stabilisering av generator-spole

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
robline

stabilisering av generator-spole

Inlägg av robline »

har en gammal moped (80-tal)som genererar för mycket spänning till cdi:n vid höga varvtal.. i CDI:n sitter det 2 st kondensatorer som är på 1uf AC160/250DC. Vid höga varv går spänningen över 160 ac volt.. Är det en zenerdiod som jag behöver då för att stabilisera spänningen.. vad ska jag tänka på ? läste att det är bra att sätta ett motstånd parrarrellt med zenerdioden för att få ner strömmen ?
spontant slog jag upp min elfa katalog och hittade en zenerdiod med en zenerspänning på AC150Volt, låter pefekt men vad bör jag tänka på.. nedan är adressen till zenerdioden.

https://www.elfa.se/elfa3~fi_sv/elfa/in ... &toc=18774

generatorspolen är ny, jag köpte även en ny CDI men den gick som sagt sönder efter 2 min då motorn hade blivit varm skulle jag varva upp den, då gick kondingen(tror jag) och jag kollade tändstiftet då jag hade gnista men alldeles för liten, så det är väl 1a kondensatorn ikretsen i cdin som gått sönder då den 1a kondensatorn får AC då den senare får DC, sen sitter det några dioder som dubblerar kraften. Jag brukar ha ca AC75Volt när jag trampar igång den, om jag tar bort cdin bara för att testa och trampar så fort jag kan kommer jag upp i ca 125 AC volt, sen när motorn är i gång och man varvar på fullgas går den över 160 AC volt vilket gör sönder kondingen. Jag satte ihop en egen cdi o kollade och då fick jag riktig gnista. Jag vet inte om det är för hög ström eller spänning som gör så att den går sönder men jag är övertygad om att spänningen på spolen genererar mer än 160 acvolt på höga varv. Har ni nåt tips för att begränsa spänningen till tex 150 AC volt. (zenerdiod länken ovan). Vill helst inte mixtra med den nya orginalspolen. Tror det räcker med ac50volt för att få igång mopeden men man kanske kan begränsa till en lägre spänning då, än AC150 volt, vet ej hur varvtalen spelar in ? Tips !
Skicka gärna tips via PM.. :|
Robban
Användarvisningsbild
psynoise
EF Sponsor

Re: stabilisering av generator-spole

Inlägg av psynoise »

Är det ett överspäningsskydd du är ute efter som klipper växelspänningen över en viss spänning?

Det är otydligt vilka spänningsnivåer du skriver om, jag gissar på att du menar 150 Vrms (effektivvärde) vilket ger ett toppvärde för sinus på 150*sqrt(2) V = 212 V?
Skriv svar