Nu börjar delarna falla på plats och det börjar bli dags för lite frågor och tips!
Knivar: Jag vill inte använda brytblad då det finns en risk att ett blad bryts av exempelvis om det ligger en sten på gräsmattan, otänkbart med rakblad i gräsmattan när man har småbarn! Har funderat på andra lite hårdare blad, exempelvis vanligt moraknivs-blad, vad tror ni om det?
Edit:
http://www.exclusiveshavings.se/tillbeh ... kblad.html
http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... deptid=171
Hjul: Evig fråga vilka man skall välja, blir nog att CNC-fräsa ut ett par robomower-style. Kanske annars cykeldrev kan fungera om det inte blir för smalt. Erfarenheter av hjul hos någon annan? Borde väl fungera att montera hjul direkt på motoraxeln utan att den tar för mycket stryk?
Ack: Ebay är min vän, antagligen rätt kass kvalitet men det är bara prototypbygge än så länge så det är ok. 12v, 10C, 3800mAh för 260:- (liten gräsmatta, NP). Strömförsöjning på 18.5V och 3.5A kostade 60:-, reservdel till populär laptop
Sedan skulle jag vilja veta mer om konstruktionen, sinistry. Det är vissa delar som inte är helt självklara som man kanske kan testa sig fram till men då du sitter på kunskapen tar jag den säkra vägen:
- Hur fungerar linjeföljning till laddstation, skall det vara en annan slinga eller är det samma?
- När stannar den i laddstationen?
- Hur skall spolarna monteras, har sett olika varianter med vinklade och bredvid varandra. Avstånd?
- IR-sensorerna och dioderna, används för hinderdetektering eller kommunikation? (Varför 38KHz?)
Kommer själv lägga in extra säkerhetsåtergärder utanför PIC för att garantera säkerhet.. Exempel på detta blir lyftsensorer (optiska) som ser till att stänga av och bromsa klippmotorn helt om den åker upp mer än några centimeter från marken. Detta skall skötas helt av logikkretsar och elektronik för att förhindra buggar i mjukvara, och kommer styra huruvida drivsignalen till klippmotorn ens kommer att komma fram till motorn via relä. Även en "sarg" runt knivbladen kommer finnas för att inte kapa av några tår.
Vill även ha någon form av närhetssensor som gör att roboten stannar om man närmar sig, men blir svårt att avgöra om det är människa eller buske som närmar sig :/
En knapp på väggen/stationen som skickar ut en signal längs slingan skall försöka monteras, för att kunna "ropa hem" klipparen om man faktiskt vill vara på gräsmattan någon gång.