Mätning och mätvärdeslagring med PC
Mätning och mätvärdeslagring med PC
Skulle vilja lära mig hur man mäter och samlar in data med hjälp av en PC.
Temp, Vikt, Vind, Ljus, Fukt (Bikupa)
Men hur?
Temp, Vikt, Vind, Ljus, Fukt (Bikupa)
Men hur?
- Klas-Kenny
Re: Mätning och mätvärdeslagring med PC
Finns en väldig massa sätt.
Vad jag hade gjort skulle vara ett gäng I2C eller 1-wire sensorer till en µC av något slag, och sedan skicka från den till PC genom serieporten.
Om det är bästa/enklaste har jag inte en aning om dock
Vad jag hade gjort skulle vara ett gäng I2C eller 1-wire sensorer till en µC av något slag, och sedan skicka från den till PC genom serieporten.
Om det är bästa/enklaste har jag inte en aning om dock

öppen för alla former av skamliga förslag?
skämt åsido- så är det länge sen jag programmerade
finns ju grejer att köpa. men det är ju inte lika skoj
skämt åsido- så är det länge sen jag programmerade

finns ju grejer att köpa. men det är ju inte lika skoj

Varför har du begränsat det hela till en PC ?
Hur ofta ska värderna mätas, lagras resp presenteras ?
Kanske att mätning (och eventuellt lagring) sker bäst
utanför/innan PC'n och sedan sker presentation (och
eventuellt en andra lagring) på PC'n.
Hur ofta ska värderna mätas, lagras resp presenteras ?
Kanske att mätning (och eventuellt lagring) sker bäst
utanför/innan PC'n och sedan sker presentation (och
eventuellt en andra lagring) på PC'n.
enkelt sätt
gammal dator med isaplats, ett hederligt i/o ad da kort för en femhundring
kör allt i qb utan problem och du får loggning till fil och visning av värden
sedan får man kopiera över till annan dator för att kolla på den insamalade datan
vikten kan vara lite jobbig, misstänker att du vill hålla koll på hur mycket honung dom samlar in
man måste då ha något som är långtidsstabilt och temperaturstabilt
läst lastcell, men bra instrumtförstärkare , inget omöjligt
gammal dator med isaplats, ett hederligt i/o ad da kort för en femhundring
kör allt i qb utan problem och du får loggning till fil och visning av värden
sedan får man kopiera över till annan dator för att kolla på den insamalade datan
vikten kan vara lite jobbig, misstänker att du vill hålla koll på hur mycket honung dom samlar in
man måste då ha något som är långtidsstabilt och temperaturstabilt
läst lastcell, men bra instrumtförstärkare , inget omöjligt
Ja, jag vill logga yttre förhållanden för att se hur vikten påverkas. 

-
Lite kom-i-gång-tips:
Försök först dela upp hela kedjan från "det du vill mäta" till "hur du vill se resultatet" i avgränsade bitar. Kanske börja med mät-biten och dela upp den per storhet, vind/vikt osv för de kommer mätas på olika sätt. En rubrik du skall ha med där är yttre störningar och vad det kostar att minska effekten av dem.
Googla/wikipedia sedan fram lite mer om varje bit. Kanske hittar du snart vilka storheter som erfarenhetsmässigt har stor inverkan och inför nästa varv av fördjupning kan du då koncentrera dig på det som blir kvar i varje "bit".
Att börja med någon detalj i hur exempelvis data skall överföras kan vara mycket intressant, men kanske inte snabbast. Har du den stora bilden tror jag lättare du ser vilka funktioner ("bitar" enligt ovan) som du vill köpa färdiga.
Försök först dela upp hela kedjan från "det du vill mäta" till "hur du vill se resultatet" i avgränsade bitar. Kanske börja med mät-biten och dela upp den per storhet, vind/vikt osv för de kommer mätas på olika sätt. En rubrik du skall ha med där är yttre störningar och vad det kostar att minska effekten av dem.
Googla/wikipedia sedan fram lite mer om varje bit. Kanske hittar du snart vilka storheter som erfarenhetsmässigt har stor inverkan och inför nästa varv av fördjupning kan du då koncentrera dig på det som blir kvar i varje "bit".
Att börja med någon detalj i hur exempelvis data skall överföras kan vara mycket intressant, men kanske inte snabbast. Har du den stora bilden tror jag lättare du ser vilka funktioner ("bitar" enligt ovan) som du vill köpa färdiga.
Om du lär dig att programmera och koppla en mikrokontroller är mycket vunnet.
Hur ligger bikupan geografiskt? För mig känns det lite osmidigt med en PC till att göra dessa mätningar om det ska vara i närheten av en bikupa. Men kupan kanske står i närheten av el och väderskydd?
Om inte så kan ju en µc vara ganska strömsnål och batteridriven.
Annars skulle jag personligen göra som Klas-Kenny föreslår, ta en µc (PCI AVR mfl) och koppla 1-wire sensorer (Dallas/Maxim (mfl?)) samt övriga sensorer till.
Hur dessa kopplas in få bli upp till hur de presenterar sin data (digitalt, analogt). De flesta 8-bitars µc har 5-6 AD-omvandlare och up till ett 30-tal digitala I/O. (Jaja, det finns större och mindre med, jag har närmast AVR Mega168 i tanken).
(Semi OT) Någon som har någon länk till en vindmätare med µp-vänlig ut-data?).
Datan som samlas in lagras på SD-kort eller liknande, hämtas ut med serieporten/USB eller stoppas in i kortläsare.
Presentationen av datan får någon annan lista ut. Excel?
/M
Om inte så kan ju en µc vara ganska strömsnål och batteridriven.

Annars skulle jag personligen göra som Klas-Kenny föreslår, ta en µc (PCI AVR mfl) och koppla 1-wire sensorer (Dallas/Maxim (mfl?)) samt övriga sensorer till.
Hur dessa kopplas in få bli upp till hur de presenterar sin data (digitalt, analogt). De flesta 8-bitars µc har 5-6 AD-omvandlare och up till ett 30-tal digitala I/O. (Jaja, det finns större och mindre med, jag har närmast AVR Mega168 i tanken).
(Semi OT) Någon som har någon länk till en vindmätare med µp-vänlig ut-data?).
Datan som samlas in lagras på SD-kort eller liknande, hämtas ut med serieporten/USB eller stoppas in i kortläsare.
Presentationen av datan får någon annan lista ut. Excel?
/M
Jag samlade in data via ljudkortet. Du får omvandla
till lämplig signal först så klart. Du kan spela in signalen
i lämpligt program för att titta på signalerna.
Jag har byggt en adapter för långsamma förlopp då det
sitter en kondensator på ingången som begränsar frekvensen
nedåt. Skrev om det i en annan tråd.
till lämplig signal först så klart. Du kan spela in signalen
i lämpligt program för att titta på signalerna.
Jag har byggt en adapter för långsamma förlopp då det
sitter en kondensator på ingången som begränsar frekvensen
nedåt. Skrev om det i en annan tråd.
Räcker 8-bit så finns två analoga kanaler i gameporten, pot_x och pot_y som är 8-bit AD för analoga joysticks.
Räcker gott för att detektera vindriktning i vart fall...
Edit, hmm, en gammal analog joypinne (en som automatiskt fjädrar tillbaka), bort med knoppen och dit med en rund lite större sak, PET-flaska eller så och den kommer retunera en 2D vektor som ger både riktning och stryka (vid stark vind kommer den såklart bottna). Upplösningen blir inte så värst, men eftersom vinden sällan är helt jämn så är det nog bäst att ta ett antal samples och dra medelvärde ur detta, vilket ökar upplösningen.
Edit igen, datormus kan man också använda, inkopplad i sin vanliga port. Den har två axlar i sig som har pulsgivare, mycket andvändbart. Dessutom så har det mesta i programmeringsväg stöd för musen utan att man behöver krångla så värst.
Mäta vindstyrka, gör hål på sidan av musen och förläng ena axeln, montera en vanlig vindsnurra på den (lätt att bygga själv).
Räcker gott för att detektera vindriktning i vart fall...
Edit, hmm, en gammal analog joypinne (en som automatiskt fjädrar tillbaka), bort med knoppen och dit med en rund lite större sak, PET-flaska eller så och den kommer retunera en 2D vektor som ger både riktning och stryka (vid stark vind kommer den såklart bottna). Upplösningen blir inte så värst, men eftersom vinden sällan är helt jämn så är det nog bäst att ta ett antal samples och dra medelvärde ur detta, vilket ökar upplösningen.
Edit igen, datormus kan man också använda, inkopplad i sin vanliga port. Den har två axlar i sig som har pulsgivare, mycket andvändbart. Dessutom så har det mesta i programmeringsväg stöd för musen utan att man behöver krångla så värst.
Mäta vindstyrka, gör hål på sidan av musen och förläng ena axeln, montera en vanlig vindsnurra på den (lätt att bygga själv).