Sprak i högtalare
Sprak i högtalare
Vänster-surroundhögtalarutgång på min Pioneer surround-receiver beter sig konstigt. Det sprakar spontant ibland men vad som är ännu mer konstigt är att det sprakar när jag gör något med förstärkaren; byter källa, höjer eller sänker volymen (med fjärrkontrollen), et.c. et.c. Det verkar som det läcker ut störningar på något sätt. Vad kan det vara som gått sönder? Nåt som går att fixa själv? Lönt att lämna in på rep?
Re: Sprak i högtalare
Har den potentiometrar för frekvensgång eller balans?
Om det blir oxid i dom så kan det spraka när man ändrar volymen.
Om det blir oxid i dom så kan det spraka när man ändrar volymen.
Beror helt på hur felet låter. Kan vara allt från dålig kontakt (lödning t.ex.) till att en komponent är på väg att gå sönder.
Läckande kondensator, brus i en transistor som är på gränsen att lägga av.
Kolla alla anslutningskablar under tiden det sprakar.
/Ingvar
/Ingvar
Fick problem som dina på en bashögtalare för många år sedan .
Där var det ett litet litet stift längst ut på kantaen av membranet som var löst , det var bara limmat i kanten .
Räckte ofta att bara sätta et finger på för att det skulle sluta låta illa .
Kan inget om högtalare så vet inte vad det stiftet är eller dess funktion , det får andra svara på
Där var det ett litet litet stift längst ut på kantaen av membranet som var löst , det var bara limmat i kanten .
Räckte ofta att bara sätta et finger på för att det skulle sluta låta illa .
Kan inget om högtalare så vet inte vad det stiftet är eller dess funktion , det får andra svara på
Fast att den oftast sprakar när jag gör något med förstärkaren (byter input et.c.) borde väl ge en ledtråd? Då är det väl knappast en brusande transistor?SM7CZR skrev:Beror helt på hur felet låter. Kan vara allt från dålig kontakt (lödning t.ex.) till att en komponent är på väg att gå sönder.
/Ingvar
Ljudet låter som när man vickar på en kabel med glappkontakt.
Om du skiftar högtalarna (höger/vänster kanal) så kan du utesluta antingen högtalaren eller förstärkaren.
Det kan vara alternativen som jag skrev tidigare. Jag har varit med om sådana fel i transistorer så det är inget konstigt med det (bonding-fel). Systematisk felsökning krävs med hjälp av kylspray, peta på komponenter, kolla lödningar osv under tiden förstärkaren är igång. Sådana felsökningar kan vara tålamodsprövande, för plötsligt kan felet försvinna och sen kan man inte göra mer just då. Dock återkommer felet förr eller senare, det enda som är säkert.Pibben skrev:
Fast att den oftast sprakar när jag gör något med förstärkaren (byter input et.c.) borde väl ge en ledtråd? Då är det väl knappast en brusande transistor?
Ljudet låter som när man vickar på en kabel med glappkontakt.
Så ta det försiktigt!
Nu har jag tagit ur den ur TV-bänken och lagt upp den på labb-bordet.
Det knäpper snarare än sprakar när jag byter ingång eller ljudläge. På alla andra kanaler är det brus en kort sekund medan den ställer om ingång/ljudläge. Men på den trasiga kanalen är det knäpp-brus-knäpp.
När den tar emot data från fjärrkontrollen läcker signalen på nåt sätt ut i den trasiga kanalen. Det är mycket tystare än knäppet och låter ungefär som när man får in mobiltelefonstörningar i en högtalare.
Det känns som det läcker nånstans...
Det knäpper snarare än sprakar när jag byter ingång eller ljudläge. På alla andra kanaler är det brus en kort sekund medan den ställer om ingång/ljudläge. Men på den trasiga kanalen är det knäpp-brus-knäpp.
När den tar emot data från fjärrkontrollen läcker signalen på nåt sätt ut i den trasiga kanalen. Det är mycket tystare än knäppet och låter ungefär som när man får in mobiltelefonstörningar i en högtalare.
Det känns som det läcker nånstans...
Det blir nog inte lätt att lösa. På din senaste beskrivning får man den uppfattningen att någon sorts mute-funktion ligger på gränsen i den felaktiga kanalen. Meningen är ju att det inte skall höras något under omkopplingsögonblicket.
Kanske du får lämna den till serviceverkstad där erfarenhet finns för denna typen av anläggningar. Jag har inga tips nu när jag fått veta mer detaljerat hur det hörs. Det skulle kunna vara en kondensator som ändrat värde, men antagligen är det inte så enkelt...
Kanske du får lämna den till serviceverkstad där erfarenhet finns för denna typen av anläggningar. Jag har inga tips nu när jag fått veta mer detaljerat hur det hörs. Det skulle kunna vara en kondensator som ändrat värde, men antagligen är det inte så enkelt...
Har du kollat matningsspänningarna med oscilloskop, finns störningarna där?
Hur låter det med hörlurar?
Försök utesluta en del i taget, börja mäta i början av ingångsteget/kanalväljaren. Använd gärna någon signal som referens för att få en bättre uppfattning om amplituden på det du ser.
Hur låter det med hörlurar?
Försök utesluta en del i taget, börja mäta i början av ingångsteget/kanalväljaren. Använd gärna någon signal som referens för att få en bättre uppfattning om amplituden på det du ser.