Gummitåt för sladd (för böjningszon)

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Gummitåt för sladd (för böjningszon)

Inlägg av ghost_rider »

Lite svårt att förklara, men jag letar efter en gummihylsa likt de som finns på stereopluggar o liknade.
Altså den lilla gummigrejen som motverkar allt för stor böjning på sladden. Finns dessa att köpa lösa?
Användarvisningsbild
grym
EF Sponsor

Re: Gummitåt för sladd (för böjningszon)

Inlägg av grym »

brukar annvända krumpslang, ev taperad med en eller två extra bitar som är kortare än den yttersta

för lite grövre saker , gummislang eller hård tryckluftslang

vandalsäkert, hydralslang
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

hydralslang är kanske att ta i :)
Sladden är bara 4mm i dia.
sneaky

Inlägg av sneaky »

Sök efter "böjskydd" eller möjligtvis "kabelgenomföring" på Elfa. Kallas "strain relief" på engelska.
Nerre

Inlägg av Nerre »

"Strain relief" är såvitt jag vet dragavlastning.

Brytskydd brukar kallas "cord guard".
sneaky

Inlägg av sneaky »

Båda översättningarna är nog någorlunda korrekta. Båda ger vettiga bilder i google image search (som såklart är det vetenskapliga sättet att reda ut sådana här frågor ;) ). Jag har dock personligen oftare stött på "strain relief" i sammanhanget.
Nerre

Inlägg av Nerre »

Jag vet bara vad de kallas i olika standarder som kräver dem för nätsladden.

Och en "strain relief" (eller "cord anchorage") provas med drag med en viss kraft och vridning med en viss kraft, och så föreskriver standarden maximalt tillåten förflyttning av kabeln efter dessa manövrar. Ex. för en apparat som väger 1-4 kg så drar man 60 N i 1 sekund 25 gånger och sen vrider man med 0,25 Nm i en minut. Manteln på kabeln får då inte ha rört sig mer än 2 mm i längsled och sladdens ändar får inte ha flyttat sig mer än 1 mm.

En "cord guard" provas i bockmaskin, oftast 10 000 bockningar +/- 45 grader har jag för mig (med en vikt hängande i sladden), och sen räknar man hur stor andel av kardelerna i kabeln som har gått av. Vi kör bara detta om brytskyddet inte är tillräckligt styvt (vi kollar böjningsradien med en specificerad vikt hängande i sladden), så jag har inte riktigt 100% koll på det provet.

Jag provade bildgooglandet, och om du tittar på de som du får upp när du googlar på "strain relief" så ser du att det är brytskydd som inkluderar dragavlastning (ryttare, kabelförskruvning eller liknande).
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Vad ska man säga! Google har inte riktigt den precision man kan förvänta sig alla ggr. 8) Vad det nu kan bero på. :doh:

Det finns en hel del bra dimensioner av gummislang som vacuum- och bensin-slang i fordon. Bl.a. Biltema har en del.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

tack det var precis vad jag letade efter!
Kalas!
Användarvisningsbild
Swech
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av Swech »

Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Ja, fast inte så lång, 71mm är för långt. letar efter ~15-20mm. Gärna i en 90/45 graders böj.
Mindmapper

Inlägg av Mindmapper »

Kom på att ibland har jag gjort typ sådana med hjälp av vulktape. Endera som jag sa tidigare med gummislang som man bygger på med vulktape. Det andra alternativet är att göra en stomme av ett hårt material. Sedan linda vultape runt de och låta det vulka ihop. Sedan drar man av det.

Vulktape är dyrt så det sparar i regel inte pengar, men det går att göra det man inte har ibland.
sysop

Inlägg av sysop »

ghost_rider skrev:Ja, fast inte så lång, 71mm är för långt. letar efter ~15-20mm. Gärna i en 90/45 graders böj.
Finns ju flera bra på Elfa. https://www.elfa.se/elfa3~se_sv/elfa/init.do?toc=19954#

Ingen vinklad vad jag kan se lite snabbt men tex 55-196-02 kanske passar?
Skriv svar