Pipande TV Sony KV-29 (CL11E?)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
arvidb

Pipande TV Sony KV-29 (CL11E?)

Inlägg av arvidb »

Min TV, en Sony KV-29 (29" Trinitron) har plötsligt börjat pipa. Ljudet kommer inte från högtalarna utan från själva TVn. Det är ett relativt högfrekvent ljud, men ändå så lågt i frekvens att jag som 32-åring inte har några problem att höra det. Det är inte en ren ton utan den skiftar och "brusar" lite. Ibland varierar den med bilden men inte alltid.

Är detta något som man skulle kunna fixa själv? TVn är i bra skick annars och har bra bild, så det vore synd att behöva kassera den p.g.a. en sån här sak.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Re: Pipande TV Sony KV-29 (CL11E?)

Inlägg av 13th.Marine »

Vill du så sitter jag på en del pdfer till KV-29X5 då jag lagade en sådan för fyra år sedan.
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Lite servicemanualer skadar ju absolut inte, särskilt om någon som har bättre koll än mig kan komma med lite ledtrådar om hur jag ska börja...

Jag PMar dig min mailadress så kan du maila över pdf:erna!
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Detta fel beror på att en komponent, vanligen en drossel eller en järnkärna (ferritpärla) har kommit i mekanisk resonans med frekvensinnehållet i komponenten.
Vanligast är det en ferritpärla eller en liten drossel som resonerar.
Med lite tålamod så kan du själv fixa det. Kommer det från HS-trafon kan det vara lite problem förstås. :humm:

Gör så här:
Skaffa en silikonslang eller en gummislang som passar precis att sticka in i ditt öra.
Gör den precis så lång att du kan köra omkring med den ena änden på kretskortet samtidigt som du har den andra änden i örat.
Pejla runt försiktigt!
Slangen fungerar som en pickup och leder ljudet in i ditt öra.
När du lokaliserat var pipet kommer ifrån kan du ta och fixera komponenten med lite nagellack eller plastspray.
Jag har botat många TV med detta fel, då jag jobbade med TV-service.
Lycka till och redovisa gärna resultatet här i tråden! Och passa dig för högspänningen! :ajabaja:
/Ingvar
Användarvisningsbild
Kubbuth

Inlägg av Kubbuth »

Gamla analoga burkar pep nästan alltid i samma frekvens som bilduppdateringen = ~15 khz. Ljus bild gav vanligen annan intensitet på pipet än mörk.

Edit, Ingvar, jag lekte med farsans TV när jag va sisodär 12 år. Stoppade in fingrarna just där man inte skall och sen låg jag på rygg tre meter längere bort, nypermanentad och klar. Det va sista gången jag pillade i högspänningen på en TV utan att dra ur sladden först :lol:
Senast redigerad av Kubbuth 15 april 2011, 19:05:06, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
bigmac
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av bigmac »

Samma här. 12 bast, mekade isär skärmen till en commodore pet. Oj, en sugplopp på bildröret, spännande. Tjofffff. Sen lärde man sig det. Dock med avstängd ström. Lycka till förresten
Användarvisningsbild
prototypen

Inlägg av prototypen »

Även jag har lyckats trots att jag visste var det fanns högspänning :cry:

Protte
Användarvisningsbild
SM7CZR

Inlägg av SM7CZR »

Då förstår jag att ert intresse för elektronik har fastnat ordentligt! :lol:
Svart-vita TV-apparater kunde man pilla i, det luktade bara lite bränt... :vissla:

Men, som sagt 30 kV skall man inte ta på frivilligt.
Tyvärr måste man ha TV:n igång för just denna felsökning.
Så håll avstånd till den den tjocka kabel som går in i bildröret via ett sugproppsliknande skydd!!!
/Ingvar
Användarvisningsbild
arvidb

Inlägg av arvidb »

Tack för tipsen SM7CZR! Det blir väl till att släpa fram klumpen (45 kg!) nångång när jag inte står ut längre och "ljudsöka" den ordentligt.
Skriv svar