Lack till försegling av transformator?

Elektronikrelaterade (på komponentnivå) frågor och funderingar.
Flundran
Kontakt:

Lack till försegling av transformator?

Inlägg av Flundran »

Hej! Jag köpte nyligen en nylindad nättransformator med EI-kärna där sekundärernas lindningar var separerade med frystejp ("papperstejp" som vi säger hemma). Även på den sista lindningen ligger några varv med denna tejp. Jag tänker att man borde försegla hela klabbet med någon lack, så att inte tejpen börjar släppa efter ett tag. Frågan är bara, vilken lack är bra för ändamålet? Brukar man doppa hela transformatorn och låta även laminaten bli "ingrodda"?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Re: Lack till försegling av transformator?

Inlägg av Mizzarrogh »

Förr använde man tex schellack, men finns måhända andra grejer idag.
Om man vill göra en massiv ingjutning har jag för mig tex Elfa hade ett utbud med olika hartser särskillt avsedda för ändamålet, men det är ju både för och nackdelar att göra detta...
blueint
Kontakt:

Inlägg av blueint »

Giftigt?
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Jag vet inte, men de är rätt snälla att jobba med.
Schellack är ett naturharts som löses i sprit (finns både i fast och färdigblandad form tror jag, flingorna löser man i etanol), men det lämpar sig mer att "limma" fast lindningar och tunn försegling, etc, det skall penslas eller gnidas på i tunna skikt som får torka emellan.

Gjutharts vet jag inte exakt vad det är, men man behöver en form av något slag till denna (tex plastburkar, modellera, etc som inte fastnar, finns nog riktigt släppmedel där med om man vill göra en fin form för tex en rörförstärkartrafo man vill gjuta in).)

Edit: Schellack finns hos närmsta välsorterad färghandel.
Flundran
Kontakt:

Inlägg av Flundran »

Efter att ha sökt lite på forumet så verkar flera köra med just schellack. Kanske räcker det då med att pensla ett par lager utanpå. Det är en ganska liten transformator (31VA) för övrigt, inga vibrationer som man märker av.
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

Är väl ungefär så det är gjort på den jag har ståendes på bordet, ingen ringkärna dock, men borde vara samma.
Skriv svar