Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
hubben

Re: Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*

Inlägg av hubben »

Nu är det många experttips här, men hur många är det som har en farkost som faktiskt flyger? ;-)
EDF är av nämnd anledning ett riktigt dåligt alternativ för en multirotor...

Jag har 9x4.7 proppar på min tricopter, med 1200kv skitmotorer och GAMLA 3s 2200mAh accar som bara har ~1200mAh kvar att ge.. (Accarna är alltså slut). Om jag håller i triken, med min gopro och FPV-utrustning monterad och ger fullgas så vill den sticka iväg nåt ordentligt. När jag flyger och drar till lite på gasen skuttar den lätt 10m rätt upp på nästan ingen tid alls...

Jag tycker att motorerna låter bra, och allt ser rätt ut, förutom de där små überklena propparna du har... om du ställer quaden på vågen och gasar sakta, får du viktminskning över hela varvtalsregistret, eller har du bara lyft under halva varvtalsområdet?

Din quad väger 1,5kg.. varje propp ska alltså lyfta 0,4kg för att lyfta den, typ... häng 4 hekto i mitten på proppen och lyft i bladänden så får du se vad som händer..... ;-)
Min teori är helt enkelt att propparna är för veka för vikten. Märkte i helgen att om jag låter min tricopter frifalla en 20-30m och bromsar in den tvärt så viker sig propparna, och det gör inte undervärk för flygförmågan...

Jag kan skicka dig ett par proppar på lån som garanterat pallar vikten, men kör helst inte av dem.. ;-)
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Att lyfta prylarna i toppen på propellern, är väl inte riktigt rätt sätt att kolla om propparna är för veka ?.

Det finns ju inte en helikopter i världen som klarar en sådan behandling.

Känns som om du inte tänkt på centrifugalkraften.

Därmed inte sagt att det inte finns för klena proppar.
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Hej, Till att börja med vill jag säga att det är ett mycket snyggt bygge :tumupp:. Det vore ju emellertid kul om den även kunde flyga :). Jag är benägen att hålla med hubben, mycket experttips. :) Nåväl jag kan inte ett skit om detta med flyg (jag bygger båt), men det som slår mig är att flera har påtalat att vikten kanske är lite onödigt hög. Något som verkar negligeras av TS.

Vid testet på vågen framkom att det fattas 200-300 gram för jämvikt. Farkosten väger ca 1500 gram. Efter att ha kollat igenom bilder och texter kan jag konstatera att jag utan större ansträngningar skulle kunna banta ner bygget 300-400 gram utan att behöva använda några exotiska material såsom kolfiber m.m. Så som jag fattat detta med att flyga så är det gram som ska jagas.

Det jag ser som enkelt att åtgärda är att helt ta bort akrylblocken som håller motorerna, dom kan monteras med 2 skruvar med mutter på profilens insida (M3).

Undersidan på fyrkantsprofilen kan skäras bort. (25% mindre alu men nära nog samma hållfasthet).

Krysset i mitten behövs inte om man låter bottnen på elektronikhuset vara sammanhållande.

En CD box som hölje är onödigt fet, kan ersättas med enklare, tunnare material.

Landningsstället är riktigt overkill. kan bantas 60 %

Sedan flyger den med de proppar du har. :D
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Nja.... ;-)

Min Tricopter väger nu 1030g med acc och GoPro kamera. Den flyger jag med 3 motorer och har GOTT om kraft över. Hovrar under halvgas och har redigt bra popp när jag vill iväg. Så jag tycker inte att 1500g på en quad med fyra motorer är onödigt mycket. Folk flyger ju för bövelen quaddar med systemkameror under.. Själv flög jag omkring med min G11 under quadden jag hade, utan problem.

Akrylblocken håller jag med om, motorerna går att skruva i bommen, men det är inte mycket vikt du vinner där. Att plocka bort en sida i aluprofilerna ger jag inte mycket för. När du räknar skjuvspänningar så är det just över- och undersidan som ger hållfasthet i den ledd som är relevant i det här fallet. Du skulle hellre kunna köra en stående I balk, men... Och vad gäller att använda ett CD case som basplatta så är den alldeles för vek... Börjar bommar och motorer flexa blir det snabbt otrevligt att flyga.

Visst, man kan inte komma riktigt nära sanningen genom att hänga upp vikten i propellerändarna, men oavsett så tror jag att de där propparna är alldeles för veka. Nu ser ju centrifugalkraften till att propparna vill vara riktade utåt, men testa att ta i med tummen och pekfingret och vrida proppen så att den får 0 grader stigning... går det tungt? njae..
Det jag gissar är fallet här är att propparna helt enkelt inte orkar lyfta mer, och då fläker de ut sig istället för att ge mera lyft. En STYV propp, som håller för att lyfta 0,4kg i topparna, är troligen styv nog att inte deformeras så mycket av luftflödet, och då kan man börja felsöka annat som elektronik och motorer..... men innan det sitter bra proppar på farkosten känns det lönlöst.
Motorerna låter ju gå OK och ESC:arna fungerar bevisligen. Alla motorer verkar snurra med ungefär samma hastighet och det låter inte som att den boggar utan ökar RPM över hela gasintervallet.

Vore jag TS skulle jag slänga på de där trebladiga propparna igen. Med dem kunde jag iallafall få min trike att lyfta och flyga runt, även om det inte var såvärst mycket att köra med...

Som sagt, man kan jaga gram om man vill, men för att få någonting som är roligt att flyga med skulle TS isåfall behöva skrapa av de 300 gram som behövs för att lyfta, och sedan halvera vikten på farkosten... och 600 gram låter som en utopi för denna farkost...
Användarvisningsbild
SeniorLemuren

Inlägg av SeniorLemuren »

Akrylblocken håller jag med om, motorerna går att skruva i bommen, men det är inte mycket vikt du vinner där. Att plocka bort en sida i aluprofilerna ger jag inte mycket för. När du räknar skjuvspänningar så är det just över- och undersidan som ger hållfasthet i den ledd som är relevant i det här fallet. Du skulle hellre kunna köra en stående I balk, men... Och vad gäller att använda ett CD case som basplatta så är den alldeles för vek... Börjar bommar och motorer flexa blir det snabbt otrevligt att flyga.
Hur tänker du när du vill räkna skjuvspänningar i aluprofilerna? :humm: Det är väl knappast relevant här. Skjuvspänningar är ju just vad sidostyckena upptar, över resp. undersida upptar sträck resp tryckspäningarna i profilen. Oavsett det, om du tittar på vilka krafter vi talar om i detta fallet så behöver du inte ens räkna, för att se att det är *väl* överdimensionerat. Som sagt var, mycket gissningar är det. :)

Sedan menade jag inte att man skulle ersätta mittenkrysset med CD case, utan ersätta kryss och cd case med en sammanhållande konstruktion. Jag utvecklade inte det mer, men man kunde uppnå lika bra eller bättre hållfasthet genom att lägga en 0,7 mm aluplåt på under resp översida av krysset.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Hmm, nu var det längesedan jag läste mekanik, men visst utsätts balken i sin helhet för en skjuvspänning? Den kan du väl dela upp i dragspänning på över- respektive undersida, men det är materialet längst ut i konstruktionen som tar upp kraft.. materialet i mitten är det som ger minst att ha där.. Nåja, håller med dig om att man inte behöver räkna, vi har stora säkerhetsfaktorer att lattja med här.. ;-)
Men problemet om man försvagar för mycket är inte att det inte håller, men det blir mindre stumt - och man vill ha det stumt.

Kontentan av mitt svammel är att det nog inte är vikten det är fel på, utan propparna...

[edit]Jag bara svamlar om skjuvning, böjning utsätts balken för...[/edit]
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Man ska inte ha U-profil till armarna. Läste en tråd om att det skapa massor av onödiga vibrationer, ett jätte jobb för den som byggde att hitta det felet.

Rent aredynamiskt så skulle det vara intressant med fyrkants-profil så står på sin spetts. Eller en rör med lite tejp under för att få en "dropp" form i profil (kan ju även dölja kablar).

Frågan är hur man bäst monterar motorerna utan att borra för mycket. Varje borrning tar ju mycket av styrkan i konstruktion.

Sen tycker jag inte att han ska jaga för mycket på vikten. Det är något annat fel.
Jag har testat samma motor / propeller kombination i den här riggen och det ska funka:
9A x 10V = 90Watt och 576gram = 6,4gram/Watt

Jag tror att batteripacken faller för mycket i spänning, det är ju 36A han försöker ta ut. Kanske finns det bara 7V kvar?
Bild
http://elektronikforumet.com/forum/view ... 60#p690860
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Men är du säker på att mätningen av motorer och proppar är rätt. Skulle hellre sett att du ställer motorn direkt ovanpå vågen och mäter, annars får du fel värde om du inte har exakta längder. Vilket jag tror är en orsak till fel värde på vad de klarar av att lyfta!
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Om kablarna inte skulle räcka till skulle man höra det på motorgången, plus att kablarna skulle bli varma.

Accen är en 2200mAh 3s acc på 20C? Den kan då i snitt liverera 44A utan att bry sig, troligen är det ännu högre C rating. Sen drar du ju inte maxström hela tiden heller. Lipoaccar faller väldigt lite i spänning eftersom att de har väldigt låg inre resistans när de är fräscha...
Som sagt, jag flyger med GAMLA TRÖTTA ACCAR som inte orkar flaxa runt i min lilla heli längre, och jag har GOTT OM MOS över... Men så flyger jag med SF proppar och behöver inte varva så mycket för att få ett gott luftflöde.

Sen tror jag att runda eller droppformade bommar gör väldigt liten skillnad då bommens area i luftflödet är relativt väldigt liten, men visst kan man förfina tekniken ut i mikrometrarna... men först tycker jag att man ska få flyga lite. ;-)
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

citizendildo: Jag kompenserar för olika längd http://elektronikforumet.com/forum/view ... 60#p690860
Så vill ja att propellrarna ska få "fri luft" framför och bakom. Syftet är även att mäta med 2 motorer rygg mot rygg / sida vid sida, med olika propellrar.

Har bara testa 10 olika kombinationer än men väntar på en motor till och ett par propellrar till.

hubben: Tyvärr är det ju en skillnad i "ska" och "gör". Teorin överensstämmer inte alltid med praktiken. Mina 4500mAh 15C batterier ska kunna ge 67A men vid 15A så går dom från 11,5V -> 9V. Visst blev jag lurad av den kinesiska säljaren men dom var också billiga. Jag tror att man kan bli lurad även i "andra hand" och även på dyrare batterier.
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

Skojjar du? De accarna måste det vara nåt seriöst fel på! Sväller de upp och blir varma när du kör dem?
Mina kassa accar sjunker en del i spänning, men när jag kör med nya accar sjunker de inte nämnvärt alls när jag kör.

Hur fungerar den accen för dig när du använder den? Vid 3V/cell går ju low-voltage läget i på ESC:arna, eller har du programmerat bort det?
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

När jag labbar med min har jag använt en 2200 mAh 20C acc och då tar den nästan med sig ställningen (av tung 22 mm MDF) upp i luften på full gas, trots trebladiga propellrar. Ett sådant batteri more räcka mer än väl oavsett om propellrarna är ineffektiva. Skulle det vara att spänningen sjunker så pass mycket under last skulle jag nog kassera batteriet.

Igår kväll bytte jag kontakt så jag kan köra med de batteri jag tänkt använda att flyga med, 4500 mAh 25C-50C det borde vara mer än tillräckligt.

Första flygturen kommer allt närmare, men det har varit mycket trixande med styralgoritmen för att få en stabil reglering men det börjar likna något. Förhoppningsvis får häxorna inte vara ensamma om luftrummet under påsken.

Edit: 500:e inlägget!
Senast redigerad av LHelge 19 april 2011, 12:48:54, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Ojoj, nu haglar det med tips! Alltid bra med synpunkter.
Jag kan nog lätta en del, men det ska inte behövas. Har ju sett liknande byggen flaxa runt utan problem med liknande motorer osv.
Blir nog till att försöka kapa lite vikt längre fram. Att ta bort undersidorna på profilerna kommer inte på fråga.. där sitter ju ledarna :-)

Igår så testade jag för att se om propparna flexade. Ställde den på vågen och gasade. Vikten minskade hela tiden ända upp till fullgas.
Bestämde mig då för att testa med mina 10x6 proppar.

Å se på tusan den lyfte. Börjar lätta från marken vid ~65-70% gaspådrag.
Lyfte upp den en halvmeter innan jag fort satte ner den igen.

Nu är målet att få tag på en uppsättning med riktiga SF proppar som skyfflar lite mer luft vid lägre varvtal.
Är det någon som sitter på en omgång proppar som är till salu?

Har inte mätt batteriet ännu, men det ska jag göra bara för att jag är nyfiken.

/DeVille
Användarvisningsbild
hubben

Inlägg av hubben »

LHelge: Ditt kontrollerkort ser jag verkligen fram emot en test på! Jag har samma erfarenhet som du, det brukar vara så att man får gå ner i proppstorlek från det man tänkt för att få lämpligt lyft... Men de 2217-motorer du köpte av mig är lite mer kräm i än 2213 motorerna...

DeVille: Jag skickar mina APC proppar så får du testa med dem...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Va, fortsatte du att köra på 3-bladiga 8x4" ???

Då kan jag förstå var problemet är: 376gram x 4 = 1504gram

Kan förstå att 10x6" fungerar bättre: 576gram x 4 = 2304gram

Jag har valt att gå på 10x4,5": 624gram x 4 = 2496gram
http://cgi.ebay.co.uk/ws/eBayISAPI.dll? ... 0631980149

http://elektronikforumet.com/forum/view ... 39#p689739

EDIT: Kan du inte kontrollmäta ditt batteripack under drift i alla fall? Det är helt klart intressant att ha något att jämföra med.
Skriv svar