Hmm, intressant, kan du förklara mer var "överallt" är, hittar nästan inget mha Google. Swedol har också en sats, kostar dryga tusingen. Jag har ju inte nytta av de andra munstyckena, var kan jag köpa ett ensamt? Helst till humant pris?pickitup skrev:Ja, det går bra att smörja genom 'gummit' men det brukar vara svårt att komma igenom. Det du söker heter smörjnål eller smörjspets. Dessa kan du få tag i princip över allt, tom. biltema har ett 'smörjkitt' där det ingår smörjnålar. Denna är dock lite dyr om du enbart är på jakt efter en smörjnål, har för mig den låg runt 500kr eller nåt sånt. Det kan troligtvis vara så att det bara är själva 'tvålen' i fettet som stelnat i lagret plus smuts. Jag skulle rekomendera en tunn olja typ 5-56 el. hydraulolja. Tryck in det i lagret så det som finns där inne löser upp sig och lagret börjar snurra igen. Då kan du gå på med vanligt kullagerfett. Lyckas du inte med 5-56 så kommer det inte bli bättre med fett.
Lycka till
/Pickitup
Testade faktiskt med symaskinsolja tidigare för att som du skriver lösa upp lite, och visst verkade det gå lättare.