Avläsa elmätare och plotta detta med MRTG

Berätta om dina pågående projekt.
barco
Kontakt:

Avläsa elmätare och plotta detta med MRTG

Inlägg av barco »

Hej,

Jag påbörjade nyligen ett projekt för att plotta elförbrukning över tid, men egentligen för att styra en ventilationsfläkt för min kamin.

Eftersom jag använder mrtg för att plotta bandbredd och lite annat för mina burkar hemma och alltid har en linuxserver igång så tänkte jag att enklaste sättet är att plotta med den.

Projektet är i 90% stadiet, dvs funkar (förutom lite buggar i kodning) men borde "snyggas till".

Avläsningen av elmätaren i huset sker genom en fototransistor jag limmat (med smältlim som efter lite tester visar sig inte lämna spår om jag skulle behöva ta bort det) på lysdioden som blinkar 1000ggr per kwh. See bild nedan:
IMAG0155.jpg
Detta läses av av en enkel elektronikkrets som dels tar bort "störningar" liknande kontaktstuds med hjälp av en 555 krets, men framför allt innehåller en digital 7 bitars räknare. Iden är att kunna läsa från denna hur många blinkningar sedan sist och sedan reseta den. I dagsläget läser jag så ofta så 4 bitar räcker gott.
Ett Arduino kort med nätverkskort läser typ var 20s av detta och presenterar detta via en webbserver som snurrar i arduinon.
Arduinon har även två lm335 för temperaturavläsning och styrning av ventilationsfläkten (en sidofunktion för att flytta runt värme i huset från kaminen jag installerat). Även temperatur presenteras av webbservern.
Bilden visar snyggt buntbandat fast relä, ingångelektronik, arduino och reläkrets fast vid en spånskiva.
IMAG0157.jpg
Det hela verkar fungerar rätt bra, men jag verkar ha lite buggar i mjukvaran för Arduinon, men jag hoppas jag löst det.
Och här är resultat. Vad jag skall göra med det vet jag inte, men lite kul är det. Dessutom hämtar jag spotpriset på el och plottar det också så jag kan lätt göra en "kostnadsgraf" också, men vill jag verkligen veta? :)
mrtg.JPG
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
barco
Kontakt:

Re: Avläsa elmätare och plotta detta med MRTG

Inlägg av barco »

Jag har nu utökat projektet med målet att kunna styra flödet av luft från ventilationsfläkten.

Jag "suger" luft från ovanför kaminen och trycker ut det i två olika rum. Jag tänkte mig ett servo som styr ett spjäl för att bestämma hur mycket luft som går till ena eller andra rummet beroende på temperaturen i resp rum.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Inlägg av maDa »

Trevligt och snyggt jobbat :)
Användarvisningsbild
ElectricMan
Kontakt:

Inlägg av ElectricMan »

Har du lust att släppa koden till Arduinon och graferna? :)
barco
Kontakt:

Inlägg av barco »

ElectricMan: Javisst, inga konstigheter. Måste erkänna att koden är som resten av projektet, lite hoppsnickrat utan att vara snyggt, men det funkar ju.

Arduino koden är i princip bara enkla modifieringar av "exemplet" som finns för nätkortet jag har satt på arduinon(http://www.ekitszone.com/Products/4-enc ... duino.aspx). Vill någon ha den så inga problem, säg till så postar jag den här.

För att fixa plottningen i mrtg är ju ganska enkel (själva iden med mrtg :) ), i alla fall om man som jag har lite erfarenhet av det. Ett par rader i mrtg.cfg som pekar på ett script som "target". Detta bash script ropar i sin tur på ett enkelt perlscript som med http hämtar värdena från arduinon.

Jag postar gladeligen script och/eller .cfg filer om någon tror det hjälper dem!
stefan_l

Inlägg av stefan_l »

Detta är precis vad jag vill göra!

Mitt enda bekymmer är att min elmätare sitter i ett cyckelgarage på gården...

/Stefan
Skriv svar