Kritisera mitt kretskort! (virkort, jordplan etc)

Planering och tankar kring eventuella framtida projekt.
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Kritisera mitt kretskort! (virkort, jordplan etc)

Inlägg av nablaman »

Sysslar en del med virning, men det är ont om virkort till bra priser nu för tiden, så tänkte ta fram ett standardkort som jag kan låta tillverka ett antal ex av.
Det som har vållat problem med virade projekt innan har ofta varit relaterat till jordplansproblem och dylikt (jag vill försöka komma upp lite i frekvens),
så iden här är att få till ett kort med vettigt jordplan och med vettiga möjligheter till avkoppling.

Tänker mig ett dubbelsidigt kort där åtminstone en sida är jordplan. Undersidan verkar lämpligast eftersom virtrådarna går där och det borde ju vara en fördel att ha dem så nära jord som möjligt
så att de bildar så små "antenn-loopar" som möjligt. På översidan tänker jag mig antingen ett Vcc-plan eller ett jordplan till med grova Vcc-linjer framdragna mellan varje IC-rad.
Hål för avkopplingskondensatorer ska placeras på nåt lämpligt sätt utmed hela IC-raderna. Är det OK att låta dessa ansluta till jord/Vcc-planen direkt (i närheten av IC-benen givetvis) eller bör de
sitta nånstans längsmed en egen wire som förbinder IC-benet med planet, för att isolera IC:ns supply något från planet?

Någon som har några tankar kring detta? Vill försöka få till nåt som är så optimalt som möjligt med denna gamla fina förbindningsteknik :)
kretskort.png
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
Henry

Re: Kritisera mitt kretskort! (virkort, jordplan etc)

Inlägg av Henry »

Kan tyvärr inte hjälpa till så mycket men finns det en specifik anledning till att du använder virning?
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Förutom att virning är en trevlig meditativ syssla så är man väl helt enkelt lite lagd åt retrohållet... :)
Tycker att virning är ett smidigt sätt att laborera med lite större digitala kopplingar; man har goda möjligheter att korrigera
dumma misstag i en virad krets :)
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

Det där med retro och syssla kan ju gå med på men att experimentera med digital kopplingar så hade jag nog i så fall nog starkt rekommendera labbdeck, går snabbre att koppla upp och korrigera ev misstag och stabilare vad gäller lite högre frekvenser. Men om du specifikt vill köra med virning så för allt del kör på. :)
Användarvisningsbild
Glenn
Kontakt:

Inlägg av Glenn »

fördelen med virning är väl att man både kan labba och använda det i produktion, man sätter helst inte ett breadboard i produktion :)

Inte så säker på att det är bättre vid höga frekvenser heller, skulle nästan gissa tvärt om ?

..Med det sagt så virar jag inte själv :)
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

Jag vill nog säga att breadboards är ganska värdelösa för lite högre frekvenser...
Sen är det ju lite lurigt att få till en vettig jordreferens med breadboards också, inte mycket till jordplan... (normalt inte med virning heller men det är ju en av de saker jag försöker lösa här)

Med det inte sagt att virning är nåt man vill pyssla med när man har att göra med snabbare saker än 74xxx:or... :)
ie
EF Sponsor

Inlägg av ie »

Om du är intresserade av färdiga kort, bestyckade med virpinnar och don, så kan du tittat på en tidigare säljtråd från mig. Jag har grejjorna kvar om du är intresserad.

http://elektronikforumet.com/forum/view ... rt#p414370
Användarvisningsbild
nablaman
Kontakt:

Inlägg av nablaman »

PM skickat!
Användarvisningsbild
Henrik Kjellberg

Inlägg av Henrik Kjellberg »

Faktum är att en virning har bättre ledningsegenskaper än en lödning, så förutsatt att man inte drar för långa ledare i allt för stora looper så är virning överlägset alla breadboard. Sen tar det ju onekligen lite längre tid, men om man nu ser det som kontemplation så är ju alla nöjda! :D
BJ

Inlägg av BJ »

På dom vita kopplingsplattorna kan ju trådarna ramla ur.
Det gör dom ju inte när det är virat.
Användarvisningsbild
TomasL
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av TomasL »

Ur jordplans synpunkt är även VCC ett jordplan.
Skriv svar