USB laddare ficklampa

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Joykill

USB laddare ficklampa

Inlägg av Joykill »

TJo!

Är total nybörjare på elektronik, så var snälla.
Situationen: jag ska bygga en dyklampa med LED o grejer, och denna ska drivas av 7.4v laddbara batterier (6x 18650 i serie om två). För att undvika massa bröt som laddare och annat funderar jag på om jag kan bygga en laddare som använder sig av en USB laddare till telefoner (5v) och i så fall hur jag ska göra för att det ska funka.
Som jag förstått det behöver jag:
Step-up krets 5.0-7.4 volt
Någon slags övervakning som stoppar laddning när batterierna är fulla

Vad handlar det om för nivå på kunskap för att fixa detta, och vad handlar det om för kostnader? Dessutom är storlek ganska viktigt; ju mindre desto bättre. Idén är att ladd-delen ska sitta i bakstycket på lamptuben.

Om ni kunniga människor kunde hjälpa mig skulle jag bli glad, oavsett om det är att avråda eller uppmuntra!
Användarvisningsbild
konig7070

Re: USB laddare ficklampa

Inlägg av konig7070 »

Kom ihåg att om du ska ladda flera batterier tillsammans så ska du använda en laddare med balansering.
Ett tips, laddaren som följer med iPad klarar att ge 2,1A och 5V i ett USB-uttag, men du kanske behöver mera ström ändå?
Joykill

Re: USB laddare ficklampa

Inlägg av Joykill »

Hej!

JAg vet faktiskt inte hur mycket jag behöver, jag är helt ny på det här.
http://www.dealextreme.com/p/5790 är batterierna som ska användas, eller i alla fall samma specifikationer. Misstänker att mer A = kortare laddtid?
Vad innebär laddare med balansering? Är det möjligt att använda på battrier som sitter i serie?
Fan, måste läsa på..... :-/
Skriv svar