Hur funkar Yamaha System Connector?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
andeol

Hur funkar Yamaha System Connector?

Inlägg av andeol »

Jag har köpt en Yamaha YST-FSW150 aktiv bas. Den har en anslutning som de kallar System Connector. Det är ett 3,5 mm monojack, två ledare med andra ord. Dess enda funktion verkar vara att när man kopplat den till en förstärkare eller projektor så styr den strömmen till enheten, så att man bara behöver slå på strömmen till förstärkaren så slås basen också på. Jag tror det är en Yamaha-specifik koppling.

Jag skulle vilja göra en egen krets för att slå på strömmen till den här enheten och om jag kunde använda den här anslutningen så vore det ju perfekt. Finns det någon här som vet hur den funkar? Jag har inte lyckats googla fram det. Det borde ju vara väldigt enkelt.
Användarvisningsbild
maDa
Kontakt:

Re: Hur funkar Yamaha System Connector?

Inlägg av maDa »

Är det endast funktion för av/påslag, så skulle ja nog gissa på att det räcker att kortsluta stiften :)
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Jag misstänker också det.

För att testa så kan man sätta ett motstånd (med ganska lågt värde) i serie med en knapp.
Sedan multimetern över motståndet för att mäta ifall det blir någon strömrusning.
andeol

Inlägg av andeol »

Jag har testat att koppla ett motstånd mellan polerna men det gav ingen effekt, jag tror det var 10kOhm dock så jag skulle kunna testa med ett lägre motstånd, eller kortsluta, det borde ju inte vara någon fara i och med att det är en ingång. Om inte det funkar kan jag testa att lägga på en spänning men då är det kanske större risk att man ställer till med något.

Finns det något bra audionördhemmabyggar-forum man skulle kunna söka på?
Nerre

Inlägg av Nerre »

Det bästa vore väl att kunna mäta på en utgång från en förstärkare (börja med att mäta spänning med multimeter och får man ingen spänning kan man prova att mäta resistans).

Det mest troliga är väl att det är en styrspänning.
Användarvisningsbild
JimmyAndersson
Kontakt:

Inlägg av JimmyAndersson »

Andeol:
Jag tänkte snarare ett motstånd på åtminstone max 100 ohm. Kanske 10 ohm.
Har du mätt i fall det är någon spänning i den anslutningen? Det borde det vara ifall det är tänkt att man ska koppla ihop polerna.

Det var som sagt inte lätt att hitta något med Google.
Jag hittade mest frågor om vad det var för kontakt, dvs 3,5mm teleplugg.
Hittade även den här tråden på Google, men där fanns ju inget svar ..än. :)

edit: Eventuellt kanske det kan ge något om du tar kort på kretskortet.
Åtminstone en helhetsbild och ett par lite närmare bilder på det som sitter kring kontakten.
andeol

Inlägg av andeol »

Ja just det, bra tips! Jag återkommer när jag har testat ikväll.
andeol

Inlägg av andeol »

Nej, ingen spänning och det händer inget om jag kopplar in ett 10 ohms motstånd. När jag får tid ska jag skruva upp lådan och se hur det ser ut.
andeol

Inlägg av andeol »

Nu har jag skruvat upp lådan och löst problemet. Bilden visar det ena av två kretskort. Mittenstiftet på 3,5 mm-kontakten går via ett motstånd på några ohm till vita ledaren på kontakten CB1 på kortet, sen via dioden D6 till reläet (DLS1U 12VDC) i nedre högra hörnet som styr nätspänningen.

Det man behöver göra är alltså att applicera 12V till mittenstiftet med tillräckligt hög ström för att switcha reläet så slår man på enheten.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Användarvisningsbild
13th.Marine
EF Sponsor

Inlägg av 13th.Marine »

Låter rimligt!
Nerre

Inlägg av Nerre »

Ja, det var ju just därför jag gissade på att det är en styrspänning ut från förstärkaren. Då kan man ha ett simpelt relä på matningen som bryter helt när grejerna stängs av. Vettigast ur både energisynpunkt och brandrisksynpunkt. När det inte finns nån spänning så är allt utom förstärkarens nätdel helt bortkopplat.
Skriv svar