Allmänna säkerhets frågor?
Allmänna säkerhets frågor?
Jag har ett arbete i skolan och det är vissa frågor som inte står i boken som man sj var tvungen att kolla upp men hade svårt att avgöra om de var rätt svar. Finns det någon här som kan svaret på följande frågor?
Vissa av frågorna var :
Vad innebär särskild kontroll?
Vad får användas som frånskiljare?
Vem har ansvaret för att en anläggnings skötsel ska skötas?
I vilka steg ska du gå tillväga när en motor inte funkar
A.)Frånskilja B.) Blockera C.) Skylta D.) spänningsmäta E.) Identifiera ?
Om man under en besiktnings kontroll hittar ett fel vad gör man?
A.) Om möjligt direkt åtgärda felet. B.) Anteckna/markera och fixa till det senare?
Vem ansvarar för säkerheten på ett företag?
Du är elektriker och hittar en motor täckt av sågspån vad gör du?
A.) Frånkoppla B.) Rengöra C.) Slå på motorn så att sågspån försvinner
Vem har huvudansvaret för en anläggnings säkerhet?
Vems ansvar är det att ritningen på ett bygge uppdateras?
A.) Konstruktören B.) Elarbetsansvarig C.) Eldriftsansvarig
Hur ska en skylt vara uppsatt eller konstruerad när ett arbete pågår?
Du ska installera ett trefas uttag på en bondgård / lada ska uttaget vara jordad?
Vad gäller med arbete utan spänning?
Vissa av frågorna var :
Vad innebär särskild kontroll?
Vad får användas som frånskiljare?
Vem har ansvaret för att en anläggnings skötsel ska skötas?
I vilka steg ska du gå tillväga när en motor inte funkar
A.)Frånskilja B.) Blockera C.) Skylta D.) spänningsmäta E.) Identifiera ?
Om man under en besiktnings kontroll hittar ett fel vad gör man?
A.) Om möjligt direkt åtgärda felet. B.) Anteckna/markera och fixa till det senare?
Vem ansvarar för säkerheten på ett företag?
Du är elektriker och hittar en motor täckt av sågspån vad gör du?
A.) Frånkoppla B.) Rengöra C.) Slå på motorn så att sågspån försvinner
Vem har huvudansvaret för en anläggnings säkerhet?
Vems ansvar är det att ritningen på ett bygge uppdateras?
A.) Konstruktören B.) Elarbetsansvarig C.) Eldriftsansvarig
Hur ska en skylt vara uppsatt eller konstruerad när ett arbete pågår?
Du ska installera ett trefas uttag på en bondgård / lada ska uttaget vara jordad?
Vad gäller med arbete utan spänning?
Senast redigerad av Lärlingen 10 april 2011, 23:44:02, redigerad totalt 1 gång.
Re: Allmänna säkerhets frågor?
Nej, du får helt enkelt lära dig den hårda vägen! Hur resonerar du själv kring frågorna?
Vet inte hur man ska hitta svaret på dessa frågor dår vi inte har underlag för de. Internet lär ju knappast hjälpa om man inte vet vart man bör söka på?
Det är när polisen upptäcker att du har en bit hasch på dig och dom tar in dig till förhör.Vad innebär särskild kontroll?
I häktet brukar det vara vanligt galler.Vad får användas som frånskiljare?
Kriminalkommisarien.Vem har ansvaret för att en anläggnings skötsel ska skötas?
Jag brukar lämna in min gamla VW hos "Kenneths auto HB".I vilka steg ska du gå tillväga när en motor inte funkar
... som du märker så går det inte att svara på frågorna om man inte vet vad de handlar om. Och antagligen är det ingen här som vet svaren, utan de står i boken som du förväntas ha läst.
EDIT: jaha, står inte i boken. Men då hänvisar de väl till litteratur eller annan faktaunderlag? Man tar knappast reda på sådant genom att googla - det är inte någon speciellt tillförlitlig källa om man läser ett fackämne.
Folk här brukar inte vara pigga på att göra andras skolarbeten....
Dom verkar tycka att man ska anstränga sig litet själv...konstig inställning...
Dom verkar tycka att man ska anstränga sig litet själv...konstig inställning...
Det kanske inte står "på en bondgård ska uttagen alltid vara ojordade/jordade"Lärlingen skrev: Du ska installera ett trefas uttag på en bondgård / lada ska uttaget vara jordad?
Men jag är helt övertygad om att det inte finns en bok om elsäkerhet/elinstallation som inte besvarar den frågan.
Tanken med frågorna är att du ska tänka och fundera ett steg till, visa att du förstått och inte bara hittar rätt meningar i boken.
edit: "Men jag är helt övertygad om att det inte finns en bok om elsäkerhet/elinstallation som besvarar den frågan."
Det där var inte vad jag menade såklart....
Senast redigerad av AndLi 11 april 2011, 10:15:46, redigerad totalt 1 gång.
Precis, detta var ett väldigt bra exempel. Ta fram boken och standarden, leta fram reglerna för jordning och se i vilka fall man måste använda jordade uttag.
Sen tar du ett beslut utifrån detta om bondgården är ett av dessa fall.
Liknande tankesätt går att använda för alla frågorna.
Det är omöjligt att skriva en bok som tar upp varje möjligt fall och lära sig denna utantill, det skulle bli 100 000 sidor.
Som hantverkare måste du lära dig att tolka situationen och dra slutsatser om vad som är lämplig åtgärd baserat på reglerna och vanligt sunt förnuft.
Sen tar du ett beslut utifrån detta om bondgården är ett av dessa fall.
Liknande tankesätt går att använda för alla frågorna.
Det är omöjligt att skriva en bok som tar upp varje möjligt fall och lära sig denna utantill, det skulle bli 100 000 sidor.
Som hantverkare måste du lära dig att tolka situationen och dra slutsatser om vad som är lämplig åtgärd baserat på reglerna och vanligt sunt förnuft.
Som jag har sagt förr: Skolan är inte till för att man skall svara rätt på frågorna, skolan är till för att man skall lära sig. Och när man har lärt sig så kan man automatiskt svara rätt på frågorna. Eller se att frågorna är fel formulerade!
Det senare märker jag ofta när jag hjälper mina ungar med läxorna, frågorna är inte anpassade efter den som kan mycket utan anpassade efter det de har läst i läroboken. Jag hade fruktansvärda problem när de hade läst "ellära" i NO:) De hade ju inte ens lärt sig ohms lag, och så skulle man förklara varför glödtråden i lampan lyser men inte sladden som matar den...
Jag ville ju förklara med skillnaden i effektutveckling, men det gick ju inte.
Det senare märker jag ofta när jag hjälper mina ungar med läxorna, frågorna är inte anpassade efter den som kan mycket utan anpassade efter det de har läst i läroboken. Jag hade fruktansvärda problem när de hade läst "ellära" i NO:) De hade ju inte ens lärt sig ohms lag, och så skulle man förklara varför glödtråden i lampan lyser men inte sladden som matar den...
Jag ville ju förklara med skillnaden i effektutveckling, men det gick ju inte.
- Mizzarrogh
Bästa kommentaren jag läst här någonsin nästan.jesse skrev: Man tar knappast reda på sådant genom att googla - det är inte någon speciellt tillförlitlig källa om man läser ett fackämne.
Även om det finns mycket skit på Nätet så kan Google i många fall ge en liten hint om vad det rör sig om. Jag tror ju t.ex. inte att lagtexter som man hittar via Google blir sämre än om man letar fram dem manuellt hos Notisum eller i Rikslex.
Det man i såna här lägen googlar efter är ju inte primärt svaret på frågan utan snarare info om var man kan hitta svaret.
Det man i såna här lägen googlar efter är ju inte primärt svaret på frågan utan snarare info om var man kan hitta svaret.
Det skall stå i läroboken om det är en söka/finna uppgift, är du osäker så fråga en lärare.
Just de här uppgifterna som du beskriver är jag ganska säker på att du finner i böckerna.
Läs igenom igen och finner du inte så fråga läraren eller här igen mer specifikt vad du har problem med.
Det är som Andli skrev, du ska ha fattat innebörden av frågan och inte bara finna
svaret i form av klippa/klistra text.
Detta är dessutom en väldigt viktig del som du absolut har nytta utav i praktiken för att bli
en duktig självgående elektriker. Jag förklarar mer än gärna ner i minsta detalj om du bara talar om
vad utav det som du inte hittar i boken eller vad du inte förstår.
Det är så tråkigt att ge svaren rätt av utan en minsta diskussion, det ger dig absolut ingenting av värde i det här sammanhanget.
Lycka till!
/ Tompa
Just de här uppgifterna som du beskriver är jag ganska säker på att du finner i böckerna.
Läs igenom igen och finner du inte så fråga läraren eller här igen mer specifikt vad du har problem med.
Det är som Andli skrev, du ska ha fattat innebörden av frågan och inte bara finna
svaret i form av klippa/klistra text.
Detta är dessutom en väldigt viktig del som du absolut har nytta utav i praktiken för att bli
en duktig självgående elektriker. Jag förklarar mer än gärna ner i minsta detalj om du bara talar om
vad utav det som du inte hittar i boken eller vad du inte förstår.
Det är så tråkigt att ge svaren rätt av utan en minsta diskussion, det ger dig absolut ingenting av värde i det här sammanhanget.
Lycka till!
/ Tompa
http://www.elsakerhetsverket.se/
Där lär du hitta svaret på en del frågor.
Där lär du hitta svaret på en del frågor.