dar303 bygger simulerat hål genom kroppen med cam-lcd

Berätta om dina pågående projekt.
Wallac

Re: dar303 bygger simulerat hål genom kroppen med cam-lcd

Inlägg av Wallac »

Jag har fyra stycken som du kan få.
Dom har dock inga kablar kvar, avklippta precis intill kontakten.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Tack så mycket för erbjudandet! Jag ska in till odenplan imorgon så jag kollar in på roffes modellflyg, finns det inget där så hör jag av mig! Är väldigt sugen på att testa nu... :)
Användarvisningsbild
ghost_rider

Inlägg av ghost_rider »

Köpte precis samma laddare för en månad sedan, väldigt nöjd faktiskt. Ang kontakterna gjorde jag samma misstag att inte beställa det också, trodde det ingick ?
Hursomhelst, jag köpte mina på www.skanehobby.se . Vet inte om de har postorder då jag handlar i butiken.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Lite har hänt i detta projekt på senare tid men jag har inte hunnit skriva i tråden...

Jag köpte kontakter på Roffes modellflyg och kopplad ihop allt samt läste på om lipo-accar då detta är min första. Inget har brunnit än! :)
Kameran från kina kom och även maskeraddräkten, Zombie doctor från Ebay samt batterivakten från DX.
Bild
Dräkten var fin och frun har precis hjälpt mig att anpassa den så den sitter ok.

När jag testade att koppla in kinakameran så kom det rök från IR-dioderna, nån hade lött + & - fel antar jag.
Bildkvaliteten var usel och efter en kvart så gav resten av kameran upp utan ett pip och gjorde fina raster...nåja!

Över till nästa kandidat, en Olympus X-835 med krossad display som jag fann i soprummet:
Bild
Turligt nog låg både A/V-kabeln och laddaren bredvid!
Det gick att få den att ta bort all OSD-grafik och bildkvaliteten är mycket bra.

Jag klippte kontakterna på A/V-kabeln och lödde dom direkt på skärmingången då jag ska hoppa och dansa runt med dräkten, jobbigt med kontaktdon då!
Elkablarna löddes och där saknas bara batterisvakten och en sladdsäkringshållare, säkrast när man har ett 5000mA-batteri med urladdningskapacitet på 20-30C!

Bild

Allt funkade fint förutom att kameraJÄVELN slår av sig efter 3 minuter för att spara ström!

Jag upptäckte att knappen nere till höger på displayen gör att den inte går i sleepmode så jag funderar på att programmera en pic som trycker på den, nån som har något annat förslag?
Användarvisningsbild
Henry

Inlägg av Henry »

En 555, ett skiftregister tex 4040 eller 4060, en dela med-n typ 4017, en vippa med lite kondingar eller.. ja det finns en hög av olika grejer du kan använda för att ge ut en signal lite då och då. :) En PIC hade ju garanterat annars kunnat fixa detta med lätthet. Vad har förresten den där knappen för funktion? Det går inte annars att helt enkelt stänga av sleepmode/sparläge? Går det i alla fall på en av mina kameror och den är ändå 6 år gammal, fast allt idag skall ju vara så mycket med att spara ström.
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag har letat i manualen och det verkar inte gå att stänga av, sleepmode efter 3 min och power off efter 12.

Knappen är papperskorg/tillfälligt starkare skärmljus och verkar inte göra något i det mode jag är i och skärm/backlight är ju bortplockade.

Tror jag kör med en 12F675 och några rader basic-kod.
Det är väldigt små lödytor att koppla in sig på, en sån där flatkabelskontakt, kanske en halv mm per kontakt!
Brukar köra med lackad koppartråd från små spolar men jag kanske har nått min lödgräns här, ska se om jag hinner testa imorgon.

Räcker det med en transistor som switch eller ska jag skilja på apparaterna med en optokopplare? Om jag kommer så långt förståss!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

...skam den som ger sig!

Idag så sov min käre son tre timmar i verkstaden så jag han mecka ihop ett litet fulhack till kameran!

Jag lokaliserade de kontakter som gick till knappen som avbryter sleepmode utan att ställa till nåt på skärmen och plockade fram en liten spole att linda av tråd från men det var oerhört svårt att komma åt med till och med den minsta av mina kolvar.
Då kom jag ihåg ett litet verkstadstips jag fått höra nån gång, linda en lagom grov koppartråd runt kolven och klipp änden i önskad form.

Bild

Det var ganska enkelt och tog bara några minuter:
Bild

Det var en ledare till på bortre sidan av kontakten, lite pilligare men det funkade!

Sen rotade jag i skrotlådan och fann ett kort med några solid state relän, V212S, ELFA 37-403-22
Jag kopplade in det mellan trådarna och kunde då kontrollera signalen med en extern 5V spänning.

Sen blev det dags att rota fram mina gamla PIC-grejer, efter lite rotande fann jag en 12F675.
Sen gick mycket tid till spillo för att få igång MPASM, PICBASIC och Microcode studio, jag hade glömt bort allt då det var ett par år sen jag grejade.

Jag skrev ett enkelt program typ:

loop:

sleep 120
high 0
pause 800
low 0
pause 800

goto loop
end

För att se att kretsen fungerar så la jag till en signal till på en annan utgång som ska driva en led.

Sen byggde jag ett litet kretskort till alltihop på lite veroboard, efter lite svärande och fipplande så funkade det faktiskt!

Här nånstans vaknade sonen så jag fick avbryta...

Jag gick till labbet igen efter att ungarna somnat och justerade det sista.
Jag plockade drivspänning från kamerans interna batteri men jag hittade ingen bra punkt efter på-knappen så det fick bli en liten jumper som av/på.
Apparaten ska ju bara användas en gång så jag kan ju inte lägga hur mycket jobb som helst! :)

Bild

Hann även göra en liten säkringshållare också så nu känns det nästan färdigt, bara att anpassa dräkten och hållarna till kamera och skärm!
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

allt hopkopplat och ihopskruvat:

Bild
Användarvisningsbild
Mizzarrogh

Inlägg av Mizzarrogh »

:tumupp: :tumupp:
varför simulera :badgrin: :mrgreen:
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

Jag kommer att känna mig dödskjuten efter 60 timmar brittisk technofestival ändå... :)
Användarvisningsbild
dar303

Inlägg av dar303 »

En liten uppsnyggning och smältlim deluxe!
Avlastning för de supertunna kopparledningarna behövdes också.

Bild
Användarvisningsbild
kankki

Inlägg av kankki »

Jaja, gammal tråd.. men det vore kul med en bild av dräkten om du har? ;)
Skriv svar