Mikromixerbord
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Mikromixerbord
Jag nappade lite på en diskussion på SAS (Svenska Analog(synth)Forumet) om synthappar och frågade lite om mikrosynthar, alltså, analoga syntar i sådant format att man kunde sitta på buss, tåg eller flyg och jamma lite för sig själv.
Nu har diskussionen pågått lite och jag hade funderingar kring MFOS Soundlab, vilken skulle kunna bli liten mha SMD-komponenter. jag har ju en GAKKEN SX-150 som är mycket liten men ganska ointressant i längden.
Nu var det inte synthar den här tråden skulle handla om utan ett uppslag som kom från en kille om (mycket) små mixerbord. Utan att ge några löften varken till snubben på SAS eller några löften till EF-folket skulle det vara kul att se ett mycket litet 8-kanaligt mixerbord med en storlek som ett A3-ark och några cm tjockt. Eftersom jag är är lat av naturen skulle jag gärna, OM jag skulle sno ihop ett utgå från färdiga ritningar och kanske utnyttja SMD-teknik i hopp att få ner formaten. Vidare vore batteridrift ett stort plus (nödvändigt!).
Vad mer kunde man kräva och har någon ett praktiskt förslag?
Nu har diskussionen pågått lite och jag hade funderingar kring MFOS Soundlab, vilken skulle kunna bli liten mha SMD-komponenter. jag har ju en GAKKEN SX-150 som är mycket liten men ganska ointressant i längden.
Nu var det inte synthar den här tråden skulle handla om utan ett uppslag som kom från en kille om (mycket) små mixerbord. Utan att ge några löften varken till snubben på SAS eller några löften till EF-folket skulle det vara kul att se ett mycket litet 8-kanaligt mixerbord med en storlek som ett A3-ark och några cm tjockt. Eftersom jag är är lat av naturen skulle jag gärna, OM jag skulle sno ihop ett utgå från färdiga ritningar och kanske utnyttja SMD-teknik i hopp att få ner formaten. Vidare vore batteridrift ett stort plus (nödvändigt!).
Vad mer kunde man kräva och har någon ett praktiskt förslag?
Re: Mikromixerbord
Tyvärr har jag inte sätt några bra ritningar på Internet som följt konstens alla regler för att bygga bra audiokretsar. Folk använder helt fel impedansnivåer (alldeles för höga) för att dom inte orkar läsa datablad för sina operationsförstärkare, obefintliga ingångssteg samt allmänt konstiga komponentval. Tyvärr har jag aldrig lyckas göra ett bra mixerbord själv heller, dock var det 6 årsedan jag försökte sist. Svårt är det iaf.
Men vilka funktioner hade du tänkt, antal bussar, equalizer,,,?
Men vilka funktioner hade du tänkt, antal bussar, equalizer,,,?
Senast redigerad av psynoise 15 april 2011, 18:40:27, redigerad totalt 1 gång.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Litet!
Jag vet själv NOLL om mixerbord men kan tänka mig 8 ingångar; någon/några med diffingång ev fjantommatning av mickar.
Sedan volymjustering/reglar för de 8 ingångarna, mastervolym, ev panorering till två utgångar EV bas/diskant reglering för de två utgångarna, ev lite mer parametriskt (5 rattar??).
Jag vet själv NOLL om mixerbord men kan tänka mig 8 ingångar; någon/några med diffingång ev fjantommatning av mickar.
Sedan volymjustering/reglar för de 8 ingångarna, mastervolym, ev panorering till två utgångar EV bas/diskant reglering för de två utgångarna, ev lite mer parametriskt (5 rattar??).
En full parametrisk brukar ha tre rattar, frekvens, Q-värde samt dämpning/förstärkning. Man skulle kunna fuska lite genom att använda ett fast Q-värde. Sedan behöver man nog helst minst två parametriska equalizers, för att eventuellt kanske dämpa något och höja något annat. Vanligt är dock också en full parametrisk equalizer med två shelvingfilter (typ HIFI). Finns massor att välja mellan iaf.
En sak som man borde bestämma i början är också om man ska energieffektivisera konstruktionen eller inte. Genom att välja högre impedansnivåer minskar man strömförbrukningen men det termiskabruset (Johnson noise) höjs då också.
Ytterligare lät det som att du endast ville ha panorering på mastern. Ur konstruktionssynvinkel är detta toppen, men musikaliskt sätt tycket jag det är dumt. En riktig stereo mix låter nästan alltid bättre då det är lättare att urskilja ljuden.
En sak som man borde bestämma i början är också om man ska energieffektivisera konstruktionen eller inte. Genom att välja högre impedansnivåer minskar man strömförbrukningen men det termiskabruset (Johnson noise) höjs då också.
Ytterligare lät det som att du endast ville ha panorering på mastern. Ur konstruktionssynvinkel är detta toppen, men musikaliskt sätt tycket jag det är dumt. En riktig stereo mix låter nästan alltid bättre då det är lättare att urskilja ljuden.
- Electricguy
Liten mixer, A3??!?!?! blir ju skitstort!
En liten mixer är Monacor MMX-8
Stor som ett A5 ark ungefär. plåtlåda. 8mono kanaler eller 4 stereo. kan drivas på DC adapter eller 9V batteri. switch för line/mic. (Ja, jag har en själv)

Jag vet, absolut ingen studio kvalitet. Men helt ok för hemmabruk, och den låter absolut inte dåligt.
Det jag har gjort på min är att jag har bytt en rad mono uttag till stereo pluggar ist. För att kunna använda vanliga 3,5mm stereo kablar för MP3 spelare eller liknande.

En liten mixer är Monacor MMX-8
Stor som ett A5 ark ungefär. plåtlåda. 8mono kanaler eller 4 stereo. kan drivas på DC adapter eller 9V batteri. switch för line/mic. (Ja, jag har en själv)

Jag vet, absolut ingen studio kvalitet. Men helt ok för hemmabruk, och den låter absolut inte dåligt.
Det jag har gjort på min är att jag har bytt en rad mono uttag till stereo pluggar ist. För att kunna använda vanliga 3,5mm stereo kablar för MP3 spelare eller liknande.
Jag tänkte faktiskt att man skulle kunna vara så fräck att man tittar på just Boss BX-16 (eller för den delen BX-8 med). BX-16 har ett par riktigt roliga egenskaper. Till att börja med så har alla ingångar steglös variation på gain mellan mic och line-nivå, otroligt praktiskt! Det andra är att någonting i själva ingångssteget är väldigt förlåtande mot hög signal, vrider man upp en linesignal till mic-nivå eller strax därunder så får man en härlig mjuk dist, det spricker eller konstrar aldrig i ljudet, två saker som är förbaskat bra när man kör live. Vidare har BX:en två aux-send. Gör man en ny mixer så hade det gärna fått vara en tredje som har PRE dvs när den är igång så sänder den även utan att reglaget är uppdraget, praktiskt för vissa effekter, eller möjligen kanske en sub-grup att sända till praktiskt för medhörning.
Fantommatning känns mest som en studiogrej, live blir det oftast dynamiska mikrofoner ändå, plus att om man har tanken med batteri så suger det batteri att svinga upp till 48 volt, samma sak med balanserade utgångar, finns bara på stora mixerbord.
Sist men inte minst så; skjutreglage! Små skjutreglage. På små mixerbord är det oftast vridpot:ar, är det mörkt (det är det ofta när man spelar live) så är det hopplöst svårt att se vad som är uppdraget eller inte. Plus, det är mer livemässigt med skjutreglage, man kan dra många reglage samtidigt med skjutreglage!
Parametriskg EQ hade varit grymt, men då det kräver rätt mycket rattar eller extra elektronik kanske det blir klurigt. Man skulle iofs faktiskt kunna skippa de bas/diskant som finns på BX och bara köra ett parametriskt reglage (Q-värde, frekvens, cut/bost, tre rattar) möjligen finns det färdiga kretsar som klarar det.
BX:en har ett par nackdelar också, den brusar rätt mycket och den har inte jättebra dynamik. Det tror jag man kan komma åt genom att designa om lite och köra bra (modernare) komponenter.
Fantommatning känns mest som en studiogrej, live blir det oftast dynamiska mikrofoner ändå, plus att om man har tanken med batteri så suger det batteri att svinga upp till 48 volt, samma sak med balanserade utgångar, finns bara på stora mixerbord.
Sist men inte minst så; skjutreglage! Små skjutreglage. På små mixerbord är det oftast vridpot:ar, är det mörkt (det är det ofta när man spelar live) så är det hopplöst svårt att se vad som är uppdraget eller inte. Plus, det är mer livemässigt med skjutreglage, man kan dra många reglage samtidigt med skjutreglage!
Parametriskg EQ hade varit grymt, men då det kräver rätt mycket rattar eller extra elektronik kanske det blir klurigt. Man skulle iofs faktiskt kunna skippa de bas/diskant som finns på BX och bara köra ett parametriskt reglage (Q-värde, frekvens, cut/bost, tre rattar) möjligen finns det färdiga kretsar som klarar det.
BX:en har ett par nackdelar också, den brusar rätt mycket och den har inte jättebra dynamik. Det tror jag man kan komma åt genom att designa om lite och köra bra (modernare) komponenter.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
ElectricGuy (ex RIFAmannen): något sådant vore ju kul men bygga med BRA kretsar.
BX-16 är grym, har en själv en som jag har sparat en massa år endast för den fina distorsionen på ingångssteget. Har för mig att det är klass-A förstärkare byggt kring en transistor på varje ingång. Köpte min för ett par hundralappar för en massa årsedan.
Monacor/Stage Line är inte det bästa till mixerbord. Man kan alltid koppla ett antal potentiometrar direkt till en summatorkoppling kring en operationsförstärkare, billigt och smått blir det också.
Skulle du nu få för dig att göra en egen konstruktion rekommenderar jag att ta en bit i tagen. Det är inte helt omöjligt att jag skulle kunna offra någon dag för att kolla igenom allt och kanske hjälpa till om man får chansen.
Monacor/Stage Line är inte det bästa till mixerbord. Man kan alltid koppla ett antal potentiometrar direkt till en summatorkoppling kring en operationsförstärkare, billigt och smått blir det också.
Skulle du nu få för dig att göra en egen konstruktion rekommenderar jag att ta en bit i tagen. Det är inte helt omöjligt att jag skulle kunna offra någon dag för att kolla igenom allt och kanske hjälpa till om man får chansen.
Jag har fantiserat om det ultimata livemixerbordet i många år och har kommit fram till en del!
(OBS! Detta passar mig och den musik jag gör!)
Jag vill ha 12 ingångskanaler varav 2 stereo. (alt 14 eller 16 beroende på storlek)
fyra aux send per kanal
fyra receive i stereo
Ingen pan
ingen micingång/48V
Olika typ av filter/EQ beroende på vad kanalen ska användas till (dedikerade kanaler), t.ex Korg MS-20 filter på några, ingen diskantkontroll på BD-kanalen etc.
förlyssning/cue som på en dj-mixer
Mute som på en broadcastmixer (ev assignbar gruppmute)
rattar, jag spelar själv helst på mixerbord med rattar faktiskt eller möjligen väldigt korta reglar (P+G, 38mm!)
två eller fyra kompressorer (två på main ut och ev. två att koppla in på insert/aux)
Moduluppbyggt i SMD där det är möjligt
Den stora insikten jag fått av allt detta forskande är att det är sjukt komplicerat att bygga ett bra bord!
(OBS! Detta passar mig och den musik jag gör!)
Jag vill ha 12 ingångskanaler varav 2 stereo. (alt 14 eller 16 beroende på storlek)
fyra aux send per kanal
fyra receive i stereo
Ingen pan
ingen micingång/48V
Olika typ av filter/EQ beroende på vad kanalen ska användas till (dedikerade kanaler), t.ex Korg MS-20 filter på några, ingen diskantkontroll på BD-kanalen etc.
förlyssning/cue som på en dj-mixer
Mute som på en broadcastmixer (ev assignbar gruppmute)
rattar, jag spelar själv helst på mixerbord med rattar faktiskt eller möjligen väldigt korta reglar (P+G, 38mm!)
två eller fyra kompressorer (två på main ut och ev. två att koppla in på insert/aux)
Moduluppbyggt i SMD där det är möjligt
Den stora insikten jag fått av allt detta forskande är att det är sjukt komplicerat att bygga ett bra bord!

- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Nu ska vi inte skaffa oss hjärtsnörp och blödande magsår utan få fram ett litet och enkelt mixerbord. 

Just mixerbord är troligen något av det mest "featurecreep-framkallande" man kan bygga!
I teorin är det ju så lätt men av alla som jag känner som har börjat bygga så är det bara en som kommit till stadiet "nästan klart" och där sitter det än! Dock så var det en gigantisk Neve-klon med inbyggda SSL4000 busskompressorer och extra allt så det är ju förståeligt...
Jag vill inte vara negativ när det gäller mixerbyggen (även om jag vet att mina alltid spårar ur!)
utan uppmuntar allt schemaritande och funderande på mixerbordsdelar!
Kanske kan detta resultera i en databas av olika mixerkomponentscheman man kan använda för att plocka ihop sitt drömbord?
Det är bäst att börja på basic komponenter i alla fall men en enkel eq, en enkel summerare, en enkel nätdel, och ett enkelt hörlurssteg t.ex
I teorin är det ju så lätt men av alla som jag känner som har börjat bygga så är det bara en som kommit till stadiet "nästan klart" och där sitter det än! Dock så var det en gigantisk Neve-klon med inbyggda SSL4000 busskompressorer och extra allt så det är ju förståeligt...

Jag vill inte vara negativ när det gäller mixerbyggen (även om jag vet att mina alltid spårar ur!)

Kanske kan detta resultera i en databas av olika mixerkomponentscheman man kan använda för att plocka ihop sitt drömbord?
Det är bäst att börja på basic komponenter i alla fall men en enkel eq, en enkel summerare, en enkel nätdel, och ett enkelt hörlurssteg t.ex
Nu gäller det bara att se till att forumet får en audiokategori och sedan en mixerbordsunderavdelning
.
Men Soundbrigade hur har du tänkt att strömförsörjningen ska vara?

Men Soundbrigade hur har du tänkt att strömförsörjningen ska vara?
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Kolla beskrivningen av MFOS (Music From Outer Space) Soundlab-synt. Den synten är uppbyggd av lågeffekts OPAmpar (LF44X-serien) och matas med två 9V-batterier, alt nätaggregat.soundbrigade skrev:Vidare vore batteridrift ett stort plus (nödvändigt!).
Missade det, vill man ha lång batteritid får man nog dock satsa på operationsförstärkare med JFET-ingång. Detta gör även att antalet komponenter minskar då man kan iaf hoppa över kopplingskondensatorer på flera ställen jämfört med NE5532. Problemet är att man inte kan få det lågbrusigt, dels då dom flesta JFET-operationsförstärkarena har sämre drivförmåga jämfört med NE5532 samt att deras eget brustilläg är mycket högre.
- HUGGBÄVERN
- Tidigare soundbrigade
- Kontakt:
Det jag alltid hävdat, det finns en Heisenbergs osäkerhetsrelation för elektronik och som säger att man kan inte få det bästa från två världar.