Köpa ny lödstation...Weller WS 81 eller ERSA ANALOG-60?
Köpa ny lödstation...Weller WS 81 eller ERSA ANALOG-60?
Halloj,
Tänkte investera i en ny lödstation men har beslutsångest....vilken av dessa är att föredra: Weller WS 81 eller ERSA ANALOG-60?
Hittade en tysk sida med bra priser+19 € i frakt. http://www.myvolt.de/index.php?cat=KAT2 ... =P50023-SS
//Pelle
Tänkte investera i en ny lödstation men har beslutsångest....vilken av dessa är att föredra: Weller WS 81 eller ERSA ANALOG-60?
Hittade en tysk sida med bra priser+19 € i frakt. http://www.myvolt.de/index.php?cat=KAT2 ... =P50023-SS
//Pelle
Re: Köpa ny lödstation...Weller WS 81 eller ERSA ANALOG-60?
Någon att lägga till i beslutsunderlaget är hur lätt det går att få tag i reservdelar samt priset på reservspetsar.
Det är det som brukar göra att weller vinner 
..Elfa har fortfarande delar till typ 30 år gamla wellerstationer..

..Elfa har fortfarande delar till typ 30 år gamla wellerstationer..
Senast redigerad av Glenn 14 december 2010, 21:42:32, redigerad totalt 1 gång.
Den lilla 80W pennan från Weller är kul, den blir varm på 8 sekunder.
Ersa kostar ju mindre i inköp men å andra sidan är ju spetsarna dyra så i längden lönar det säkert sig att köpa Weller´n
Alltid kul att det finns att köpa reservdelar länge efteråt också!
Alltid kul att det finns att köpa reservdelar länge efteråt också!

Jag skulle ha köpt eller köpte weller efter att ha haft beslutsångest lik din i våras.
Titta gärna i tråden jag skapade. Jag köpte en sån här från Farnell. Den är grymt snabb och starkt så man kan löda även lite större gejjer.
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=3286
Den här tråden är riktigt bra, Lödverktyg sammanfattning.
Titta gärna i tråden jag skapade. Jag köpte en sån här från Farnell. Den är grymt snabb och starkt så man kan löda även lite större gejjer.
http://elektronikforumet.com/forum/viewtopic.php?f=9&t=3286
Den här tråden är riktigt bra, Lödverktyg sammanfattning.
Det blev en Weller WS 81.
Skall hämta den hos Elfa på torsdag,hinner precis pynta den med glitter och kulor
God Jul på er!
Skall hämta den hos Elfa på torsdag,hinner precis pynta den med glitter och kulor

God Jul på er!
Har precis också köpt en Weller WSD81 men nu när jag tittar igenom manualen så står det att den är optimerad för blyfritt. Nu är jag väldigt grön vad gäller lödning och har bara lödat lite med en lödstation från Kjell o company, nr 40255 för 599:- men den håller på att gå i sönder därav köpet av denna Weller.
Nu är min fråga: kan jag använda denna Weller WSD81 även till blyat eftersom det ska vara enklare att löda med? Spetsen som medföljer verkar ganska stor och jag behöver även löda lite delar på kretskort.
Vilken/vilka lödspetsar bör jag då köpa till och varifrån?
Håkan
Nu är min fråga: kan jag använda denna Weller WSD81 även till blyat eftersom det ska vara enklare att löda med? Spetsen som medföljer verkar ganska stor och jag behöver även löda lite delar på kretskort.
Vilken/vilka lödspetsar bör jag då köpa till och varifrån?
Håkan
Tjena och grattis till inköpet!
Jag köpte mig en Weller WS81 själv och det ångrar jag inte kan jag säga,funkar superbt till både blyat och oblyat,skillnaden är att man får ha högre värme till oblyat och det saknas inte i dessa stationerna
Jag köpte mig en Weller WS81 själv och det ångrar jag inte kan jag säga,funkar superbt till både blyat och oblyat,skillnaden är att man får ha högre värme till oblyat och det saknas inte i dessa stationerna

Tack!
Jag fick en del tips och råd och eftersom jag vill ha kvalite så fick det bli en sådan här. Den andre jag hade var på 48w och jag kände att den inte riktigt räckte till ibland när man ska löda stora kontakter/kablar.
Vilken temp är det lagom att använda på denna med blyat?
Kan du tipsa mig om var man köper spetsar?
Jag fick en del tips och råd och eftersom jag vill ha kvalite så fick det bli en sådan här. Den andre jag hade var på 48w och jag kände att den inte riktigt räckte till ibland när man ska löda stora kontakter/kablar.
Vilken temp är det lagom att använda på denna med blyat?
Kan du tipsa mig om var man köper spetsar?
Här e en tråd om lödtemp. :
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =9&t=23217
Jag köpte mina lödspetsar på Elfa,räcker med ett par stycken,den du fick med och en lite mindre mejsel spets,jag köpte en 1,8 mm tror ja,det täcker in dom flesta behoven.
Riktigt gott att löda med riktiga grejjer,min gamla orsakade massa kall lödningar som ju är lite trixigt att rätta till efteråt
http://www.elektronikforumet.com/forum/ ... =9&t=23217
Jag köpte mina lödspetsar på Elfa,räcker med ett par stycken,den du fick med och en lite mindre mejsel spets,jag köpte en 1,8 mm tror ja,det täcker in dom flesta behoven.
Riktigt gott att löda med riktiga grejjer,min gamla orsakade massa kall lödningar som ju är lite trixigt att rätta till efteråt
Jag har jobbat med båda ERSA och Weller och Weller vinner lätt!
Lämplig temperatur för blyhaltig lödtenn är 280°C, för blyfritt använder jag 300°C. Båda temperaturer är lite i överkant men då jag lödar snabbt o effektivt går det bra.
Lämplig temperatur för blyhaltig lödtenn är 280°C, för blyfritt använder jag 300°C. Båda temperaturer är lite i överkant men då jag lödar snabbt o effektivt går det bra.
Har du inte hamnat 100°C lågt nu, det tar ju en evighet att löda med de temperaturerna.
Jag kör 370°C till blyat och 400 till blyfritt, 420 om det är blyfri avlödning.
Wellerstationen som tillhör pennan jag skrev om ovan är dessutom inställd på 350°C som default.
Jag kör 370°C till blyat och 400 till blyfritt, 420 om det är blyfri avlödning.
Wellerstationen som tillhör pennan jag skrev om ovan är dessutom inställd på 350°C som default.
Senast redigerad av Norpan 4 april 2011, 21:10:04, redigerad totalt 1 gång.
320 grader kör jag på blyat, och folk brukar gnöla om att det är för varmt 

Tanterna som satt och handlödade på ett ställe jag jobbade på för några år sedan skulle tvunget ha 8 spetsar till magnastatpennorna.
En 8 motsvarar ~425°C, den medskickade brukade vara en 7:a som motsvarar 370°C, men det gick alldeles för långsamt med en 7:a.
Och detta var ändå på den blyade tiden.
En 8 motsvarar ~425°C, den medskickade brukade vara en 7:a som motsvarar 370°C, men det gick alldeles för långsamt med en 7:a.
Och detta var ändå på den blyade tiden.