Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*

Berätta om dina pågående projekt.
Användarvisningsbild
netrunner

Re: Projekt Gröna Baronen (Quad) *Litet Länkindex*

Inlägg av netrunner »

Vänta lite nu ... du kör på 3 celler va?

Jag är inne på min 3:e månad av planering och tester ... går inte fort detta. :vissla:

Nu har jag bestämt mig för och beställt 2213N och 10x4,5".

Den motorn finns inte i lager så jag funderar kanske på att ändra min order till något annat.
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Något annat som jag såg på den också. De skruvarna du har för att fösta bommarna, testa något mindre skuvar, ser ut att vara M5 eller M6, det räcker gott och väl med M4-skruvar. Det är mycket onödig vikt. Kan annars rekommendera att du tar någon form av plaststång, och använder clips, t.ex såna man har till karosser på RC-bilar. Kanske med bricka och fjäderbelastning så de spänner åt ordentligt.

Du har också snygga stöd, men de ser också lite stora ut, försök göra dem lite mindre.

Plasthuvarna ser ok ut, men också där, lite stora.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Visst går det att ta mindre skruv osv. Men till sist är det ändå bara 1.5kg som ska lyftas.
Jag kollade vikten på mina bommar, är totalt 205gram för alla fyra tillsammans. Även om man gjorde dom i kolfiber så ger det inte så många gram.
Tror det går att korta dem 20%, tar ju liiite på vikten men inte det som behövs.

Kollade radion också, så jag inte gjort någon konstig inställning där, men allt såg bra ut.

Var ute och gjorde en liten test. Ställde quaden på en digitalvåg och spann upp motorerna på max.
Lite svårt att läsa av pga att värdet fladdrade, men runt 250-300gram väger den när jag maxar varvtalet. Det är ju riktigt dåligt.

Har ju 10x6 propparna, ska prova samma sak med dem. Enligt netrunners test tidigare i tråden så ska jag få 759g lyftkraft över när quaden är borträknad.
Hoppas på bättre resultat, men jag tvivlar lite på att motorerna orkar upp i varv med dom propparna, vi får se.

Jag använder 2200mAh 3S accar. Alla tester har jag gjort med nyladdade accar.

Netrunner, du får nog överväga om du verkligen ska ta 2213N motorer som jag.
Jag förutsätter att Kineserna skickat och tillverkat rätt motorer! Finns ju inte någon märkning över huvud taget på dom :(

/DeVille
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja nä jag bara spånar ideer här. Men det låter väldigt mycket med 1.5 kg. Borde väga en hel del mindre tycker jag, eller?? Kolfiberrören skulle jag inte tro väger mer än 70-80 gram, så det finns en del att spara där. Men ja, det är bara en tanke!

Vill du verkligen ha upp den i luften hade jag rekommenderat dig att strunta i vanliga proppellrar, vilka ha relativt dålig verkningsgrad och istället använt Ducted fans, där har du lite annat. Otrolig styrka och bättre verkningsgrad, sen ska vi inte tala om ljudet. Tror hobbyking har några rätt så små men ändå med hyffsad drag i. http://www.hobbyking.com/hobbyking/stor ... oduct=4499
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Finns det några quadbyggen med ducted fans och vad är det för nackdelar med sådana motorer?
Användarvisningsbild
Icecap

Inlägg av Icecap »

Nackdelen är att ducted fan kör så satans höga varv varför responsen är usel. Samtidig ger de inte så mycket tryck, de är gjort för hastighet, inte tryck.

Men bygg en helikopter med en ducte fan på rotortipparna, då blir det kul...
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

- Nu vill jag inte vara dum eller så, men har du vänta propellrarna rätt?
Monterar man dom åt fel håll och kör dom baklänges så får man effekten av att dom blåser bara lite.

- Kan du ansluta en multimeter med en sladd till batteripacket, så att du mäter spänningen?
Jag har riktigt biffiga 4500mAh 15C och dom knäade ordentligt när jag gav fullgas på 1 motor.

Det kan ju vara så att du har fått "ful-batterier" precis som jag.

Du försöker ju ändå ta ut 360Watt från ett batteri så väger 80gram.
Senast redigerad av netrunner 17 april 2011, 20:38:53, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

citizendildo: Oj! Där blev det galet. "Ducted fans" har väldigt låg effektivitet, men mycket hög hastighet på luften. Det är bra om du vill sätta hastighetsrekord men inte om du vill ha många gram / Watt.

Anta att du har:
- ducted fan med diameter 70mm, area för propellern=3'800mm2
- en propeller med diameter 12" (300mm) area för propellern=70'600mm2

Båda ska pressa igenom 1kg luft, på 1 sekund.

Propellern har lätt att göra det tack vare den stora diametern, "ducted fan" med sin lilla diameter behöver mycket mer energi.

För multi-koptrar är det viktigt med hög gram/Watt då det påverkar mängden batterier man måste ha med sig.

Dom kitt som säljs på hobbyking har även uppgivit ca 1,5 - 2 gram/Watt
Användarvisningsbild
MNorrgren

Inlägg av MNorrgren »

Ja, nä det var en liten miss. Precis som ni säger bra för hastighet men inte kraft. Liten tankevurpa. Sorry för det...

Ja, kolla du har vänt propellrarna rätt, låter nästan lite som om de vore felvända men kan vara ljudet via mikrofonen också.
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Tycker personligen att den borde lyft med det draget på max men tycker inte propellrarna ger det draget ifrån som jag hade förväntat mig det draget alla ger där hade man nästan kunnat förvänta sig av bara en propeller. Löven runt om skulle ha flygit all världens kos och 1.5kg är väl vad de i denna storlek brukar kunna väga? Och som redan nämts propellrarna är satta på rätt håll? De ser ut att vara det i alla fall men lite svårt och se på alla.
ToPNoTCH

Inlägg av ToPNoTCH »

Hmm...
Vad jobbigt...

Jag kör med exakt samma motorer men 1000KV. Jag kör dom dåliga 3 bladiga 8X3.8 och 3S2200.
Jag får upp grejorna i luften på strax under halvgas, men jag har bara vikt på strax under 800g
Jag begriper inte riktigt hur du fått den så tung.

Jag kör med 15mm alu med, men med kortare bommar, det borde inte skilja så mycket.

En lite långsökt tanke var att du har för klena kablar till ESC'arna så dom inte får kräm nog.

Sedan vet jag inte om du kollat om styrkortet ger full mutter, men det borde kollas med.
Om kontroller kortet inte har något "kontrollprogram för PC etc.", kan du ju kolla pulslängden med skåp kanske.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

Ytterligare ett tips som bråkade mycket med mig nu när jag håller på att trimma in min quad är att kalibrera "throttle range" i dina ESC. När jag började labba med reglerparametrar så mappade ESC:erna 0%-100% ut från mitt styrkort till 15%-85% vilket ställde till en hel del problem.

Det kanske inte är hela problemet för din del, men det kan vara en del av det.
Användarvisningsbild
DeVille
Kontakt:

Inlägg av DeVille »

Nu ska vi se här.. Jodå jag har kollat propparna så att dom går åt rätt håll.
Min mätning med vågen bekräftar ju detta också.

Att mäta batteriet med en multimeter va en bra idé, det ska jag testa härnäst. Är ju inte orolig att min multimeter ska försvinna direkt :-).
Ska passa på att kolla hur mycket ström som går åt, testar också att mäta spänningen mellan 2 faser vid lite olika utslag på gasen.

Kalibrera ESCerna har jag gjort, men ska ta och göra det igen för säkerhets skull.

Kablarna till ESCerna är inte för klena, dom är grövre än de kablarna som sitter på från fabrik.

Hoppas att något hjälper, annars får jag väl ta och mäta upp styrkortet också, men jag tror inte felet sitter där.

/DeVille
Användarvisningsbild
netrunner

Inlägg av netrunner »

Jag tycker att mina praktiska mätningar är lite i lägst laget. Kanske min ESC inte har rätt "throttle range"?

Hur vet man det? Jag tittade lite på hur den gick att programmera men "throttle range" verkar inte vara en parameter som gick att sälla in. :humm:

BTW: så går det ju att montera propellern så att den ger 20%, det är bara att sätta den åt fel håll och köra den åt fel håll. Ganska vanligt när folk bygger "pusher" flygplan att dom nästan inte kan flyga på full gas.
Användarvisningsbild
LHelge
Kontakt:

Inlägg av LHelge »

På mina Turnigy Plush 25A gör man på följande sätt:

1. Starta radion och ställ gasreglaget på max
2. Koppla in ESC till batteriet
3. ESC gör normala startljudet därefter låter det pip-pip
4. Väntar man ca 5 s här på ytterligare en trudilutt så kommer man till normala programmeringsläget men om man direkt efter pip-pip i steg 3 drar ned throttle till min så ställer man in min-max och belönas med lika många pip som man har celler i batteriet.

Jag gjorde en firmware till controllern som ställer in alla på en gång:

1. starta upp, (initiera klocka och pwm-ut)
2. sätt alla 4 pwm till max
3. Vänta 3 sekunder
4. sätt alla 4 pwm till min
5. Vänta på att 1+1=3

Detta fungerade utmärkt, men jag vet inte om andra fratreglage har någon annan procedur.
Skriv svar