Fördröja 12v-signal i ~10sek

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
ultima

Fördröja 12v-signal i ~10sek

Inlägg av ultima »

Hej!
Jo jag har installerat fjärrstyrt centrallås i min bil och min bil har en funktion som drar upp/ner alla rutor om man håller in nyckeln (och signalen för centrallåset). Styrenheten håller kvar signalen i 0,5sek och skulle vilja göra så den håller i sig i ungefär 10sekunder istället, finns det något smidigt sätt att göra detta på?

tack på förhand!
Användarvisningsbild
Kubbuth

Re: Fördröja 12v-signal i ~10sek

Inlägg av Kubbuth »

Ingen aning om hur fördröjningen är konstruerad som du har, skulle tro det är nått chip med timer och hela racket inbyggt...

Men det kan vara så att det är ett kort med vanliga komponenter på. Är det så bör det vara en kombination av ett motstånd och en kondensator som ger fördröjingen. Då är det bara att byta antingen motståndet eller kondensatorn eller båda mot större värden.

Exakt vad som gäller i ditt fall går inte att svara på före man sett hur det ser ut för är det x motstånd och y kondensator nu så ger x*10 motstånd och y/10 kondensator samma fördröjning. Går inte gissa vad det är alltså =)
ultima

Inlägg av ultima »

Hmm ska ta en titt på det :)

Finns så man kan välja 3,5seks fördröjning, men det är ändå för lite. Dock så vill jag inte använda den vanliga fördröjdningen då jag inte vill dra ner rutorna när jag öppnar bilen, tänkte att jag kanske kan koppla det på bagageöppnaren (som jag inte använder).
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Är det en puls på 0,5 sekunder som borde bli 10 sekunder så går väl det ordna med en 555

Protte
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Inlägg av psynoise »

I rubriken står det fördröja men enligt problemställning låter det mer som om du vill förlänga en puls. Prototypens förslag borde duga isf.
ultima

Inlägg av ultima »

Oj ursäkta mig, det är såklart förlänga signalen jag vill ;)

Hur fungerar det med denna "555" då?
Har inte direkt pysslat med sådan här elektronik förut så behöver lite instruktioner :P
Användarvisningsbild
Argtomte
Kontakt:

Inlägg av Argtomte »

Det första steget du borde göra är nog att öppna upp och ta kort på all intressant elektronik i de delar du pratar om, kanske rita upp lite kopplingsschemor, mäta upp lite spänningsnivåer för de intressanta delarna. Det är ju lite svårt att ge något råd när man inte vet något om elektroniken som redan sitter där.

En 555:a är en timerkrets som kan användas i flera olika konfigurationer, skulle t.ex. kunna ta 0.5s-pulsen som insignal och skicka ut en 10s-puls. Man kan googla på 555 applications för att hitta exempelkopplingar och formler för att räkna ut tidskonstanter.
Användarvisningsbild
jesse

Inlägg av jesse »

förlänging av en puls med 555:an är ju den enkla biten.
Det som kan vara mer klurigt är att anpassa detta till omgivningen.
Ska "signalen" driva motorn direkt eller är det ett relä som ska dras?
Ska signalen ge +12V ut så kanske du får använda en P-kanals MOSFET eller en PNP-transistor som du hänger på +12V och som du styr med 555:ans utgång. Gärna med en skyddsdiod ner till GND för att hindra spikar vid frånslag.

Förresten kanske hela konstruktionen med 555:an (förutom transistorn på utgången) skyddas med ett motstånd vid +12V , sedan en zenerdiod på 15 volt samt en kondensator till jord, för att skapa stabil inspänning. Vissa 555:or tål 16 volt, andra tål 18 volt max.
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Lite ovanlig lösning.
Protte
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
ultima

Inlägg av ultima »

Har mätt lite på signalen och den ligger på 12,5V (avstängd bil) och 0,2A så det är ju ingen direkt stark signal. Sedan kom jag fram till att signalen behöver förlängas 13sekunder för att allt ska kunna stängas/öppnas (takluckan är lite sen av sig).

Hoppas det rätade ut några frågetecken. Tack för att ni står ut med mina noob-kunskaper :)
Skriv svar