allt över 4 – 5 A är dömt att misslyckas.
Om man ser den sammansatta anslutningen från änden så ser man att det är bara mycket små ytor och smala kanter som berör varann, arean i kontaktytan är mycket liten därav värmeutvecklingen.
Att löda dit dem lite snabbt ger en mycket bättre area och det går lättast med en >75W lödkolv och ”vanligt” lödtenn med fluss i stället för elektroniktenn.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

Jag har sånt där hederligt tenn med rosinharts i. Skall väl duga. Och en 150W superlödkolv med 8mm bred spets ... blir säkert minst 500 grader varm...
Skriv svar