Jag påbörjade nyligen ett projekt för att plotta elförbrukning över tid, men egentligen för att styra en ventilationsfläkt för min kamin.
Eftersom jag använder mrtg för att plotta bandbredd och lite annat för mina burkar hemma och alltid har en linuxserver igång så tänkte jag att enklaste sättet är att plotta med den.
Projektet är i 90% stadiet, dvs funkar (förutom lite buggar i kodning) men borde "snyggas till".
Avläsningen av elmätaren i huset sker genom en fototransistor jag limmat (med smältlim som efter lite tester visar sig inte lämna spår om jag skulle behöva ta bort det) på lysdioden som blinkar 1000ggr per kwh. See bild nedan: Detta läses av av en enkel elektronikkrets som dels tar bort "störningar" liknande kontaktstuds med hjälp av en 555 krets, men framför allt innehåller en digital 7 bitars räknare. Iden är att kunna läsa från denna hur många blinkningar sedan sist och sedan reseta den. I dagsläget läser jag så ofta så 4 bitar räcker gott.
Ett Arduino kort med nätverkskort läser typ var 20s av detta och presenterar detta via en webbserver som snurrar i arduinon.
Arduinon har även två lm335 för temperaturavläsning och styrning av ventilationsfläkten (en sidofunktion för att flytta runt värme i huset från kaminen jag installerat). Även temperatur presenteras av webbservern.
Bilden visar snyggt buntbandat fast relä, ingångelektronik, arduino och reläkrets fast vid en spånskiva. Det hela verkar fungerar rätt bra, men jag verkar ha lite buggar i mjukvaran för Arduinon, men jag hoppas jag löst det.
Och här är resultat. Vad jag skall göra med det vet jag inte, men lite kul är det. Dessutom hämtar jag spotpriset på el och plottar det också så jag kan lätt göra en "kostnadsgraf" också, men vill jag verkligen veta?