Är elyten kass??

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Kylflänsen

Är elyten kass??

Inlägg av Kylflänsen »

Har en förstärkare Proton 520, som det brusar ur på ena kanalen. Här börjar historien....
Har mätt utspänningen till högtalarna med föjande resultat:
Vänster= 0.05V,
Höger =0.64V - som synes är det högre spänning på HÖGER, där det brusar och sprakar(ibland).
Har givetvis kollat alla vridpotentiometrar och även smörjt upp dessa med elektronikspray med mkt bra resultat för 6månaders sedan.
Då fungerade förstärkaren kalas, tills för nyligen.. då tänkte jag att då e det nog elyterna som spökar.
Köpte ett gäng nya elyter och bytte de största. Ingående ström och de stora förstärkarelyterna. Ljudet blev bättre/klarare.
Men det lilla bruset i ena kanalen är kvar och det lilla sporadiska spraket som dyker upp ibland när man minst anar det.
Har mätt igenom kretskortet och hittat en elyt som mäter 30V, fast enligt servicemanualen är det en 1uF/16V.
Det "pockar" oxo i högtalaren när jag lägger på mina mätinstrument på just DEN elyten.
Motsvarande elyt på vänstra kanalen visar bara 0.5V.
Är SÄKER på att det är denna som felar, NU kommer frågan... :?:
Finns det några som helst tvivel på att den INTE är kass??? :vissla:
Nerre

Re: Är elyten kass??

Inlägg av Nerre »

Ligger det 30 V över en ellyt som inte ska ha 30 V så är det inte fel på ellyten utan på de som reglerar spänningen till den. Troligen är den sönder på grund av att den fått för hög spänning, men du måste ta reda på varför spänningen är så hög.
uffearon

Inlägg av uffearon »

Kylflänsen skrev:Har en förstärkare Proton 520, som det brusar ur på ena kanalen. Här börjar historien....
Har mätt utspänningen till högtalarna med föjande resultat:
Vänster= 0.05V,
Höger =0.64V - som synes är det högre spänning på HÖGER, där det brusar och sprakar(ibland).
Har givetvis kollat alla vridpotentiometrar och även smörjt upp dessa med elektronikspray med mkt bra resultat för 6månaders sedan.
Då fungerade förstärkaren kalas, tills för nyligen.. då tänkte jag att då e det nog elyterna som spökar.
Köpte ett gäng nya elyter och bytte de största. Ingående ström och de stora förstärkarelyterna. Ljudet blev bättre/klarare.
Men det lilla bruset i ena kanalen är kvar och det lilla sporadiska spraket som dyker upp ibland när man minst anar det.
Har mätt igenom kretskortet och hittat en elyt som mäter 30V, fast enligt servicemanualen är det en 1uF/16V.
Det "pockar" oxo i högtalaren när jag lägger på mina mätinstrument på just DEN elyten.
Motsvarande elyt på vänstra kanalen visar bara 0.5V.
Är SÄKER på att det är denna som felar, NU kommer frågan... :?:
Finns det några som helst tvivel på att den INTE är kass??? :vissla:
Hej
Förstår inte vad du menar med förstärkarelyterna?
Har du nåt schema?
Antingen syftar du på lytarna i kraftenheten eller menar du i effektsteg eller var?
Är inte bekant med Proton dock vill jag säga att brusar det är det ofta felet ligger i förförstärkardelen!
Brummar det är det kraftsidan. Smällar kan indikera trasig lyt men att det sprakar när du kommer åt en lyt kan va att du är o pillar på lågnivåsidan o då kan det nog vara normalt. Skulle underlätta med schema o kondensator numren:)
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Jag lyckades hitta ett schema på nätet i går. Hoppas att det är till någon nytta. :humm:
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Kylflänsen

Inlägg av Kylflänsen »

Jaha! :)
Tack Ingvar för den fina servicemanualen, den gjorde susen,
var nog lite otydlig innan.
Hade redan tagit bort förförstärkardelen som felkälla då utsignalen därifrån var felfri.
Så felet var tvunget att sitta i effektsteget, då jag även kollat strömtillförseln.
Tack vare Nerre - som fick mig att tänka till VARFÖR felet uppkommer.
Efter att ha studerat kretsritningen så jämförde jag höger o vänster kanal och mätte på
3 olika ställen och kunde senare sätta mätinstrumentet på precis rätt ställe,
EN TRANSISTOR som spökar...
Men hör och häpna, när jag skulle kontrollmäta för 3-4-5 gången, då poffar det till och
bruset försvann... :?: Tyst, alla felaktiga mätningar blev helt i linje med vänsterkanalen.
Den låter precis som ny :D ... Stängde av förstärkaren lät den kallna över natten - Jag menar den blir inte SÅ varm!!!!
Men nu så fungerar den igen utan brus... :P
Så skall man ge sig på att byta transistorer ??? , jag tänker på ordspråket:
Don't fix it - if it aint broken!
Jag tänkte att felet borde uppkomma igen, men inte de senaste dagarna....
Några tips ev. råd ? BYTA 1 eller byta alla (både vänster o höger). eller strunta i o byta. :humm:
Nerre

Inlägg av Nerre »

En trasig komponent blir sällan hel sådär pang bom, troligen är det en lödning som har släppt (gammal kallödning?) och när du mätte så blev det kontakt igen på grund av att du tryckte med mätsladden på pinnarna. Då kommer felet nog snart tillbaka.

Prova att löd om den aktuella transistorn (du behöver inte löda loss den helt, sug bort gamla tennet med tennsug och lägg dit nytt bara).
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

"Elektronikspray" är oftast ORSAK till mycket problem, lite beroende på vilken sort man använder!
Kylflänsen

Inlägg av Kylflänsen »

Jag använder riktig elektronik spray( ELFA), INTE 5-56 eller nått liknande... å det e inte vridresistorerna som e kass...
Har bestämt mig för att vänta 1vecka , pilla lite på transistorn ibland å se om det kommer tillbaka...
Annars skruvar jag ihop den igen.. :D
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Icecap skrev:"Elektronikspray" är oftast ORSAK till mycket problem, lite beroende på vilken sort man använder!
Det beror på hur man använder det, dvs till oxiderade omkopplare. Ingen har väl rekommenderat elektronikspray i detta fallet? :humm:
Däremot är kylspray ett utmärkt medel att lokalisera såna här skumma fel med. :wink:

Till Kylflänsen:
Jag har faktiskt varit med om att transistorer har orsakat brus och knaster
och då man rört vid dem eller sprayat med kylspray så har det slutat!
De tre benen är ju bondade inuti transistorn och där kan fel uppstå. Det är sällsynt, men det händer!
Du kan antingen byta trissan nu, eller lägga på minnet vilken det var så att du lättare fixar det nästa gång den bråkar.
Kolla lödningarna gör du ju lätt... :)
/Ingvar
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

SM7CZR: TS skrev "Har givetvis kollat alla vridpotentiometrar och även smörjt upp dessa med elektronikspray..."

Om man har "smörjt upp" potentiometer är det alltså inte något som dunstar och dom som inte dunstar helt samlar skit och ställer till problem med korrosion osv!

Med handling har TS i mina ögon förstört alla dessa potentiometer.
Kylflänsen

Inlägg av Kylflänsen »

Okej...
Kanske använde fel ordval, "smörja upp" :shock: kan ju misstolkas och något sådant vill man inte ha inom elektronik.
Använde CRC Electronic Cleaner som inte lämnar några rester utan bara får bort skit,damm och ev. slitage-puder/pulver.
Tänkte använda vanlig ISO oxo, men CRC har ju alltid fungerat innan !!!. :)
Användarvisningsbild
Electricguy

Inlägg av Electricguy »

CRC electronic cleaner är helt OK. Använde det i förstärkaren i garaget. verligen ALLA kontroller var knastiga, pottar som omkopplare. spolade allt med CRC's electronic cleaner och joxade runt lite med kontrollerna. ALLT knaster försvann, förstärkaren blev som ny igen! :D
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Håller helt och hållet med Icecap och SM7CZR. Spray på en pot är bara en tillfälligt lösning sedan blir det många ggr värre. Är inte potarna dåliga är ett bra sätt att få dom dåliga att lägga på smörja av något slag. Kolbanorna löses upp och när man vrider blir det spår i den upplösta banan. Att rengöra torrt är det bästa och vettigaste sättet, annars skit i det om det inte bara är kortsiktigt innan utbyte av potten.

Har även jag flera ggr varit med om att glapp och brus kommit inifrån halvledare, även IC-kretsar. Kylspray är ett bra sätt att konstatera detta.

Har visserligen aldrig provat CRC-cleaner, men jag tvivlar. Hur lång tid har gått sedan ni sprayade?
Kylflänsen

Inlägg av Kylflänsen »

Jaha...

Efter knappt en vecka utan problem med trissan så kom det då tillbaka... Kanske inte helt oväntat. :roll:
Så frågan denna gången blir om man skall byta bara trissan eller byta samtliga på båda kanalerna.
En liten fundering bara... :humm:
Någon som har några invändningar eller åsikter?? :vissla:
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Har du lött om lödningarna runt omkring den misstänkta transistorn!

Om kopplingen i bilen krånglar ska jag byta bara kopplingen eller alla komponenter i bilen?

Tycker din frågeställning är konstig! Vad ska du uppnå med att byta alla transistorer i förstärkaren? Om du kan uppnå någon fördel med det är det väl okey. Men jag har svårt att se den fördelen. Du riskerar faktiskt bara att olikheter i transistorerna ställer till mera jobb.

Nu vet jag inte vilken transistor du tänker byta, men att byta transistorer som sitter i samarbete med den misstänkta transistorn kan vara okey. I motkopplade konstruktioner är det svårt att avgöra var det verkliga felet ligger, då kan man spara tid om man byter transistorerna runt ikring. En trasig komponent kan ge upphov till att andra komponenter blir skadade. Eller att komponenter kan vara matchade och mår bättre av att bytas tillsammans.
Har du bytt den misshandlade kondingen! Den skulle jag hellre bekymra mig om än transistorerna i andra kanalen.
Skriv svar