Hej,
Jag är ny här på forumet, och tyvärr ännu en nybörjare in CNC, men vill ställa en fråga efter att ha sökt en del här och på CNCzone.com
Håller på förbereda ett bygge av en CNC (JRGO Design) och beställer in delar allt eftersom jag blir säker på vad jag behöver.
Har däremot fastnat i frågan kring stegmotor-drivare. Från allt jag kunde läsa mig gällande rekommendationer så har jag siktat in mig på ett kit likt detta i länken nedan:
http://www.finelineautomation.com/store/show/EL-0007
Från vad jag förstår så kör man vanligtvis via parallellporten på en dator med exempelvis Mach3 och det hade jag också tänkt göra som alternativ.
MEN, jag vill också styra Gecko'n via en Arduino Duemilanove USB board, dvs stega fram och bak, gärna samtidigt/oberoende med alla motorer. OBS jag vill alltså inte köra någon G-Code, utan bara enkelt kontrollera styrningen efter eget behag med I/O.
Exempel:
Pin1 - step X
Pin2 - direction X
Pin3 - step Y
Pin4 - direction Y
...
.
Min oro är att själva Gecko-drivaren har ett eget protokoll för att hantera signalerna från parallellporten?
(sekvenser / felkorrigering etc)
Eller är det som jag hoppas, att protokollet sköts av datorn?
Så om någon har någon erfarenhet av detta så hade jag varit mycket tacksam om ni kan dela med er.
Styra parallellporten för Gecko G540
Re: Styra parallellporten för Gecko G540
Parallellporten har inget protokoll i detta fall, det är bara av/på med digitala signaler så det är inga problem att styra med en arduino.