Radioantenn för rundradio
Radioantenn för rundradio
Många lokalradiostationer (FM-bandet) har ganska taskig mottagning hemma hos mig eftersom det är en bit från Göteborg plus lite skymd sikt. Detta alltså med den vanliga trådstumpen i antennuttaget på mottagaren (ca 1,5m tråd med en plugg för FM-antenn). Hur gör man enklast för att få lite bättre mottagning? Att sätt upp något på taket känns inte tillräckligt motiverat just nu. Det finns heller inget neddraget med TV-antenn. Utan lite enklare lösning, fast ändå bättre än trådstumpen. Helt ok med liten "bordsantenn" eller liknande om den bara går att gömma någorlunda.
Någon som har tips?
Någon som har tips?
- JimmyAndersson
- Kontakt:
Re: Radioantenn för rundradio
Vi har (hade) samma problem här och förra året gjorde jag en halvchansning som visade sig fungera:
Kort sagt så sitter det ett uttag på baksidan av radion där en TV-antennkabelkontakt (pust) passar.
Jag pluggade in en tv-antennkabel på någon meter. På dess trådar (skärm och "signal) lödde jag
två meterlånga trådar av (håll i er) grön plastklädd ståltråd, avsedd för att binda buskar och sånt.
Trådarna sticker iväg som ett uppochnervänt -^- och är fästa med häftklammer.
(De vågräta delarna på sidorna av v-formen är bara pga att väggen tar slut uppe vid taket..)
Det finns säkert någon som kan säga "hörru, sådär kan man inte göra",
men det fungerar iallafall utmärkt, och det var enda orsaken till att jag knåpade ihop antennen.
Kort sagt: Om du känner för det så kan du testa att göra en sån här större spröt-antenn..
Kort sagt så sitter det ett uttag på baksidan av radion där en TV-antennkabelkontakt (pust) passar.
Jag pluggade in en tv-antennkabel på någon meter. På dess trådar (skärm och "signal) lödde jag
två meterlånga trådar av (håll i er) grön plastklädd ståltråd, avsedd för att binda buskar och sånt.
Trådarna sticker iväg som ett uppochnervänt -^- och är fästa med häftklammer.
(De vågräta delarna på sidorna av v-formen är bara pga att väggen tar slut uppe vid taket..)
Det finns säkert någon som kan säga "hörru, sådär kan man inte göra",
men det fungerar iallafall utmärkt, och det var enda orsaken till att jag knåpade ihop antennen.
Kort sagt: Om du känner för det så kan du testa att göra en sån här större spröt-antenn..
Vad många inte tänker på är att rundradion sänder med horisontal polarisation, man tappar enormt med signalstyrka med vertikala pinnar typ bilantenn.
Inte ens fina gatans hifi butiker som säljer vertikala pinnar för flera tusen kr blir rätt
Art.nr. 24131 på Biltema är en vanlig bandkabelantenn som funkar utmärkt och då får man rätt polarisation också, nog den bästa och billigaste uppgradering man kan göra idag.
Räcker det inte med bandkabelantenn blir det tyvärr riktiga mastantenner man får titta på.
Glöm bordsantenner med 30 dB's superantennförstärkare, rena skojeriet.
Kjelle
Inte ens fina gatans hifi butiker som säljer vertikala pinnar för flera tusen kr blir rätt
Art.nr. 24131 på Biltema är en vanlig bandkabelantenn som funkar utmärkt och då får man rätt polarisation också, nog den bästa och billigaste uppgradering man kan göra idag.
Räcker det inte med bandkabelantenn blir det tyvärr riktiga mastantenner man får titta på.
Glöm bordsantenner med 30 dB's superantennförstärkare, rena skojeriet.
Kjelle
Senast redigerad av Kjelle 6 april 2011, 17:13:52, redigerad totalt 1 gång.
- Electricguy
För att räkna ut längden på en trådantenn så den övernsstämmer med frekvensen. räkna: 300/f....så 300/100MHz = 3meter
Dela 3 meter med 2....3/2 = 1,5meter.....1,5meter är längden på antennen. Om du inte delar på 2 så kommer du få en hel reiod av radiovågen och den tar ut sig själv litegrann.
Även samma formel gäller stålspröt. Även dipolelement kan räknas ut så. men då ska den sitta horisontellt och ha en jortråd som pekar ut åt andra hållet.
Dela 3 meter med 2....3/2 = 1,5meter.....1,5meter är längden på antennen. Om du inte delar på 2 så kommer du få en hel reiod av radiovågen och den tar ut sig själv litegrann.
Även samma formel gäller stålspröt. Även dipolelement kan räknas ut så. men då ska den sitta horisontellt och ha en jortråd som pekar ut åt andra hållet.
P1-P4 sänder med horisontell position och rejält med effekt, reklamradion sänder med vertikal position och lägre effekt, därför alla bilradioantenner är vertikala, man får in dom horisontella kanalerna rätt skapligt ändå.
En horisontell yagi monterad på taket ger i stort sett ingen mottagning på reklamradion över huvud taget (jag har provat innan jag lärde mig ovanstående
)¨
Det finns kombiantenner som ser ut som ett Z, men med ganska låg förstärkning.
En horisontell yagi monterad på taket ger i stort sett ingen mottagning på reklamradion över huvud taget (jag har provat innan jag lärde mig ovanstående
Det finns kombiantenner som ser ut som ett Z, men med ganska låg förstärkning.
Nej mrfrenzy, bilantennerna är inte vertikala för reklamradions skull, bilantennerna var vertikala LÅNGT LÅNGT före reklamradion.
Att man trots allt accepterar den förlust vertikal mottagarantenn vs. horisontal sändarantenn är att den vertikala bilantennen tar emot lika bra
i alla riktningar, med en liggande bilantenn får du en mycket varierande mottagarsignal, nu menar jag antenner typ pinne.
Varför det ursprungligen blev horisontell polarisation har med vågutbredning att göra och det kanske blir lite för mycket att utreda i denna tråd.
Kjelle
Att man trots allt accepterar den förlust vertikal mottagarantenn vs. horisontal sändarantenn är att den vertikala bilantennen tar emot lika bra
i alla riktningar, med en liggande bilantenn får du en mycket varierande mottagarsignal, nu menar jag antenner typ pinne.
Varför det ursprungligen blev horisontell polarisation har med vågutbredning att göra och det kanske blir lite för mycket att utreda i denna tråd.
Kjelle
Bandkabeln finns hos de flesta radio/tv-handlare för 39:-. Här behövs ingen för det är fri sikt och några tusen meter till brusaremossen 
På bandkabeln finns lagom material på den till en slim jim för 2m. Det har jag byggt några.
För övrigt minns jag Radio kungsbacka ifrån tonåren när de spelade halva Carrie med Europe i sin egenreklam på loop under "sändningsuppehåll"
På bandkabeln finns lagom material på den till en slim jim för 2m. Det har jag byggt några.
För övrigt minns jag Radio kungsbacka ifrån tonåren när de spelade halva Carrie med Europe i sin egenreklam på loop under "sändningsuppehåll"
Bilantenner var väl vertikala t.o.m. före FM-sändarnas intåg?Kjelle skrev:Nej mrfrenzy, bilantennerna är inte vertikala för reklamradions skull, bilantennerna var vertikala LÅNGT LÅNGT före reklamradion.
Att de stora rundradiostationerna i Sverige sänder horisontalt är en sak, men hur ser det ut i resten av världen? Det är ju knappast så att biltillverkarna anpassar antennerna efter svenska förhållanden...
I bilismens hemland USA verkade det vara blandat vertikalt och horisontalt.
Teorin att horisontell polarisation skulle vara bättre är att dom flesta störningar typ dom skapade av människan har vertikal polarisation.
Kjelle
Teorin att horisontell polarisation skulle vara bättre är att dom flesta störningar typ dom skapade av människan har vertikal polarisation.
Kjelle
Varför har störningar skapade av människan vertikal polarisation?
Bra fråga!Varför har störningar skapade av människan vertikal polarisation?
Men horisontell polarisation funkar bättre på VHF och UHF, särskilt vid kuperad terräng.
Bilantenner har alltid varit vertikala, jag kan inte minnas att jag sett en horisontal bilantenn.
Kanske sådana som finns på rutan?
/Ingvar
En FM-antenn till TS.
/Ingvar
/Ingvar
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Han menade nog tvärtom att reklamradion kör vertikalt för att bilantennerna är vertikala.Kjelle skrev:Nej mrfrenzy, bilantennerna är inte vertikala för reklamradions skull, bilantennerna var vertikala LÅNGT LÅNGT före reklamradion.
Kjelle