Jag håller på att lära mig grundgrejerna, men den boken jag lånade går inte in alls på hur man väljer motstånd i en "voltage divider", eller helt enkelt hur man får ut t.ex. 2v från 9v...Någon som kan visa hur man räknar? Kruxet är ju att man varken vet strömmen eller motståndet...
help!
Få ut 2 volt av 9v. Hur räknar man ut motstånden?
Du vill alltså räkna på en obelastad spänningsdelare bestående av två seriekopplade resistorer. Den ena med ett spänningsfall på 7 volt och den andre 2 volt. Du kan välja villka motstånd du vill så länge de förhåller sig 7:2
tex (Ohm) 3,5-1, 7-2, 14-4, 28-8, osv.
Eller så använd Ohms lag och stoppa in valfri ström. R=U/I
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... oldiv.html
tex (Ohm) 3,5-1, 7-2, 14-4, 28-8, osv.
Eller så använd Ohms lag och stoppa in valfri ström. R=U/I
http://hyperphysics.phy-astr.gsu.edu/hb ... oldiv.html
- Schnegelwerfer
Vill bara inflika att det spelar viss roll vilka motståndsvärden man väljer. Exempelvis är 3,5 och 1 ohm inte så lyckat eftersom strömmen genom motstånden då kommer att bli 2 ampere!
Bättre är då att välja motstånd i storleksordningen 10-tals kOhm, men det beror lite på vad du tänker använda spänningsdelaren till.
Dessutom finns det ju bara vissa fasta värden på motstånd, så man kan behöva prova sig fram lite.
I ditt fall skulle 11kOhm och 39kOhm ge en spänning på 1.98V, med en ström på 0,18mA. Ur denna koppling kan du inte direkt ta ut någon ström på 2-volten, utan du får lägga in en buffer i form av t.ex. en OP-förstärkare med (-)-ingången kopplad till utgången (spänningsföljare).

Bättre är då att välja motstånd i storleksordningen 10-tals kOhm, men det beror lite på vad du tänker använda spänningsdelaren till.
Dessutom finns det ju bara vissa fasta värden på motstånd, så man kan behöva prova sig fram lite.
I ditt fall skulle 11kOhm och 39kOhm ge en spänning på 1.98V, med en ström på 0,18mA. Ur denna koppling kan du inte direkt ta ut någon ström på 2-volten, utan du får lägga in en buffer i form av t.ex. en OP-förstärkare med (-)-ingången kopplad till utgången (spänningsföljare).