En vippa : http://www.bde.se/koppl/m002.htm
Har inte pysslat mycket med analog teknik, är i lärostadiet. Har typ en sådan vippa jag satt ihop som jag vill använda som LFO. Tanken är att man skall ta nivån från ena sidan som CV och låta detta styra ett lowpassfilter och CV från andra sidan en VCA (är filter låg är förstärkning hög och tvärt om).
Vad jag förstår kan man koppla en transistor på var sida och låta dessa fungera som variabla motsånd (eller hur det var) men är väldigt osäker på hur det skall göras.
Stämmer det att man kan koppla styret i den linan som är mellan LED och transistor och låta signalen som skall förstäkas gå genom transistorn?
Behövs något mera för att få funktion? (VCA och lowpass tror jag att jag vet hur det skall göras)
Vore glad om nån kunde göra en enkel shematisk skiss som visar hur man bör göra =)
Enkel fråga om analoga RC-nät
Re: Enkel fråga om analoga RC-nät
En sån där vippa räknade jag på en gång i tiden, med ekvivalent Laplace-schema.
Ett bra sätt att testa dina idéer är att simulera dom i spice,
LT-spice till exempel.
Ett bra sätt att testa dina idéer är att simulera dom i spice,
LT-spice till exempel.
Det låter som du söker något reglerbart impedanselement. Finns mängder med trådar där de olika alternativen har tagits upp, en sökning på forumet ger detta.Vad jag förstår kan man koppla en transistor på var sida och låta dessa fungera som variabla motsånd (eller hur det var) men är väldigt osäker på hur det skall göras.
Jo, vet, man skall söka efter samma saker, men det brukar sällan ge dom svar man vill ha. Det finns massor av siter på nätet som förklarar just detta men det har inte hjälpt mig direkt, är alltid svårt när man inte riktigt vet vad man egentligen vill veta, lite diskussion och det brukar klarna efer ett tag (sen skulle det ju vara förfärligt dött på forumet om alla sökte allt, det mesta är nog förklarat både sju och tolv gånger, så då blir det inga nya trådar, och det skulle ju vara astråkigt =)
Hitade en spicesimulator online i java som verkar räcka gott till mina behov, fanns till och med exempel på astabil vippa: http://www.falstad.com/circuit/e-multivib-a.html
Hitade en spicesimulator online i java som verkar räcka gott till mina behov, fanns till och med exempel på astabil vippa: http://www.falstad.com/circuit/e-multivib-a.html
Har labbat en del i kryddburken jag hittade på nätet, detta är väl knappast en matematiskt korrekt konstruktion, men skulle den fungera? Eller skulle det låta illa? (om det ens går, sim är ju inte verklighet och vem vet vilka buggar som finns i denna)
Auto wa-wa (förstora fönstret så syns allt)
Kommer nog sätta ihop en sådan bara för att testa den, är ju inte många delar.
Nä, fråga inte varför jag gjort si eller så för det vet jag inte, har bara prövat mig fram till något som verkar göra det jag vill.
Ja, jag vet, finns ju op-amps! Men jag vill helst ha geranium och så få delar som möjligt, tycker det skall låta som gammalt "skit"
Auto wa-wa (förstora fönstret så syns allt)
Kommer nog sätta ihop en sådan bara för att testa den, är ju inte många delar.
Nä, fråga inte varför jag gjort si eller så för det vet jag inte, har bara prövat mig fram till något som verkar göra det jag vill.
Ja, jag vet, finns ju op-amps! Men jag vill helst ha geranium och så få delar som möjligt, tycker det skall låta som gammalt "skit"