Sinistrys robotklippare byggsats

Berätta om dina pågående projekt.
FlyBob

Re: Sinistrys robotklippare byggsats

Inlägg av FlyBob »

Hehe, lite fram och tillbaka men bra att du hittar problemet och lösningen innan vi apar efter och gör samma fel :)

Själv ligger jag lågt då det är dags för bokslut och deklaration av firman, måste dessutom bygga upp labbplatsen ordentligt då jag inte fått upp den sedan flytten. Därför jag är såpass idlande för tillfället...
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Jag har upptäckt en liten grej..
Vill man gå på min första ful-lösning med nålar i en disktrasa som fuktsensor så funkar inte detta om man inte byter plats på "disktraseutgången" och dess tillhörande motstånd.
Anledningen är att resistansen sjunker när trasan blir blöt.
Den riktiga sensor som jag designat med senast funkar så att resistansen ökar vid ökad fuktighet.

En småsak, men ändå
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Nu har jag fått hem och lödat ihop instickskorten.
Alla är provade i min klippare och funkar som dom ska.
Så här blir det:
IMG463.JPG
Jag kommer att skicka iväg ett kort till berörda så snart som möjligt
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Erlandsson

Inlägg av Erlandsson »

Kul med uppdatering av ditt projekt, och bra att det går framåt. Väntar spänt på nästa post från dig :D
Fick köpa mig en "vanlig" gräsklippare detta året, men till nästa år är kanske denna byggsats är färdig och testad så att man kan köpa och bygga sig en robot klippare.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Tack för visat intresse så att säga :)

Men nästa år kanske korten är slut. Jag hade väl kunnat slänga ihop en ny byggsats med den erfarenheten jag fått från denna. Men det får framtiden utvisa.
Jag har nämligen ett mycket större projekt tillsammans med två andra personer. En företagare och en till ingenjör.
Målet är att släppa en klippare på marknaden till 2012.
Den elektroniken / koden skiljer sig en hel del från allt jag visat här på forumet än så länge och jag kommer inte att avslöja några detaljer kring detta.

Men som det är nu så ligger ju allt mitt fokus på att utveckla den och inte på denna byggsats.
Min egna klippare (den andra tråden) har jag inte jobbat nånting med på flera månader, därav bristen på uppdateringar av tråden
Erlandsson

Inlägg av Erlandsson »

Aha på så vis, hade ju varit kul med ny uppsättning buggfixade kort och en instruktion med lite byggtipps osv. Men har du nu lite mer vinstdrivande tankar så får jag önska dig lycka till och hoppas att det blir något bra när ni släpper er klippare. Men annars så tror jag att det finns ett visst intresse av en byggsats där man köper elektroniken färdig och bygger resten själv.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Javisst.. om ett år och med all erfarenhet från denna byggsatsen kommer jag säkert att kunna slänga ihop en väldigt bra byggsats. Men om det ska bli i vinstdrivande syfte så får jag ju skaffa mig en liten firma så det går rätt till.
Erfarenheterna från i år får fälla avgörandet.
Sen vet jag inte hur stort intresset är egentligen? Köpte 10 kort, 4 är sålda och ett har jag själv byggt in i min klippare.

Här på elektronikforumet borde ju intresset vara som störst?
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

En liten uppdatering!

Jag kan nog säga att elektroniken sköter sig rätt bra nu.
Idag klippte den i över 5 timmar på en laddning! Det är nytt rekord.

Men då har jag kommenterat bort allt som har med trådföljning till laddstation att göra.
Jag har inte fått ordning på trådföljningen riktigt ännu och gräset växer ju så då valde jag att ladda i garaget så länge.
Har fått hem en Pickit2 och det är det bästa som hänt mig sen jag började med detta.
Tidigare innebar en kodändring ungefär 10 minuter att få över till chipet.
Och då behövde jag plocka bort processorn ur sockeln och in i en uråldrig picstarter plus som bara funkade var femte gång typ. Hexfilen skulle över på ett usb-minne och in i den stationära datorn, för det är den enda som har serieport mm mm.

Så det känns förjävla skönt nu när jag har nått som funkar.
Därmed är ju även kortet testat ihop med pickit2.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Videoklipp!
FlyBob

Inlägg av FlyBob »

Niiiice! :D

Väntar hem delar nu, bygga bygga bygga! Hoppas krabaten kan hjälpa till lite efter midsommar ungefär, om allt går lagom problemfritt. Köpte även en programmerare så man kan debugga lätt, tror det kommer underlätta en hel del. Programmerare med ISCP och lite socklar för 190:- på ebay - helt ok.

Det jobbiga blir nog att trimma in komponenterna för staketet känns det som, för resten är ju ganska straight forward. Har lagt ner 2800 på komponenter nu, det enda jag saknar är Ack och laddare.
FlyBob

Inlägg av FlyBob »

Nu börjar delarna falla på plats och det börjar bli dags för lite frågor och tips!

Knivar: Jag vill inte använda brytblad då det finns en risk att ett blad bryts av exempelvis om det ligger en sten på gräsmattan, otänkbart med rakblad i gräsmattan när man har småbarn! Har funderat på andra lite hårdare blad, exempelvis vanligt moraknivs-blad, vad tror ni om det?
Edit:
http://www.exclusiveshavings.se/tillbeh ... kblad.html
http://www.slojd-detaljer.se/product.as ... deptid=171

Hjul: Evig fråga vilka man skall välja, blir nog att CNC-fräsa ut ett par robomower-style. Kanske annars cykeldrev kan fungera om det inte blir för smalt. Erfarenheter av hjul hos någon annan? Borde väl fungera att montera hjul direkt på motoraxeln utan att den tar för mycket stryk?

Ack: Ebay är min vän, antagligen rätt kass kvalitet men det är bara prototypbygge än så länge så det är ok. 12v, 10C, 3800mAh för 260:- (liten gräsmatta, NP). Strömförsöjning på 18.5V och 3.5A kostade 60:-, reservdel till populär laptop :)

Sedan skulle jag vilja veta mer om konstruktionen, sinistry. Det är vissa delar som inte är helt självklara som man kanske kan testa sig fram till men då du sitter på kunskapen tar jag den säkra vägen:

- Hur fungerar linjeföljning till laddstation, skall det vara en annan slinga eller är det samma?
- När stannar den i laddstationen?
- Hur skall spolarna monteras, har sett olika varianter med vinklade och bredvid varandra. Avstånd?
- IR-sensorerna och dioderna, används för hinderdetektering eller kommunikation? (Varför 38KHz?)

Kommer själv lägga in extra säkerhetsåtergärder utanför PIC för att garantera säkerhet.. Exempel på detta blir lyftsensorer (optiska) som ser till att stänga av och bromsa klippmotorn helt om den åker upp mer än några centimeter från marken. Detta skall skötas helt av logikkretsar och elektronik för att förhindra buggar i mjukvara, och kommer styra huruvida drivsignalen till klippmotorn ens kommer att komma fram till motorn via relä. Även en "sarg" runt knivbladen kommer finnas för att inte kapa av några tår.

Vill även ha någon form av närhetssensor som gör att roboten stannar om man närmar sig, men blir svårt att avgöra om det är människa eller buske som närmar sig :/

En knapp på väggen/stationen som skickar ut en signal längs slingan skall försöka monteras, för att kunna "ropa hem" klipparen om man faktiskt vill vara på gräsmattan någon gång.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Bra att du skriver här på forumet. Jag tänkte säga det i mitt förra mejl-svar men glömde det.
Tanken är ju att alla ska kunna ta del och att jag inte behöver svara på samma fråga flera gånger.

Ang. Hjul... Cykeldrev kommer att skära ner sig och lämna kraftiga spår i gräsmattan. Jag upplever ganska mycket spår med mina skärbrädehjul. (framförallt där mossan dominerar)
Så två cm bredd eller så är nog egentligen optimalt.

Knivarna kan jag inte säga så mycket om.. det är nog valfritt. Kommer att dra mer ström att få igång tyngre knivar, men å andra sidan håller dom ju momentet uppe och stannar inte lika lätt vid tjockt gräs.
Men ett tips är att montera dom löst, så att dom slås bakåt om man kör i nåt hårt.
(jag har definitivt gömt ett par rakbladsbitar i min gräsmatta, hoppas ingen hopppar på dom innan dom hunnit rosta bort)

Din strömförsörjning blir nog skitbra. Förbannat billig med !

Sen när det gäller dom tekniska frågorna så borde allt gå att klura ut från min stora byggtråd.
Men här kommer en snabb sammanfattning:
Klipparen följer begränsningsslingan till laddstationen, där den kör emot några fjädrande metallspröt.
Då stannar klipparen och går in i laddrutinen.
Sen när laddning är klar och inte nåt larm ligger på, så forsätter den bara rakt fram och trycker undan metallspröten.

Sätt spolarna vågrät till lite uppåtriktade samt i en typ 45 graders vinkel utåt. En i varje hörn.
(du får experimentera mot tråden sen. Maximal detektering får man ju när spolen är vinkelrät mot det magnetiska flödet).
Oftast så närmar ju sig klipparen tråden lite från sidan åt nåt håll.

Ir dioderna/mottagarna används för detektion. Bumpern finns som extra (och nödvändig) säkerhet.

Optiska sensorer som tittar neråt kommer antagligen bli igenkläggade med gräs och inte reagera när det väl gäller.
Att skicka en signal i slingan för att be klipparen komma hem är ganska så krångligt.
En induktiv givare ger inte en spegelbild av signalen i tråden direkt.
Varför inte bara plocka upp den manuellt och bära in den? Men det är klart.. Det vore ju coolt åtminståne

Närhetssensorn har du ju redan iom IR-sensorerna

Johan
FlyBob

Inlägg av FlyBob »

Metallspröten fungerar även som kontaktdon för laddaren? Den stannar när laddaren blir inkopplad alltså?

Blev monstertruckhjul från Ebay, får se om dom duger. Har ingen terräng alls på gräsmattan så borde inte vara några problem.

Kan säga att igår var en stor dag, då jag fick motorerna att dra igång för första gången. Saknade visst op-förstärkaren så sensorer har jag inga, men den reagerade korrekt på bumper genom att stanna, backa runt och köra framåt igen.

Nästa steg blir att montera bygget i prototypchassi #1 - plastback från Ica Maxi.

Bild på bygget sofar:
240798_10150248669828923_605048922_8667773_5708819_o.jpg
Du har inte behörighet att öppna de filer som bifogats till detta inlägg.
Gimbal

Inlägg av Gimbal »

sinistry skrev: (jag har definitivt gömt ett par rakbladsbitar i min gräsmatta, hoppas ingen hopppar på dom innan dom hunnit rosta bort)
Kan du inte montera ett par kraftiga magneter under klipparen så kommer den förr eller senare (med lite tur) plocka upp dom.
Användarvisningsbild
sinistry
Kontakt:

Inlägg av sinistry »

Rakbladen pajade nån gång förra året så dom har nog vuxit ner ordentligt i gräsmattan nu...

Kul att du har fått ihop bygget och att det verkar snurra som det ska.
IR-hinderdetekteringen borde du oxå kunna testa utan OP:n

Gött med plastback. Det må vara fult, men det är rätt bra ändå.

Laddaren funkar på det viset ja.
Skriv svar