Fräsa en sned låda

Robot, CNC, Pneumatik, Hydraulik, mm
labmaster

Re: Fräsa en sned låda

Inlägg av labmaster »

Open, vad använder du för simuleringsprogram till CNC-svarven? Är det en inbyggd i styrsystemets programvara eller är det en fristående i en PC?
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Finns ju ett simuleringsprogram i svarven men de orkar jag aldrig använra.
Jag kör med produkter från http://www.microtechstelladata.se/, dock ska jag snart köpa ett cad/cam som klarar lite 3d osv, de jag har är rätt så enkla saker, så jag skriver de flesta programmen för hand!
labmaster

Inlägg av labmaster »

Tack för ditt svar Open. Det finns massor med olika programvaror att välja på men jag tycker det är lite för dyra för mitt behov.

Jag håller på och bygger en bänk-CNC för hobbybruk. Mitt första CNC-program för svarvning skrev jag för två veckor sedan. Men med min långa erfarenhet av programmutveckling var det inte så svårt. Jag har även jobbat med maskinbearbetning i mitten och slutet på sjuttiotalet så när jag nu har behov av att svarva och fräsa poppar dessa kunskaper upp till ytan igen. Riktigt kul faktsikt som omväxling till programutvecklingsnäringen.

När jag nu skulle skriva mitt CNC-program så hämtade jag upp en demo av CadView Turn och det fungerade ganska bra men det går bara att köra det i 30 dagar. När jag skulle bygga ytterligare ett CNC-program har tiden gått ut. Då blir goda råd dyra så jag satte helt enkelt igång att skriva en egen simulator. Det funkar hyfsat redan nu och nästa steg blir att få fart på kommunikationen med styrsystemet i svarven. Det är en gammal hederlig SMT Pullmax med remsläsare så det blir en liten utmaning men vi är redan en god bit på väg att lyckas.

För dig som jobbar med CNC och har intäkter från kunder som kan finansiera investeringarna är det ju inget problem att satsa stora slantar på 3D-Cad med CAM-stöd men det går åt ganska mycket tid vid datorn och då står ju svarven stilla vilket också är att tänka på så det gäller att hitta något lättanvänt system som kan göra mycket av tankejobbet åt dig så att du inte fastnar vid datorn istället för bakom spakrana i fräsen och svarven.

Lycka till med din CAD/CAM investering!
Senast redigerad av labmaster 7 april 2011, 15:44:19, redigerad totalt 1 gång.
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Tacka vet jag blå frigolit...
DSC00629.JPG
Skall bli en medbringare för ett VP S110 drev. Dvs den bit som skruvas i svänghjulet. Den är ritad i Visio (skratta inte). CAMad i SheetCAM och fräst i en treaxlig beaver.

Nackdelen med frigolit är att den är ganska mjuk och jag missade litet vid verkygsbytena (höjden). Nästa gång nollar jag mot en passbit på bordet.
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Open
Kontakt:

Inlägg av Open »

Ursäkta AndersG att vi lånar din tråd lite här.

labmaster: Jo de är en väldigt skillnad på om man ska köra i hobbybruk och om man har ett starkt företag att sitta på axlarna! Kul att du har hittat hit till forumet!

AndersG: Jag kan förstå att det är skönt att testa i frigolit men det känns som att det är svårt att se att alla mått blir rätt då man kör i ett så mjukt material? Sen har jag ingen lust att få spånet från frigolit ner i mina kylartankar! : )
Användarvisningsbild
AndersG
EF Sponsor
Kontakt:

Inlägg av AndersG »

Det stämmer. men i detta fall då det är en ganska komplex form och jag är ovan så känns det tryggare.
Skriv svar