Hårddisk kontrollerkort MCU

Övriga diskussioner relaterade till komponenter. Exempelvis radiorör, A/D, kontaktdon eller sensorer.
bobbydilton

Re: Hårddisk kontrollerkort MCU

Inlägg av bobbydilton »

Hej, tack för svar

Är det kanske ingen som har möjlighet att ta lite värden från någon hårddisk? Calmer, kan bara tänka mig att de frekvenser ligger mellan läshuvudet och pre-amp och inte resten av hårddisken. Bifogar en bild på de värden som är mest intressant,
även om ni säkert kan gissa er till så säger jag det ändå, nedre chip=minnesbank, nästa MCU och uppe i högra hörnet är motor-chip.
Det jag behöver är värdena från MCU-chipet, då inte till datorn. Anledningen är att MCU innehåller delar av firmwaren till hårddisken, ibland delas med ett eeerom-chip som sitter på vissa hårddiskar. Sedan finns det väldigt många metoder att se ifall hårddisken är OK eller inte, men förutsättningen för att kunna kommunicera med hårddisken är att den stannar i ett så kallat READY-läge, då den har gett sig till känna. Men gör den inte detta, då börjar felsökningen på själva hårddisken, och de problem som man vanligtvis löser med att byte kontrollerkort (inkl byte av några andra komponenter) vill jag helst slippa.
Det är här jag önskar lite hjälp, motor-chipet ligger på ca 20-25 mhz, men vad ligger resterande delar på?

Vänlligaste Bobby
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Skriv svar